Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-11, 17:04   #31
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Inte om man lider av tex rachitis eller osteoporos......
Jag undantar folk med medfödda eller på annat sätt tillkommande skador

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 17:15   #32
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Jag undantar folk med medfödda eller på annat sätt tillkommande skador
Med all rätt!
Gammal 2007-11-11, 19:05   #33
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Inte om man lider av tex rachitis eller osteoporos......
Osteoporos är väl i och för sig framför allt ett problem för personer som passerat ungdomsåren (anorektiker undantagna).

Det problem jag ser med styrketränande ungdomar har egentligen inte med den unga kroppens tålighet att göra utan med beteende. Styrketräning är ju i stor utsträckning en "ensamsport" och den utövande är lämnad åt sig själv. När jag ser hur många 13-14-åringar skattar sin förmåga och beter sig, samt hur stor deras kunskap om och förmåga att kontrollera den egna kroppen är, så förstår jag mycket väl hur idén att styrketräning i unga år är skadligt kan ha uppkommit. På det sättet kan jag förstå hur gymägare väljer att sätta en åldersgräns, för vem skall hållas ansvarig när Pelle, 14, har härjat till sig en skada eller två?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 19:38   #34
The Master
Registered User

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Osteoporos är väl i och för sig framför allt ett problem för personer som passerat ungdomsåren (anorektiker undantagna).

Det problem jag ser med styrketränande ungdomar har egentligen inte med den unga kroppens tålighet att göra utan med beteende. Styrketräning är ju i stor utsträckning en "ensamsport" och den utövande är lämnad åt sig själv. När jag ser hur många 13-14-åringar skattar sin förmåga och beter sig, samt hur stor deras kunskap om och förmåga att kontrollera den egna kroppen är, så förstår jag mycket väl hur idén att styrketräning i unga år är skadligt kan ha uppkommit. På det sättet kan jag förstå hur gymägare väljer att sätta en åldersgräns, för vem skall hållas ansvarig när Pelle, 14, har härjat till sig en skada eller två?
Helt enig. Det är därför myten (tror jag) om att belastningsträning är skadlig för ungdomar i bla puberteten har uppkommit. Gymkjedorna vill dels ha ett visst klientel och en viss mognad på dom som tränar.Dom "skyller" på att det är skadligt just för inte verka "diskrimenerande" eller få en sur förälder på sig. Men med rätt handledning tror jag också det är nyttigt att träna belastningsträning för unga.
The Master är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 20:53   #35
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Om folk förstör sina kroppar så är nog banditerna felaktigt utförande, undernäring och för lite vila mellan träningspassen. Jag ångrar bittert att jag inte tränade hårdare (och åt bättre) när jag växte upp. De som tränar rejält och äter väl under sin uppväxt får ett enormt försprång som aldrig kan hämtas igen i vuxen ålder.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-15, 18:30   #36
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Reg.datum: Dec 2007
BUMP!
Folk som inte har koll borde läsa, eller....alla borde läsa.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 09:18   #37
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Bump.

En bra artikel om styrketräning för barn och ungdomar från tidsskriften Pediatrics:

http://pediatrics.aappublications.or...rint/121/4/835

Strength Training by Children and Adolescents. Council on Sports Medicine and Fitness. Pediatrics 2008; 121: 835-840.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 09:45   #38
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
När en av killarna i klubben ville dra igång en ungdomsverksamhet i det lilla samhället han bor så ville de styrande i frititdsnämnden ha en 15-årsgräns. Det vägrade han gå med och bad dem ta fram undersökningar som visade att styrketräning var skadligt under 15 års ålder. De lyckades inte och det tog bara några dagar innan de sa att det var OK för honom att dra igång.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 10:28   #39
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Det vägrade han gå med och bad dem ta fram undersökningar som visade att styrketräning var skadligt under 15 års ålder. De lyckades inte och det tog bara några dagar innan de sa att det var OK för honom att dra igång.
Det säger faktiskt en hel del om vilken ogrundad myt det faktiskt är. Oavsett vad man vill bevisa brukar man ju kunna hitta NÅGOT som stödjer ens åsikt/teori, om inte annat något som kan snedvridas till ens fördel.

När inte ens det går, ja då kan man lugnt säga att det inte stämmer. Även denna artikel talar ju ett ganska tydligt språk. Den lilla delen av artikeln som diskuterar eventuella risker nämner ju bland annat:

Citat:
Muscle strains account for 40% to 70% of all strength-training
injuries, with the hand, low back, and upper trunk being
commonly injured areas. Most injuries occur on home
equipment with unsafe behavior and unsupervised settings.
24 Injury rates in settings with strict supervision and
proper technique are lower than those that occur in other
sports or general recess play at school.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 11:33   #40
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Bump.

En bra artikel om styrketräning för barn och ungdomar från tidsskriften Pediatrics:

http://pediatrics.aappublications.or...rint/121/4/835

Strength Training by Children and Adolescents. Council on Sports Medicine and Fitness. Pediatrics 2008; 121: 835-840.
Tackar Eddie, visste inte att de updaterat sina guidelinjer...
Gammal 2008-04-21, 14:17   #41
Damonk
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Om folk förstör sina kroppar så är nog banditerna felaktigt utförande, undernäring och för lite vila mellan träningspassen. Jag ångrar bittert att jag inte tränade hårdare (och åt bättre) när jag växte upp. De som tränar rejält och äter väl under sin uppväxt får ett enormt försprång som aldrig kan hämtas igen i vuxen ålder.
Rejäla vader och ben samt en helt okej grundkondition av orientering i flera år.
Konstigt skadad triceps som nu är återställd samt smärtande sena eller något annat i handleden av för tung och felaktig styrketräning nånstans kring 16 års ålder.

Har inte riktigt lyckats fastställa vad som är knasigt med handleden, men å andra sidan har jag inte besökt en läkare för att kolla det.
Damonk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 09:37   #42
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
I detta nummer hittar ni också en intressant artikel om barn/uungdomsträning:
http://www.styrkelyft.se/files/{83996D25-E6E3-41A0-8B40-8F4A3BC0C119}.pdf

Mvh
/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-22, 10:16   #43
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
I detta nummer hittar ni också en intressant artikel om barn/uungdomsträning:
http://www.styrkelyft.se/files/{83996D25-E6E3-41A0-8B40-8F4A3BC0C119}.pdf

Mvh
/the_PL_man
Bra text det med, på svenska dessutom vilket är bra om man behöver övertyga föräldrar

tack
Gammal 2008-04-22, 22:28   #44
dyxeldoff
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av The Master Visa inlägg
För TUNG träning så att den blir SKADLIG och FELAKTIG träning är givetvis inte bra i någon ålder. Det är nog alla överens om. Men med rätt träning utmärkt. Dock är jag "imponerad" över hur du lyckades köra så hårt att din överarm kröktes. Förlåt att jag är lite sarkastisk.du är ihärdig och tycker det ändå det är tufft att stå vid dig din åsikt. Cred för det.
håller med
gör man fel är det inte bra 10 som 40
gör man rätt så är det bra 10 som 40
dyxeldoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-08, 16:32   #45
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Many position stands and review papers have refuted the myths associated with resistance training (RT) in children and adolescents. With proper training methods, RT for children and adolescents can be relatively safe and improve overall health. The objective of this position paper and review is to highlight research and provide recommendations in aspects of RT that have not been extensively reported in the pediatric literature. In addition to the well-documented increases in muscular strength and endurance, RT has been used to improve function in pediatric patients with cystic fibrosis and cerebral palsy, as well as pediatric burn victims. Increases in children's muscular strength have been attributed primarily to neurological adaptations due to the disproportionately higher increase in muscle strength than in muscle size. Although most studies using anthropometric measures have not shown significant muscle hypertrophy in children, more sensitive measures such as magnetic resonance imaging and ultrasound have suggested hypertrophy may occur. There is no minimum age for RT for children. However, the training and instruction must be appropriate for children and adolescents, involving a proper warm-up, cool-down, and appropriate choice of exercises. It is recommended that low- to moderate-intensity resistance exercise should be done 2-3 times/week on non-consecutive days, with 1-2 sets initially, progressing to 4 sets of 8-15 repetitions for 8-12 exercises. These exercises can include more advanced movements such as Olympic-style lifting, plyometrics, and balance training, which can enhance strength, power, co-ordination, and balance. However, specific guidelines for these more advanced techniques need to be established for youth. In conclusion, an RT program that is within a child's or adolescent's capacity and involves gradual progression under qualified instruction and supervision with appropriately sized equipment can involve more advanced or intense RT exercises, which can lead to functional (i.e., muscular strength, endurance, power, balance, and co-ordination) and health benefits.
Appl Physiol Nutr Metab. 2008 Jun;33(3):547-61.

Citat:
Weight lifting in children and youth is often viewed as a potentially harmful activity that could result in damage to bones, connective tissue, and muscle. Reviews, such as the one appearing in this issue of the journal by Behm et al. (Appl. Physiol. Metab. Nutr. 33: this issue), show that the balance of evidence indicates that weight lifting in pediatric populations is safe. Importantly, weight lifting, when performed in a safe and age-appropriate manner, is very beneficial on a number of health fronts, including strength and balance, self-esteem, and reducing cardiovascular risks. This is an understudied area that is still lacking in key areas of research to establish efficacy, dose-response relationships, and other health benefits.
Appl Physiol Nutr Metab. 2008 Jun;33(3):545-6.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:41.