Bumpar den här gamla tråden efter att ha läst igenom nästan alla sidor.
Man vill ju bygga massa, så mycket "ren" muskelmassa som möjligt och för detta är en fördel att ligga på ett mindre överskott av energi samt få den från bra mat. Sen till det hr med konditionsträning & dess nedbrytande effekt.
Det krävs väl att konditionsträningen är ganska långvarig, right? Jag läste här på forumet igår en gamlare (?) studie att det var en effekt på 40-45 minuter och uppåt som det var som mest nedbrytande eller hämmande för muskeluppbyggnaden.
Ehm då till frågan. efter som jag kör 3 styrkepass ( helkropp ) i veckan samt på 2 av 4 vilodagar 30 minuter konditionsträning ( x-trainer ) följt av lite tyngre träning för vader, traps & mage, har det någon större negativ effekt? Det är mest för att förbättra återhämtning så väl som att få bättre kondition & ork/energi i vardagen, vilket jag har märkt skillnad på. Är piggare etc.
Men om man tänker ur muskelbyggarsynpunkt. Har just runt 30 minuters konditionsträning på medel puls någon större hämmande effekt på muskelbygge eller gäller det 45 minuter & uppåt i konditionsträningsväg? Eller är det bara onödigt att ens tänka på? Eller kommer detta bara gynna mitt muskelbyggande genom att med mer rörelse kommer jag få mer LBM än om jag skulle skippat konditionsträningen. För det känns mest logiskt (?) att ju mer man rör sig = ju mer ren muskelmassa ( förutsatt för bra proteinintag & regelbunden styrketräning ) just för att kroppen behöver energi ifrån något.
Blev rätt nyfiken på detta då jag senaste veckan läst en hel del ang detta på forumet, men inte fått fram något riktigt svar eller någon egen klok tolkning av alla studier & påståenden som sagts här förutom att konditionsträning har en negativ påverkan på muskelbygge. Gäller det även om man utför konditionsträningen dagen efter styrkepasset? Dagen innan styrkepasset? Innan styrkepasset ( samma dag )?
Om frågorna redan ställts, och jag bara varit dålig på att läsa/tolka/hitta så ber jag om ursäkt. Men kände att det var skönt att få ur mig lite tankar som präglat mig av ren nyfikenhet, helt enkelt.
Oavsett vad svaret blir kommer jag fortsätta med mina minikondispass för att jag mår väldigt bra av dem psykiskt & gillar att svettas lite
Väldigt mycket text blandat med lite insmugna frågor. Hoppas det är en förståelig text. Försöker bygga ihop en sammanfattning av det hela.
mvh
ps. Har också läst att konditionsträning kan i regel öka fettmassa istället för muskelmassa om man kombinerar styrke & konditionsträning pga av stressande hormon (kortisol va? ) Hur ser det ut & hur fungerar det? Är det några drastiska ökningar? Hur ser konditionsträningen ut på det hållet i så fall?
För jag vet ett par personer som varvar konditionsträning ( ganska mycket cardio & ofta ) tillsammans med styrketräning, och man ser på deras fysik att de i regel har mer fettmassa än en icke-konditionstränande muskelbyggare ( mer än vardagsmotionen ) har.