Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-09, 11:34   #406
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Endurance Exercise Does Not Impair mTOR Signalling After Resistance Exercise
Gammal 2011-10-19, 07:57   #407
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
The primary objective of this investigation was to identify which components of endurance training (e.g. modality, duration, frequency) are detrimental to resistance training outcomes. Methods: A meta-analysis of 21 studies was performed with a total of 422 effect sizes. Criteria for study inclusion were (a) compare strength training alone to strength plus endurance training (concurrent), or to compare combinations of concurrent training, (b) the outcome measures include at least one measure of strength, power, or hypertrophy and (c) the data necessary to calculate effect sizes must be included or available. Results: The mean ES for hypertrophy for strength training was 1.23, for endurance training was 0.27, and for concurrent training was 0.85, with strength and concurrent training being significantly greater than endurance training only. The mean ES for strength development for strength training was 1.76, for endurance training was 0.78, and for concurrent training 1.44. Strength and concurrent training were significantly greater than endurance. The mean ES for power development for strength training only was 0.91, for endurance training was 0.11, and for concurrent training 0.55. Significant differences were found between all three groups. For moderator variables, resistance training concurrently with running, but not cycling, resulted in significant decrements in both hypertrophy and strength. Correlational analysis identified significant negative relationships between frequency (-.26 to -.35) and duration (-.29 to -.75) of endurance training for hypertrophy, strength, and power. Significant relationships (P< 0.05) between ES for decreased body fat and % maximal heart rate (r: -0.60) were also found. Our results indicate that interference effects of endurance training are a factor of the modality, frequency, and duration of the endurance training selected.
Concurrent Training: A Meta Analysis Examining Interference of Aerobic and Resistance Exercise. Journal of Strength & Conditioning Research. POST ACCEPTANCE, 13 October 2011

Jag har hela tiden anat att cykling ät bättre än löpning. Williams studie tyder ju på det även om de inte jämfört med löpning och nu har en meta-analys kommit.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 09:31   #408
entropy
Dr Fitness

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Concurrent Training: A Meta Analysis Examining Interference of Aerobic and Resistance Exercise. Journal of Strength & Conditioning Research. POST ACCEPTANCE, 13 October 2011

Jag har hela tiden anat att cykling ät bättre än löpning. Williams studie tyder ju på det även om de inte jämfört med löpning och nu har en meta-analys kommit.
Vilka komponenter kan göra att cyklingen stör mindre? Att det blandar in en mindre muskelmassa? Ingen excentrisk rörelse?
entropy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 09:43   #409
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av entropy Visa inlägg
Vilka komponenter kan göra att cyklingen stör mindre? Att det blandar in en mindre muskelmassa? Ingen excentrisk rörelse?
Om du läser Williams studie så förefaller ju 30 minuter inte motverka mTOR-signalering i alla fall. Vi vet som sagt inte om detsamma gäller löpning, och heller inget om eventuellt längre durationer, men det skulle ju kunna vara EN förklaring.

Vad jag alltid spekulerat i, utan att veta, är att cyklingen helt enkelt är mer styrketräningslik. Dels får överkroppen vila på ett helt annat sätt än vid löpning (för att inte tala om skidåkning eller rodd exempelvis) och sedan är själva pedaltrampet något jag upplever som mer styrketräningslikt än det stötande löpsteget. Det är som sagt spekulationer dock.

Meta-analysen jag la upp har jag inte hunnit läsa igenom än. Men det ska jag göra för jag tänkte skriva om den i min januarispalt i BODY.
Gammal 2011-10-19, 10:43   #410
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Har det inte pratats om huruvida utnyttjandet av glykos har en inverkan på hur AMPK aktiveras? dvs att 30 minuters cykling är inte tillräckligt påfrestande för förråden för att sätta igång mekanismen?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-19, 12:46   #411
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Har det inte pratats om huruvida utnyttjandet av glykos har en inverkan på hur AMPK aktiveras? dvs att 30 minuters cykling är inte tillräckligt påfrestande för förråden för att sätta igång mekanismen?
AMPK aktiveras direkt vid muskelarbete därför upphör MPS under träning och nedregleras efter träning av (EAA)aminosyror och kolhydrater.

Mekanismen är inte helt klarlagd men vid låga glykogennivåer hämmas MPS pga AMPK aktiveras.

När det gäller svaret på träning så handlar det säkert mer om belastningen(intensiteten) påverkan på muskelfibrerna det är därför cykling påverkar mindre jämfört med löpning, vilket egentligen är rätt självklart.

Cykling kräver mer muskelstyrka jämfört med långdistanslöpning.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2011-10-19 klockan 12:48.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-12, 10:54   #412
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
The addition of aerobic exercise (AE) to a resistance exercise (RE) program (concurrent exercise; CE) can interfere with maximum muscle fiber growth achieved with RE. Further, CE appears to markedly affects the growth of myosin heavy chain (MHC) I, but not MHC IIa fibers. The mechanism responsible for this 'interference' is unclear. Satellite cell (SC) responsiveness to exercise appears to influence muscle adaptation, but has not yet been examined following acute concurrent exercise. Thus, we assessed the fiber-type specific SC response to RE, AE, and CE exercise. Eight college-aged males completed the following two trials: RE - unilateral leg-extensions and presses (4 sets ≥ 10 repetitions: 75% 1RM); AE/CE - immediately following an identical RE protocol with the opposite leg, subjects cycled for 90 minutes (60% VO(2max)). Muscle biopsies were obtained from the vastus lateralis before and 4 days after each session. Samples were cross-sectioned, stained with antibodies against NCAM, Ki-67, and MHC I, counterstained with DAPI, and analyzed for SC density (SC per fiber), SC activation and fiber type. SC density increased to a greater extent following RE (38 ± 10%), compared to CE (-6 ± 8%). Similarly, MHC I muscle fiber SC density displayed a greater increase following RE (46 ± 14%), compared to AE (-7 ± 17%) and CE (-8 ± 8%). Our data indicate that the SC response to RE is blunted when immediately followed by AE, at least in MHC I muscle fibers, and possibly MHC II fibers. This suggests that the physiological environment evoked by AE might attenuate the eventual addition of myonuclei important for maximum muscle fiber growth and consequent force producing capacity.
Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2012 Apr 4. Concurrent Aerobic Exercise Interferes With the Satellite Cell Response to Acute Resistance Exercise.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 15:44   #413
komigen
Registered User

komigens avatar

Reg.datum: Jan 2012
Spelar det någon roll fall man konditionstränar innan passet? Växer musklerna sämre då?
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 15:47   #414
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av komigen Visa inlägg
Växer musklerna sämre då?
Givetvis är det dosrelaterat och beroende av flera faktorer. Men en mätbar skillnad kan säkert uppkomma. Och konditionstränar man extremt blir det ju även märkbart men av fler anledningar (prestationsförmåga).
Gammal 2012-06-18, 15:49   #415
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Spelar det någon roll fall man konditionstränar innan passet? Växer musklerna sämre då?
Beror sannolikt på träningsform, intensitet och duration.

Lite cykling innan passet te x lär knappt göra från eller till. Springa en mil lär göra en markant skillnad. Men musklerna växer ändå, fast lite mindre.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 15:50   #416
komigen
Registered User

komigens avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Givetvis är det dosrelaterat och beroende av flera faktorer. Men en mätbar skillnad kan säkert uppkomma. Och konditionstränar man extremt blir det ju även märkbart men av fler anledningar (prestationsförmåga).
Men om jag presterar jätte bra på gymmet då?

Fall jag styrketränar kanske kl 19:00 en kväll somnar sedan kanske 22:00. Och konditionstränar nästa dag kanske 15:00, ger det någon negativ effekt på styrketräningen?
komigen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 15:51   #417
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Men om jag presterar jätte bra på gymmet då?
Det svarade jag ju på.
Gammal 2013-03-03, 21:23   #418
Skitväder
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Jag var för lat för att läsa igenom allt.. men låt oss säga man ska deffa ner sig lite, och man kör styrketräning alla dagar i veckan utom ex söndag där man kör lite fettförbränning (Intervaller, 30 minuters promenader osv)
Skulle det påverka muskeluppbyggnaden negativt ?
Skitväder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-03, 21:43   #419
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Inte i någon relevant omfattning, men det beror på om du blir så sliten att styrketräningspasset dagen/dagarna efter går sämre p g a trötthet.

I övrigt kan ju konditionsträning faktiskt hjälpa prestationen på gymmet om den utförs i gynnsam omfattning. Det handlar om mängd och intensitet. Notera att en väldigt stor del tränande personer faktiskt kör någon sorts konditionsträning då och då. Det är inte svart/vitt som i gainz/no gainz.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 09:09   #420
Raschmus
Registered User

Raschmuss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Fast om man tar personer som Åsa och Georg Hällstorp som båda tävlar i ultramarathon, hon tävlar även i body fitness på internationell nivå (har deltagit i VM 2 ggr), han tävlar i bodybuilding. De håller båda en hög nivå både i löpning och i muskelbyggandet kan man ju lätt påstå. Åsa har bl a sprungit 24-timmarslopp (och hunnit nästan 14 mil) och hon vann Östergarns marathon på 3:20. Georg har bl a kommit trea i ett 24h-lopp på 193 km. De säger båda att de är trötta på forskningsresultat som säger att det är omöjligt att förena uthållighetstträning med styrketräning

Det är ett reportage om dem i förra numret av Runner's world (nr 8, 2006) om någon är intresserad.
Då de är vänner till mig kan jag understryka att de hänger sitt liv åt träning.

Med det sagt att ja, de har gjort det möjligt men kanske inte är lika enkelt för en hurtig amatör som gillar att dricka en bärs och spela tvspel.

OBS!!! Med det sagt får ingen missförstå att jag missunnar cred från deras prestationer. Tvärtom, är sjukt imponerad av både deras hängivenhet och resultat. Fantastiska människor!

Edit: Shit, såg inte det var från stenåldern. Bumpoftheyear

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.

Senast redigerad av Raschmus den 2013-03-04 klockan 09:10.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.