Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-09, 17:07   #421
Raschmus
Registered User

Raschmuss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Ingenting nytt under himmeln?

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 19:04   #422
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Om vi nu bortser från AMPK hit och mTOR dit så kan vi ju konstatera att eliten i idrotter som kräver styrka och kondition ofta tränar kombipass. Då tränar man sig funktionellt att vara stark när man är trött. Nu snackar vi dock inte byggning utan prestation.

Senast redigerad av major Pectoralis den 2014-01-09 klockan 19:06.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 19:06   #423
Adam87
Registered User

Adam87s avatar

Reg.datum: Jul 2009
Om man nu inte har en dröm att bli bodybuilder så är konditionen något man bör träna, hur ska man annars orkar med vardagen.
Adam87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 19:17   #424
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
m, kondition är väl också indikatorn på god hälsa par preferance.

Låg kondition har iaf stort samband med dödlighet... eller dör gör man även om man har god kondition... tidigare död kanske. sen är det ju upp till var och en och bedöma om det är en bra eller dålig sak.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 19:20   #425
Adam87
Registered User

Adam87s avatar

Reg.datum: Jul 2009
Folks ideal nuförtiden är ju rätt annorlunda må man säga. Man ska bara vara en fröjd för ögat inget annat. det är inte insidan som räknas inte iaf på detta forumet :P
Adam87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 08:37   #426
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Concurrent training is defined as simultaneously incorporating both resistance and endurance exercise within a periodized training regime. Despite the potential additive benefits of combining these divergent exercise modes with regards to disease prevention and athletic performance, current evidence suggests that this approach may attenuate gains in muscle mass, strength, and power compared with undertaking resistance training alone. This has been variously described as the interference effect or concurrent training effect. In recent years, understanding of the molecular mechanisms mediating training adaptation in skeletal muscle has emerged and provided potential mechanistic insight into the concurrent training effect. Although it appears that various molecular signaling responses induced in skeletal muscle by endurance exercise can inhibit pathways regulating protein synthesis and stimulate protein breakdown, human studies to date have not observed such molecular 'interference' following acute concurrent exercise that might explain compromised muscle hypertrophy following concurrent training. However, given the multitude of potential concurrent training variables and the limitations of existing evidence, the potential roles of individual training variables in acute and chronic interference are not fully elucidated. The present review explores current evidence for the molecular basis of the specificity of training adaptation and the concurrent interference phenomenon. Additionally, insights provided by molecular and performance-based concurrent training studies regarding the role of individual training variables (i.e., within-session exercise order, between-mode recovery, endurance training volume, intensity, and modality) in the concurrent interference effect are discussed, along with the limitations of our current understanding of this complex paradigm.
Sports Med. 2014 Apr 12. Interference between Concurrent Resistance and Endurance Exercise: Molecular Bases and the Role of Individual Training Variables.

http://link.springer.com/article/10....279-014-0162-1

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 14:04   #427
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Bumpar den här gamla tråden efter att ha läst igenom nästan alla sidor.
Man vill ju bygga massa, så mycket "ren" muskelmassa som möjligt och för detta är en fördel att ligga på ett mindre överskott av energi samt få den från bra mat. Sen till det hr med konditionsträning & dess nedbrytande effekt.

Det krävs väl att konditionsträningen är ganska långvarig, right? Jag läste här på forumet igår en gamlare (?) studie att det var en effekt på 40-45 minuter och uppåt som det var som mest nedbrytande eller hämmande för muskeluppbyggnaden.

Ehm då till frågan. efter som jag kör 3 styrkepass ( helkropp ) i veckan samt på 2 av 4 vilodagar 30 minuter konditionsträning ( x-trainer ) följt av lite tyngre träning för vader, traps & mage, har det någon större negativ effekt? Det är mest för att förbättra återhämtning så väl som att få bättre kondition & ork/energi i vardagen, vilket jag har märkt skillnad på. Är piggare etc.

Men om man tänker ur muskelbyggarsynpunkt. Har just runt 30 minuters konditionsträning på medel puls någon större hämmande effekt på muskelbygge eller gäller det 45 minuter & uppåt i konditionsträningsväg? Eller är det bara onödigt att ens tänka på? Eller kommer detta bara gynna mitt muskelbyggande genom att med mer rörelse kommer jag få mer LBM än om jag skulle skippat konditionsträningen. För det känns mest logiskt (?) att ju mer man rör sig = ju mer ren muskelmassa ( förutsatt för bra proteinintag & regelbunden styrketräning ) just för att kroppen behöver energi ifrån något.

Blev rätt nyfiken på detta då jag senaste veckan läst en hel del ang detta på forumet, men inte fått fram något riktigt svar eller någon egen klok tolkning av alla studier & påståenden som sagts här förutom att konditionsträning har en negativ påverkan på muskelbygge. Gäller det även om man utför konditionsträningen dagen efter styrkepasset? Dagen innan styrkepasset? Innan styrkepasset ( samma dag )?

Om frågorna redan ställts, och jag bara varit dålig på att läsa/tolka/hitta så ber jag om ursäkt. Men kände att det var skönt att få ur mig lite tankar som präglat mig av ren nyfikenhet, helt enkelt.

Oavsett vad svaret blir kommer jag fortsätta med mina minikondispass för att jag mår väldigt bra av dem psykiskt & gillar att svettas lite

Väldigt mycket text blandat med lite insmugna frågor. Hoppas det är en förståelig text. Försöker bygga ihop en sammanfattning av det hela.

mvh

ps. Har också läst att konditionsträning kan i regel öka fettmassa istället för muskelmassa om man kombinerar styrke & konditionsträning pga av stressande hormon (kortisol va? ) Hur ser det ut & hur fungerar det? Är det några drastiska ökningar? Hur ser konditionsträningen ut på det hållet i så fall?

För jag vet ett par personer som varvar konditionsträning ( ganska mycket cardio & ofta ) tillsammans med styrketräning, och man ser på deras fysik att de i regel har mer fettmassa än en icke-konditionstränande muskelbyggare ( mer än vardagsmotionen ) har.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2014-10-12 klockan 14:08.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 14:49   #428
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Bumpar den här gamla tråden efter att ha läst igenom nästan alla sidor.
Man vill ju bygga massa, så mycket "ren" muskelmassa som möjligt och för detta är en fördel att ligga på ett mindre överskott av energi samt få den från bra mat. Sen till det hr med konditionsträning & dess nedbrytande effekt.

Det krävs väl att konditionsträningen är ganska långvarig, right? Jag läste här på forumet igår en gamlare (?) studie att det var en effekt på 40-45 minuter och uppåt som det var som mest nedbrytande eller hämmande för muskeluppbyggnaden.

Ehm då till frågan. efter som jag kör 3 styrkepass ( helkropp ) i veckan samt på 2 av 4 vilodagar 30 minuter konditionsträning ( x-trainer ) följt av lite tyngre träning för vader, traps & mage, har det någon större negativ effekt? Det är mest för att förbättra återhämtning så väl som att få bättre kondition & ork/energi i vardagen, vilket jag har märkt skillnad på. Är piggare etc.

Men om man tänker ur muskelbyggarsynpunkt. Har just runt 30 minuters konditionsträning på medel puls någon större hämmande effekt på muskelbygge eller gäller det 45 minuter & uppåt i konditionsträningsväg? Eller är det bara onödigt att ens tänka på? Eller kommer detta bara gynna mitt muskelbyggande genom att med mer rörelse kommer jag få mer LBM än om jag skulle skippat konditionsträningen. För det känns mest logiskt (?) att ju mer man rör sig = ju mer ren muskelmassa ( förutsatt för bra proteinintag & regelbunden styrketräning ) just för att kroppen behöver energi ifrån något.

Blev rätt nyfiken på detta då jag senaste veckan läst en hel del ang detta på forumet, men inte fått fram något riktigt svar eller någon egen klok tolkning av alla studier & påståenden som sagts här förutom att konditionsträning har en negativ påverkan på muskelbygge. Gäller det även om man utför konditionsträningen dagen efter styrkepasset? Dagen innan styrkepasset? Innan styrkepasset ( samma dag )?

Om frågorna redan ställts, och jag bara varit dålig på att läsa/tolka/hitta så ber jag om ursäkt. Men kände att det var skönt att få ur mig lite tankar som präglat mig av ren nyfikenhet, helt enkelt.

Oavsett vad svaret blir kommer jag fortsätta med mina minikondispass för att jag mår väldigt bra av dem psykiskt & gillar att svettas lite

Väldigt mycket text blandat med lite insmugna frågor. Hoppas det är en förståelig text. Försöker bygga ihop en sammanfattning av det hela.

mvh

ps. Har också läst att konditionsträning kan i regel öka fettmassa istället för muskelmassa om man kombinerar styrke & konditionsträning pga av stressande hormon (kortisol va? ) Hur ser det ut & hur fungerar det? Är det några drastiska ökningar? Hur ser konditionsträningen ut på det hållet i så fall?

För jag vet ett par personer som varvar konditionsträning ( ganska mycket cardio & ofta ) tillsammans med styrketräning, och man ser på deras fysik att de i regel har mer fettmassa än en icke-konditionstränande muskelbyggare ( mer än vardagsmotionen ) har.
Förtydligande:

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ökad kondition ger bättre driv i styrketräningen.

Insulinkänsligheten förbättras, vilket innebär att en större del av energiöverskottet går just till muskelbygge, i stället för att slussas direkt in i fettcellerna.

Konditionsträning har sin givna plats i alla vettiga upplägg, bulk som deff.

Gammal 2014-10-12, 15:10   #429
Jedismurf
Registered User

Reg.datum: Jun 2014
Har inte läst hela tråden. Sammanfattningen är att typ gå 30 min på löpband efter exempelvis ett ryggpass inte är optimalt då man skickar olika signaler till kroppen?

Hur blir det isf med superset? Kan ibland köra 8-10 reps hög vikt sen snabbt byta till en annan övning för att sedan gå tillbaka. Flåsar som en gris.

Mvh
Jedismurf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 17:28   #430
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Samtida styrke- och konditionsträning.

Citat:
Ursprungligen postat av Jedismurf Visa inlägg
Har inte läst hela tråden. Sammanfattningen är att typ gå 30 min på löpband efter exempelvis ett ryggpass inte är optimalt då man skickar olika signaler till kroppen?

Hur blir det isf med superset? Kan ibland köra 8-10 reps hög vikt sen snabbt byta till en annan övning för att sedan gå tillbaka. Flåsar som en gris.

Mvh

Konditionsträning direkt efter ett styrkepass ger fel signaler. Superset är ju ändå en belastning på musklerna med vikterna.

Senast redigerad av Ozziking den 2014-10-12 klockan 17:29.
Gammal 2014-10-12, 19:20   #431
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Konditionsträning i de mängder som du nämner kommer endast vara positivt för din träning i övrigt vill jag påstå.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 20:40   #432
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Konditionsträning i de mängder som du nämner kommer endast vara positivt för din träning i övrigt vill jag påstå.
Jo, det är ju inte direkt mycket och med tanke på hur mycket vi egentligen skulle behöva röra på oss dagligen. Men såg nu också i en annan tråd att vid över 20 min lågintensiv/medelintensiv träning så börjar kortisol utsöndras. Men frågan är ju om det är några betydliga mängder i längden.

Det känns ju onödigt att stressa kroppen.. I onödan helt enkelt. Hehe.

Gammal 2014-10-13, 06:56   #433
Jedismurf
Registered User

Citat:
Konditionsträning direkt efter ett styrkepass ger fel signaler. Superset är ju ändå en belastning på musklerna med vikterna.
Om jag exempelvis kör bicepscurls, sen gå direkt till triceps, sen tillbaka. Så under "vilo minuten" kör jag triceps medan. Då får man rätt mkt flås.

Detta ger inte dubbla signaler till kroppen?
Gammal 2014-10-13, 07:08   #434
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jedismurf Visa inlägg
Om jag exempelvis kör bicepscurls, sen gå direkt till triceps, sen tillbaka. Så under "vilo minuten" kör jag triceps medan. Då får man rätt mkt flås.

Detta ger inte dubbla signaler till kroppen?
Säger utan att ha någon specifik kunskap kring detta, nej. Klart det blir jobbigt, men det blir nog inte konditionsträning. Flås kan man få på andra sätt tex.

Gammal 2014-10-13, 07:42   #435
Jedismurf
Registered User

Citat:
Säger utan att ha någon specifik kunskap kring detta, nej. Klart det blir jobbigt, men det blir nog inte konditionsträning. Flås kan man få på andra sätt tex.
Ok!

Brukar köra exempelvis skivstångscurl för att sedan köra triceps dips på stol, sen tillbaka till biceps. Svettas rejält efter ett par omgångar. Så länge man inte skickar två signaler är det ju bara o fortsätta köra så

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:43.