Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-07, 09:07   #16
Mega_man1000
Registered User

Mega_man1000s avatar

Reg.datum: Oct 2007
asså har själv satsat på löpning en del nu i sommar och gått ner ca 10-12 kg. och nu är det så att jag känner mig yr och kall även fast jag äter som jag ska och vågar inte träna eller springa mera eftersom jag är rädd för att förlora muskler och vikt ifall jag nu är i svältläge? :s
Mega_man1000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 09:09   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Känner du dig yr pga viktnedgång äter du inte som du skall.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 09:10   #18
Mega_man1000
Registered User

Mega_man1000s avatar

käkar ca 2300-2500/ dag och som sagt jag tränar inte
Gammal 2007-11-07, 09:15   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Du förstår inte själv att du inte äter som du skall, om du fryser och är yr?

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-11-07, 09:18   #20
Mega_man1000
Registered User

Mega_man1000s avatar

så alltså öka på maten då själv så trodde jag först att det var nån förskylning som va på g, Men nu har det varit såhär ett tag och jag börja misstänka att det har nått med min viktfölust att göra! Så an det vara att min kropp gått in i svältläge lr?
Gammal 2007-11-07, 09:21   #21
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Man svälter inte på 2000 kcal om man inte förbrukar väldiga mängder energi. Troligare är att du äter för lite, punkt.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-11-07, 14:53   #22
Mega_man1000
Registered User

Mega_man1000s avatar

okay då höjer jag väl då och känner efter vad det ger men skulle du kunna ge några exempel på symptom som uppkommer vid svält asså det som är vanligt tecken på svält?
Gammal 2007-11-07, 15:07   #23
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Hunger, yrsel, kraftiga humörsvängningar, depression, huvudvärk, känsla av att vara kall osv.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 15:08   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Redan besvarat i tråden, med länkar.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-07-02, 19:25   #25
Fordon
Lyft! Upp å ner!

Fordons avatar

Reg.datum: Feb 2008
Här kommer en lång bump. Mina tankar handlar om väldigt lågt intag av kalorier, där folk hävdar att kroppen hamnar i svältläge. Alltså ej total avsaknad av energi. (folk som går i samma PT-kurs)

Citat:

THE EFFECT OF LOWERING THE ENERGY INTAKE ON ENERGY METABOLISM

In the classical Minnesota study of undernutrition (19) the energy intakes of 32 young men were approximately halved for 24 weeks. Body weights fell by 24% but by the end of the experiment had stabilised. The subjects had adapted by reducing energy expenditure as a result of reduced body size, physical activity and metabolic activity. BMR fell by 39%, which was more than the fall in body weight. In terms of per kg active cell mass, they were 16% lower which represents a true metabolic adaptation. One third of the fall in BMR could be explained by reduced metabolic activity and the remainder by reduced body size.
Menar de att cellernas energiförbrukning minskade med 16% vid väldigt lågt intag av energi? Hur kan basmetabolismen sänkas? Effektiviseras organens energiförbrukning eller sänks dess aktivitet?

Citat:
The falls in BMR made up a third of the total reduction in energy expenditure. The rest arose from decreased energy expenditure due to physical activity, of which 60% could be explained by reduced volitional activity and 40% by the reduced energy cost of tasks due to the smaller body size. There was no change in the efficiency of physical work. The energy cost of treadmill walking expressed per kg body weight was constant throughout the experiment.
Den här delen verkar ge svar på mina frågor om jag tolkat det som de skriver korrekt. BMR sänktes till 60% av att de (volitional =medvetet valde?) att röra på sig mindre och 40% av kroppsmassa? Men det blir 100% och då kan ju inte cellernas energiförbrukning minska pga "svält"?

Citat:
However, the contribution of metabolic adaptation varies according to the duration of undernutrition. Grande and co-workers (20) found that 70% of the reduction in BMR resulting from undernutrition of 2–3 weeks duration could be attributed to reduced metabolic activity and only 30% to reduced cell mass. In chronic undernutrition, all of the reduction in BMR can be attributed to reduced cell mass (21).

The earlier study of undernutrition by Benedict (22) shows similar findings to the Minnesota study but as body composition measurements were unavailable the reasons for the changes in energy expenditure cannot be identified. Benedict concluded, however, that undernutrition caused a decreased net energy cost of walking. As no initial measurements were made the significance of the results depends on to what group they are compared.

Thus, undernutrition of previously normal men can result in a considerable reduction in energy expenditure, mainly by a reduced body size and reduced physical activity. Increased metabolic efficiency makes only a small contribution in medium or long-term undernutrition and there is no firm evidence of an increased mechanical efficiency of work.
och här säger de om jag har förstått det hela rätt att kaloriunderskottet kan leda mindre energiförbrukning pga lägre fysisk (vardaglig) aktivitet samt att man helt enkelt har en lättare kroppshydda. Samt att i fråga om sänkt energiförbrukning så har cellernas effektivitet (som har med BMR att göra) en mindre (obetydlig i praktiken?) betydelse.

har jag läst studien rätt? sänks den basala ämnesomsättningen såpass mycket att det ger resultat i praktiken?

som sagt.. finns det ett svältläge eller inte i praktiken?

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 19:29   #26
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
som sagt.. finns det ett svältläge eller inte i praktiken?
Ja det gör det. Och det är ingen som ifrågasätter heller. Bara det att vissa feltolkar innebörden.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-02, 19:31   #27
Fordon
Lyft! Upp å ner!

Fordons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja det gör det. Och det är ingen som ifrågasätter heller. Bara det att vissa feltolkar innebörden.
Okej. Ett problem utrett, har du tid och ork att svara på mina frågor skulle jag vara väldigt tacksam!

2019 års journal
Gammal 2010-07-02, 19:41   #28
Fordon
Lyft! Upp å ner!

Fordons avatar

Och som tillägg; Skulle man då kunna förhindra svältläget vid ett lågt intag av kalorier (Vad det nu är) med en genomtänkt sammansättning av protein/fett inkl vitaminer/minraler?

och lågt intag av kalorier.. Hmm.. hamnar man i svältläge vid ex 1000Kcal med en kass sammansättning jämfört med en bra? kan man i så fall sänka sig ännu mer? Finns det ett generellt svar?

2019 års journal
Gammal 2010-07-02, 21:04   #29
Ashenshugar777
Hård som stål

Ashenshugar777s avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Och som tillägg; Skulle man då kunna förhindra svältläget vid ett lågt intag av kalorier (Vad det nu är) med en genomtänkt sammansättning av protein/fett inkl vitaminer/minraler?

och lågt intag av kalorier.. Hmm.. hamnar man i svältläge vid ex 1000Kcal med en kass sammansättning jämfört med en bra? kan man i så fall sänka sig ännu mer? Finns det ett generellt svar?
När jag tänker svältläge tänker jag att ens basalmetabolism sjunker, Hormoner & minskat aktivitet av det sympatiska nervsystemet. Detta är vad som händer när man varit på ett kcal underskott en längre tid. Man uppnår ett större "svältläge" (dvs allt detta minskas mer) beroende på underskottet och hur länge man haft det.. Ett stort underskott en lång tid kan ha minskat ner ens förbränning bra & då kan det vara bra med en liten paus..

Det enda som kommer förändra "svältläget" förrutom olagliga preparat är antalet kcal. Du kan inte ha en makrokomposition som gör att svältläget inte existerar.
Gammal 2010-07-02, 21:23   #30
Fordon
Lyft! Upp å ner!

Fordons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ashenshugar777 Visa inlägg
När jag tänker svältläge tänker jag att ens basalmetabolism sjunker, Hormoner & minskat aktivitet av det sympatiska nervsystemet. Detta är vad som händer när man varit på ett kcal underskott en längre tid. Man uppnår ett större "svältläge" (dvs allt detta minskas mer) beroende på underskottet och hur länge man haft det.. Ett stort underskott en lång tid kan ha minskat ner ens förbränning bra & då kan det vara bra med en liten paus..

Det enda som kommer förändra "svältläget" förrutom olagliga preparat är antalet kcal. Du kan inte ha en makrokomposition som gör att svältläget inte existerar.
Gäller det oavsett kaloriunderskott? Så att alla mekanismer reagerar så även vid ett väldigt litet underskott, men i mindre grad?

2019 års journal

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.