2005-08-12, 09:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Tack för svaren!
|
|
|
2005-09-20, 22:57
|
|
1337 Haxxa haxxa!
Reg.datum: Sep 2005
|
här sitter jag nu och är väldigt förvirrad. Det låter som att kolhydrater inte alls är lika viktigt som jag trott. Är det alltså inte alls nödvändigt att vräka i sig kolhydrater efter gympasset?
Jag har läst att om man enbart intar en protiendrink så tar kroppen och använder det som energi för att återhämta sig istället för att göra om det till muskler. Stämmer det eller inte? OM, så borde det väl vara jätteviktigt att tillföra mycket kolhydrater? Jag har även läst att man kan stimulera insluinutsöndringen direkt efter träningen med hjälp av snabba kolhydrater. På så sätt göra proteinupptaget (eller nånting, är ingen doktor precis) lättare. Den anabola effekten skulle vara högre och borde tas vara på de 3-4 timmarna efter träningspasset.
Känns som att jag äter i onödan?
|
|
|
2005-09-21, 05:36
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Du har inte läst tråden.
Är det alltså inte alls nödvändigt att vräka i sig kolhydrater efter gympasset?
Inte för proteinsyntesen, nej. Det är dock inget negativt med kolhydrater efter träningen, förutom att det kan bli mycket energi på sockerarter.
Jag har läst att om man enbart intar en protiendrink så tar kroppen och använder det som energi för att återhämta sig istället för att göra om det till muskler. Stämmer det eller inte?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...8&postcount=10
Jag har även läst att man kan stimulera insluinutsöndringen direkt efter träningen med hjälp av snabba kolhydrater.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...7&postcount=13
|
|
|
2005-09-22, 19:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Exhale: det finns inga säkra svar på dina minut- och gramangivelser. Det fungerar säkert. 0.2 gram intakt protein per kilo kroppsvikt är för lite. 0.2 gram essentiella aminosyror i sådana fall.
Kasein eller vassle verkar inte spela någon roll.
Efter ett hårt styrketräningsprogram är det viktigast med tillförsel av protein, men det skadar inte med lite kolisar också. Är 0,2 g protein och 0,2 g kolisar per kg kroppsvikt en bra riktlinje?
Har du ingen strikt kalorigräns du inte får överskrida finns det bara fördelar med större mängd kolhydrat, runt 0.8 g, uppföljt med motsvarande dos någon timme senare.
|
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, så jag får ursäkta mig om det har diskuterats redan.
Efter säg ett armpass på ca 50 minuter, är det lämpligt att dricka en "gainer" med ca 65-70g druvsocker +protein i lagom mängd ca 40g om man väger ca 85kg. Finns det inte risk för i värsta fall diabetes då? För en sån jätte"sockerbomb" är ju mer än nån annan normal icketränande individ nånsin skulle äta på raken rent sockermässigt känns det som.. Jag får en rejäl ångest nu efter passen, helst armpass då det är så små muskelgrupper som tränas, men kan det stämma att man ökar risken för diabetes om man kör så pass mycket som 70g druvsocker? Jag är lite av en hypokondiker, måste ha bekräftelse..
|
|
|
2005-09-22, 19:49
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Nej, i samband med fysisk ansträngning elimineras sockers skadliga effekter. Din blandning låter som en helt "normal" och bra gainer. Tar du den bara i samband med träning finns det inget som tyder på att det skall ha negativa konsekvenser på hälsan, vare sig akut eller på sikt. Får du ångestkänslor är det klart du inte skall äta något som ger dom; du får antagligen inte sämre resultat om du väljer något mer lågglykemiskt som t ex bröd eller liknande efter träningen.
|
|
|
2005-09-22, 21:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Tack Gruben, jag funderar på att skära ner till 50g dextro och lägga in en banan istället, godare och lite "bättre" näring?
|
|
|
2005-09-23, 05:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
I princip bara socker (en aning stärkelse) i banan också, men mikronutrienter också.
|
|
|
2005-09-23, 16:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej, i samband med fysisk ansträngning elimineras sockers skadliga effekter. Din blandning låter som en helt "normal" och bra gainer. Tar du den bara i samband med träning finns det inget som tyder på att det skall ha negativa konsekvenser på hälsan, vare sig akut eller på sikt. Får du ångestkänslor är det klart du inte skall äta något som ger dom; du får antagligen inte sämre resultat om du väljer något mer lågglykemiskt som t ex bröd eller liknande efter träningen.
|
Betyder det här att du tar tillbaka när du sa att jag hade fel, den gången jag sa till en kille att det gick lika bra med vanlig mat?
|
2005-09-23, 16:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Så vad sägs nu vara optimalt för styrketräning då? Det mesta som står i tråden är ju nyare rekomendationer för konditionsutövare. Såg lite angående styrkepass också, men jag fattar inte det verkar vara lite olika? På rak arm, vad sägs vara bäst för muskelbygge och återhämtning innan och efter ett styrkepass?
|
2005-09-23, 17:47
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_
Så vad sägs nu vara optimalt för styrketräning då? Det mesta som står i tråden är ju nyare rekomendationer för konditionsutövare. Såg lite angående styrkepass också, men jag fattar inte det verkar vara lite olika? På rak arm, vad sägs vara bäst för muskelbygge och återhämtning innan och efter ett styrkepass?
|
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...6&page=1&pp=15
|
|
|
2006-04-11, 08:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Den här tråden borde vara med i Best of Kolozzeum tycker jag. Nästan alla aspekter av hur man kan/bör göra för att göra träningen mer givande vare sig man tränar stryrka eller kondition är med.
Bumpar väl upp den här tråden också då.
|
2006-04-11, 13:36
|
|
Rocky fo shizzle
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gimp
Den här tråden borde vara med i Best of Kolozzeum tycker jag. Nästan alla aspekter av hur man kan/bör göra för att göra träningen mer givande vare sig man tränar stryrka eller kondition är med.
Bumpar väl upp den här tråden också då. 
|
Du har varit produktiv idag gimpen
|
|
|
2006-04-15, 22:39
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2001
|
King Grub borde kanske skriva en protein/kolhydrat FAQ för forumet?
|
|
|
2006-04-15, 22:45
|
|
Banned
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av kraftsport
|
Ja det hade han ju onekligen vunnit på. Så slipper han upprepa det i oändlighet.
|
|
|
2006-04-16, 00:20
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av kraftsport
|
Kanske en för muskelutveckling, och en för styrka/prestation (fast de kanske överlappar en del)?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:18.
|

|