Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-14, 23:17   #1
Da2
Registered User

Da2s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Vilopuls

72 i vilopuls är det över/under det normala? Vad har ni andra för vilopuls?
Gammal 2006-05-14, 23:48   #2
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag har ungefär 58-60 och jag tycker det är högt.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 00:06   #3
Da2
Registered User

Da2s avatar

Finns det något samband mellan låg vikt och låg puls, eller högre vikt och högre puls? Eller har det enbart med hur aktiv man är? Jag menar, en som väger mer kanske motionerar en hel del men ändå stoppar i sig lika antal kcal som han/hon förbränner.
Gammal 2006-05-15, 01:02   #4
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Da2, jag är iaf 190 och senast jag mätte vägde jag 86kg och hade 40.

Så längd och vikt - nu säger jag inte att 86 är mycket men det är iaf inte lite - påverkar nog inte så mycket. Ju mindre och svagare hjärta desto högre vilopuls. Fåglar har ju en extremt hög puls tex.
Gammal 2006-05-15, 05:43   #5
Bobbokrull
Registered User

Bobbokrulls avatar

Reg.datum: Nov 2001
Svårt att säga vad som är "normalt", jag kollade iaf förra veckan och då hade jag en vilopuls på 42.
Bobbokrull är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 06:04   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.

Vilket håller längst?

Jag har runt 40.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 15:43   #7
Lillpojken
Registered User

Lillpojkens avatar

Reg.datum: Oct 2005
72 är inte för högt men dock kanske en signal på att lite konditionsträning skulle vara bra.
Normal puls är mellan 60-80 slag i minuten.

Vilopulsen är VÄLDIGT individuell, så en som har 50 i vilopuls har inte självklart en bättre kondition än en person med 70 i vilopuls.
Dock så brukar det vara en indikation på att man har bra kondition om vilopulsen är låg, men det måste inte vara så...

Jag har tränat mycket konditionsträning (elitnivå) och vet ungefär var snittet brukar ligga hos bland tränade männsikor på olika nivå.
Jag säger dock inte att bara för att man har 45 i vilopuls så är man elitmotionär men det är ungefärliga värden.

Man brukar säga att normaltränade människor som motionstränar regelbundet (3 ggr veckan) brukar ha en puls runt 60.
En vältränad person ligger runt 50-55.
Elitmotionärer (som åker vasaloppet på typ 5-6 timmar, marathon 3 timmar) har runt 40-48.
Elitidrottare inom konditionsidrotter ca 35-45.
Sedan finns det vissa fall där EXRTEMT vältränade konditionsidrottare (Längdskidåkare, cyklister) som har ner emot 30.
Den lägsta vilopuls som man någonsin uppmätt är 28.
Gunde tror jag låg runt 32 som lägst.

Det som är mest intressant är hur stort spann man har mellan vilopuls och maxpuls.

/ Triathlon (har som lägst haft 41)
Lillpojken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 15:55   #8
slin1
Banned

slin1s avatar

Reg.datum: Jun 2006
Jag har alltid haft dålig kondition och hög pulls mätte 81 nu har jag sämre hjärta än ni andra då?
slin1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 16:43   #9
rosto
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Jag genomgick en hälsokontroll när jag bytte jobb för en tid sedan, min vilopuls uppmättes då till 44.

Maxpuls - vilopuls = pulsreserven anses av vissa vara ett kvitto på hur bra kondition du har. Andra experter menar att den inte spelar någon roll alls, det finns diskussioner om detta på http://www.puls.se
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 17:16   #10
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Normalvärden för personer som inte tränar brukar, som andra redan har skrivigt, man säga ligger på 70slag/min. Vältränade ligger runt 50 och extremt vältränade kan ligga ner emot 30. Man ska dock inte jämföra sin vilopuls med någon annans då det hänger lika mycket på genetik som på hur vältränad man är.

Vilopuls är bra att veta för att kunna jämföra med sig själv. Vilopulsen sänks allt eftersom man blir mer vältränad pga att det parasympatiska systemet får mer kontroll över hjärtats sinus node (den delen av hjärtat som startar en kontraktion/puls). Orsaken till att kroppen klarar av att syresätta sig trots den lägre pulsen är att hjärtat har fått en högra slagvolym.

Andra bra orsaker till att kunna sin vilopuls är att man mycket tidigt kan se om man har en infektion i kroppen. För lite sömn och stress är andra sker som också kan höja din vilopuls och som är varningstecken på att kroppen är ansträngd.

Gällande vikt och vilopuls så är det känt att personer med anorexia har väldigt låg vilopuls. Hur det gäller för andra personer vet jag inte.
Gammal 2006-09-08, 22:00   #11
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Gällande vikt och vilopuls så är det känt att personer med anorexia har väldigt låg vilopuls. Hur det gäller för andra personer vet jag inte.
I det fallet är det för att kroppen försöker spara in på energiutgifterna så mkt som möjligt. Därav att anorektiker också blir tröttare, apatiska och får mer kroppsbehåring (för att hålla kroppstemperaturen). Deras vilopuls stiger vanligtvis när de börjar äta igen och kommer ur svältstadiet.

När det gäller friska människor tror jag inte att vikt och vilopuls har något direkt samband.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 00:21   #12
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Finns det ett samband mellan dålig lungkapacitet och hög vilopuls? (tänker främst på min astma)

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 16:49   #13
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Det är väldigt stor skillnad på om du mäter pulsen stående eller liggande, och sen finns det ju varianten där man kolla på vad den faller tillbaka till efter en ansträngning. Liggen på runt 50 nyvaken liggandes i sängen och över 70 när jag rest på mig, inte kollat efter ansträngning då jag endast använder det som ett relativt mått på om jag ska ta mig till gymmet på dagen.
SWETiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 10:57   #14
SPACEJAM
Registered User

Har aldrig mätt på riktigt, d.vs. att ligga i sängen o mäta... Men när jag sitter såhär så brukar den vara ner mot 50, men inte under...

Antar att jag kan få ner den en bit under 50 om jag mäter på riktigt..?
SPACEJAM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 14:45   #15
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Pinsamt detta men..

Hur gör man för att kolla vilopuls?

Ska jag ligga ner i sängen och slappna av och se hur många slag jag känner utav 60 sekunder eller hur fungerar det?
Emil_Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:15.