Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-15, 21:23   #76
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är inte återhämtningen eller näringsintag som är påverkande faktorer, utan motsatta signalmekanismer på cellnivå som hämmar varandra. Men "lägga av med" är att gå till överdrift.
Jo, jag var lite ironisk när jag sa lägga av, menade snarare minimera effektiviteten.
Gammal 2006-11-29, 00:13   #77
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Du skriver "inte mycket konditionsträning alls". Kan man sätta någon gräns? Tex är springa i lågt tempo 30 min, 2 dagar i veckan lagom för både och? För jag har hört att det är bara positivt emot styrketräningen om man tränar lite konditionsträning.
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 13:23   #78
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Uppföljning:

Citat:
The classic work of Hickson demonstrated that training for both strength and endurance at the same time results in less adaptation compared with training for either one alone: this has been described as the concurrent training effect. Generally, resistance exercise results in an increase in muscle mass, and endurance exercise results in an increase in muscle capillary density, mitochondrial protein, fatty acid-oxidation enzymes, and more metabolically efficient forms of contractile and regulatory proteins. In the 25 yr since Hickson's initial description, there have been a number of important advances in the understanding of the molecular regulation of muscle's adaptation to exercise that may enable explanation of this phenomenon at the molecular level. As will be described in depth in the following four papers, two serine/threonine protein kinases in particular play a particularly important role in this process. Protein kinase B/Akt can both activate protein synthesis and decrease protein breakdown, thus leading to hypertrophy, and AMP-activated protein kinase can increase mitochondrial protein, glucose transport, and a number of other factors that result in an endurance phenotype. Not only are PKB and AMPK central to the generation of the resistance and endurance phenotypes, they also block each other's downstream signaling. The consequence of these interactions is a direct molecular blockade hindering the development of the concurrent training phenotype. A better understanding of the activation of these molecular pathways after exercise and how they interact will allow development of better training programs to maximize both strength and endurance.

Med Sci Sports Exerc. 2006 Nov;38(11):1939-44. Training for endurance and strength: lessons from cell signaling.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 15:05   #79
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Så det bästa blir att följa en periodisering, kanske uppehålla konditionen med ett pass i veckan då man kör styrkeinriktat.

Det krävs bara en tredjedel så mycket träning att hålla kvar en uppnådd kondition som det krävs att träna sig till den.

Med bakgrund såklart att man vill ha en skaplig kondition (de flesta sporter, men kanske inte SL eller bodybuilding.)
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 16:34   #80
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
En undanflykt för de som förblir spinkiga. "Nä, jag kör ju så mycket cardio också"

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 17:03   #81
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
En undanflykt för de som förblir spinkiga. "Nä, jag kör ju så mycket cardio också"
Fast konditionsidrottare brukar väl iofs sällan ha som ambition att bli speciellt mkt större?

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 18:45   #82
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Utmärkt ursäkt för min del. Jag vill ju och behöver deesutom bli större och starkare. Samt uthålligare
Gammal 2006-12-20, 22:31   #83
Själve Fan
Registered User

Själve Fans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big Visa inlägg
Läste genom artikeln nu på morgonen, då det var ett tag sedan jag sist läste den. Artikeln förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt mekanismerna bakom det kroppens sätt att reagera eller anpassning till den omgivande miljön.
Mycket intressant!

Särskilt delen om fibertypkonverteringen från 90% snabba till 100% långsamma fibrer i djurförsöket.

Står inte det uttalandet emot det mesta man brukar säga kring fibertyper och hur de kan anpassas?
Gammal 2006-12-20, 22:37   #84
Själve Fan
Registered User

Själve Fans avatar

Sen undrar man ju lite kring delen om att fettförbränningsenzymer ökas tiofalt.
Vi har ju nyligen hört att man inte kan påverka fettförbränningens andel av den totala energiförbränningen (King Grubs referenser).

F.ö så är ju Herr Pauluns böcker fulla med tips på hur man kan påverka sin förbränning på olika sätt - dvs öka energiutgiften endast med typen av kostintag
Gammal 2006-12-20, 22:43   #85
Ulf A Big
Registered User

Ulf A Bigs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Själve Fan Visa inlägg
Mycket intressant!

Särskilt delen om fibertypkonverteringen från 90% snabba till 100% långsamma fibrer i djurförsöket.

Står inte det uttalandet emot det mesta man brukar säga kring fibertyper och hur de kan anpassas?
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/81/5/2004

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/33/3/312

http://www.biology.buffalo.edu/cours...perfomance.pdf
Gammal 2006-12-20, 22:48   #86
Ulf A Big
Registered User

Ulf A Bigs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Själve Fan Visa inlägg
Mycket intressant!

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/81/5/2004

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/33/3/312

http://www.biology.buffalo.edu/cours...perfomance.pdf

När det handlar om fibrernas konvertering så handlar det egentligen inte om fibern i sig utan nervsignalen/motorenheten. Fibrerna kan egentligen delas upp i ca 7 isoformer men förklaras bäst med tre eller fyra fibertyper.
Gammal 2006-12-29, 10:28   #87
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
The development of power lies at the foundation of all movement, especially athletic performance. Unfortunately, training programmes of athletes often seek to improve cardiovascular endurance through activities such as distance training that are detrimental for the performance of power athletes, rather than using other means of exercise. Performance decrements from continuous aerobic training can be a result of inappropriate neuromuscular adaptations, a catabolic hormonal profile, an increased risk for overtraining and an ineffective motor learning environment. However, long, sustained exercise continues to be employed at all levels of competition to obtain benefits that could be achieved more effectively through other forms of conditioning. While some advantageous effects of endurance training may occur, there are unequivocal drawbacks to distance training in the power athlete. There are many other types of conditioning that are more relevant to all anaerobic sports and will also avoid the negative consequences associated with distance training.
Sports Med. 2007;37(1):47-57. Power athletes and distance training : physiological and biomechanical rationale for change.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 11:04   #88
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sports Med. 2007;37(1):47-57. Power athletes and distance training : physiological and biomechanical rationale for change.
Den där ska jag ge till min fotbollstränare Jag har försökt berätta detta för honom i snart ett år utan att nå fram.

Tack för den bra informationen som vanligt King Grub!
Gammal 2006-12-29, 11:17   #89
Daniel-san
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
Simmarna är oxå tydligen ganska kassa på att ta till sig den här sortens forskning. Håkan Westerblad hade snackat med landslagsledningen men de ville inte riktigt ta ur vaxpropparna när det började pratas om det här.
För att inte tala om boxarna o thaiboxarna där denna eviga löparrutin tycks vara helig.
Daniel-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 16:22   #90
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Nä nu gick ju hela min värld under totalt. Jag älskar löpningen, det är en del av min vardag som jag bara måste ha... tränar nu inför Göteborgsvarvet 2007. Men jag vet ju att jag aldrig kommer att kunna bli "bäst" på löpningen då jag inte är riktigt skapt för det, utan det blir ju bara på hobbynivå och för mitt eget välbefinnande.

Men jag känner däremot på mig (eller är ganska säker på) att jag har betydligt bättre gener för styrketräning och muskelbygge då jag är ganska "grov" och har märkt ganska mycket resultat på den lilla tid jag har styrketränat, och jag tycker förstås att även det är grymt roligt. Sen är det ju så att det man är bra på automatiskt blir rätt kul... Det svåra nu är ju att jag är lite utav en tävlingsmänniska som VILL bli bäst på det jag gör, eller åtminstone ha möjligheten att bli det. Så egentligen borde jag ju välja styrketräningen och verkligen satsa på den, men vafan jag vill inte välja bort löpningen!!! Usch vilket dilemma. Skönt att man inte är ensam iaf... Tack för artikeln förresten.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.