2006-04-16, 22:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
två skopor malto en halvtimma före träning gör susen, särskilt om man tagit ALA halvtimmen före det, SOCKERCHOCK!!! =)
Man får väl dock inte ut lika bra förbränning under passet då insulinnivåerna skjuts i höjden. 30 minuter efter träning brukar väl va en bra tumregel att hålla att få i sig snabba kollisar och protte. sen lite mat på det typ 45 minuter efter. i form av lite högre GI mat, potatis tex.
|
2006-04-16, 22:16
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av jedimind
två skopor malto en halvtimma före träning gör susen, särskilt om man tagit ALA halvtimmen före det, SOCKERCHOCK!!! =)
|
Schysst med sockerchock av hydrolyserad stärkelse.
|
|
|
2006-04-16, 23:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av jedimind
Man får väl dock inte ut lika bra förbränning under passet då insulinnivåerna skjuts i höjden. 30 minuter efter träning brukar väl va en bra tumregel att hålla att få i sig snabba kollisar och protte. sen lite mat på det typ 45 minuter efter. i form av lite högre GI mat, potatis tex.
|
Intressant! Jag har tills nu bara intagit gainer precis innan passet och lite under tiden i början av passet, av rädsla för att få blodsockerfall innan om jag skulle tagit den en stund innan. Men nu är jag ofta trött under första halvan av passet. Kanske för att allt intag av kost belastar kroppen??? Är sugen på att testa att ta gainern 30 min före passet imorn.
|
|
|
2009-01-08, 05:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Kan ngn som är snäll sammanfatta detta?
Har jag fattat rätt om jag tar:
20g eaa morgon och kväll
20g eaa + 1g/kg malto 30min före och 1, 2 och 3 timmar efter träning?
(60g vassle = ca 20g eaa enligt min burk)
Har jag missat ngt lr är ngt fel skulle vara mkt uppskattat med lite hjälp
ps. är det bättre att ta glukos (har ju lite högre gi) istället för malto?
|
|
|
2009-01-08, 06:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av StreetStruck
Kan ngn som är snäll sammanfatta detta?
Har jag fattat rätt om jag tar:
20g eaa morgon och kväll
20g eaa + 1g/kg malto 30min före och 1, 2 och 3 timmar efter träning?
(60g vassle = ca 20g eaa enligt min burk)
|
Det känns ju minst sagt överdrivet men upplägget som sådanr är ju inte "fel" även om du bör minska dosen EAA per tillfälle, man har aldrig kunnat påvisa någon ökad effekt vid intag på mer än 10g.
Har jag rätt om jag gissar att det där upplägget är vad som föreslås av försäljaren själv?  Det är hursomhelst väldigt överdrivet, hade du aldrig tänkt äta t.ex.?
Citat:
Ursprungligen postat av StreetStruck
ps. är det bättre att ta glukos (har ju lite högre gi) istället för malto?
|
Malto är snabbare. Skillnaden kommer du sannolikt inte märka men malto är fortfarande snabbare.
|
|
|
2009-01-08, 08:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Det känns ju minst sagt överdrivet men upplägget som sådanr är ju inte "fel" även om du bör minska dosen EAA per tillfälle, man har aldrig kunnat påvisa någon ökad effekt vid intag på mer än 10g.
|
Jasså läste ngt om att gränsen låg vid 20¿ (men jag kan ha fel)
Citat:
Har jag rätt om jag gissar att det där upplägget är vad som föreslås av försäljaren själv? Det är hursomhelst väldigt överdrivet, hade du aldrig tänkt äta t.ex.?
|
Jag kör på detta protein otillåten länk (hoppas man får länka) det är från eko kossor från norrland vilket jag gillar + att det innehåller protein nedbrytande enzymer som gör upptaget större dock är priset ganska saftigt.
Det står inget på burken förutom innehåll av aminosyror och räknar jag ihop alla eaa i 60g så blir det ca 20g.
Ska jag vara ärlig (och det ska man) hade jag tänkt skippa att ta timme 2 och 3 men förutom det så hade jag tänkt gå efter samma.
Citat:
Malto är snabbare. Skillnaden kommer du sannolikt inte märka men malto är fortfarande snabbare.
|
Omvandlas inte alla kolhydrater (även maltodextrin) till glukos i kroppen?
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-01-08 klockan 09:59.
|
|
|
2009-01-08, 11:51
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Du måste få i dig halva dagsintaget av kalorier från dina olika kosttillskott.
|
|
2009-01-08, 20:48
|
|
Registered User
|
Ingen som vet som kan svara typ Grub?
Mvh/SS
|
|
|
2009-01-08, 21:28
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Rama in passet mellan 10 gram EAA före och efter, gå hem och ät mat. Ev maltodextrin är inte nödvändigt för att aminosyrorna skall stimulera muskeluppbyggnad, och inte nödvändigt alls om du kommer att äta en kolhydratrik måltid när du kommer hem och det är styrketräning vi talar om. Det gör ingen skada, och du kan använda det efter behov om du vill - det ger snabbare glykogeninlagring, men skall du inte aktivera samma muskler igen inom 24 timmar spelar den saken mindre, om någon, roll.
|
|
|
2009-01-08, 21:36
|
|
Registered User
|
tack för svaret nu till en kanske inte lite viktig men endâ intressant frâga ger malto verkligen snabbare upptag en glukos?? trodde att malto omvandlades till glukos i kroppen lr?
|
|
|
2009-01-08, 21:57
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Maltodextrin ger något snabbare glykogeninlagring, ja. Vitargo ytterligare 80% snabbare.
Tarmens upptag av ren glukos är begränsat till ungefär 1 gram per minut.
|
|
|
2009-08-28, 12:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Rama in passet mellan 10 gram EAA före och efter, gå hem och ät mat. Ev maltodextrin är inte nödvändigt för att aminosyrorna skall stimulera muskeluppbyggnad, och inte nödvändigt alls om du kommer att äta en kolhydratrik måltid när du kommer hem och det är styrketräning vi talar om. Det gör ingen skada, och du kan använda det efter behov om du vill - det ger snabbare glykogeninlagring, men skall du inte aktivera samma muskler igen inom 24 timmar spelar den saken mindre, om någon, roll.
|
Så för en som deffar så är detta optimalt?...och om man bulkar så skulle man kanske lägga till maltodextrin före och efter?, har jag fattat det rätt då?
|
|
|
2009-08-28, 12:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av EIGuapo
Så för en som deffar så är detta optimalt?...och om man bulkar så skulle man kanske lägga till maltodextrin före och efter?, har jag fattat det rätt då? 
|
När du bulkar bör du höja energiintaget men det behöver ju inte vara i form av sockerpulver.
Jag tycker du kan köra samma tillskottsupplägg deff som bulk och istället variera matintaget.
|
|
|
2009-08-28, 14:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
+1
Kunde inte ha sagt det bättre själv, eller det är ungefär vad jag faktiskt brukar säga rättare sagt.
|
|
|
2009-08-28, 14:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
När du bulkar bör du höja energiintaget men det behöver ju inte vara i form av sockerpulver.
Jag tycker du kan köra samma tillskottsupplägg deff som bulk och istället variera matintaget.
|
Nej självklart inte!
Men är ju både jobbigt att tråkigt att få äta så lite mat...är det inte bättre i så fall att jag ändå lägger mina få kcal som ska gå till kolhydrater på god pasta?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.
|

|