Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-10, 11:26   #301
Candydarling
Registered User

Candydarlings avatar

Reg.datum: Feb 2010
Jag håller verkligen med dig....värsta som varit på hela veckan...
Candydarling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 01:13   #302
Pillert
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Har för mig att det publicerats någon studie som sa att cykelträning inte motverkar styrketräning i lika hög utsträckning som löpning..

Någon som kan dementera/bekräfta?
Pillert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 01:42   #303
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Pillert Visa inlägg
Har för mig att det publicerats någon studie som sa att cykelträning inte motverkar styrketräning i lika hög utsträckning som löpning..

Ja, du kommer ihåg rätt, cykling var bättre än löpning ur någon sypunkt. http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=samtida
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 07:45   #304
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:

Studien finns i Dreas länk och som referens #14 i min text:

http://traningslara.se/blogg/muskelb...ng-funkar-det/
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 11:43   #305
Pillert
Registered User

Under deffen så kör jag relativt intensiv kondtionsträning, både för att kunna äta mer och för att få bättre kondition, främst på cykel.

När jag sedan bulkar så kan jag ju automatiskt äta lite mer, men fortfarande inte jättemycket då jag inte får köra kondition.

Kan jag gå från 3-4konditionspass i veckan under deff och sedan sänka den mängden avsevärt under bulk men ändå behålla min kondition? Någon
Gammal 2010-03-08, 13:22   #306
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Kan jag gå från 3-4konditionspass i veckan under deff och sedan sänka den mängden avsevärt under bulk men ändå behålla min kondition? Någon
Det beror väldigt mycket på din nivå och hur många pass du vill sänka dig till.

Jag vill minnas att det finns en studie postad här på forumet som beskrev hur antalet minuter spenderat på träning på väldigt hög intensitet som krävdes för att behålla konditionen. Dock kan jag inte hitta tråden nu och jag minns inte heller hur vältränade atleterna i fråga var, men någon annan kanske kan fylla på med mer info.
Gammal 2010-03-08, 13:38   #307
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
När jag sedan bulkar så kan jag ju automatiskt äta lite mer, men fortfarande inte jättemycket då jag inte får köra kondition.
Varför får du inte köra kondition?

För att bibehålla konditionen under en lägre tid krävs det oftast ungefär lika hög träningsdos som den man har använt för att uppnå den men det belastar kroppen mindre att upprätthålla en "normal" kondition än att bygga upp den. Elitnivåer räknas inte här.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 21:04   #308
Pillert
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Varför får du inte köra kondition?

För att bibehålla konditionen under en lägre tid krävs det oftast ungefär lika hög träningsdos som den man har använt för att uppnå den men det belastar kroppen mindre att upprätthålla en "normal" kondition än att bygga upp den. Elitnivåer räknas inte här.
Precis som King Grub sa i tråden så behöver man inte fundera kring konditionsträningens negativa påverkan på styrketräningens resultat såvitt man inte märker att man har svårt att öka i muskelmassa. Jag har inte direkt ronnie coleman lätt att öka i muskelmassa, så jag har inte råd att inte optimera det optimala.
Gammal 2010-10-02, 18:34   #309
Martinl
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Det här gäller alltså inte längre?:

King Grub 2004-02-22, 15:28

Du har verkligen missat något:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...cardio+minuter

Intensiv cardio är avgörande. Det förbättrar insulinkänsligheten som inget annat och därmed dramatiskt förutsättningarna för muskelbygge, ökar glut4 nivåerna, förbättrar konditionen vilket innebär ökar driv i gymträningen.

Att bara sitta still när man inte är i gymmet gynnar bara midjetillväxt, på bekostnad av muskeluppbyggnaden.
Martinl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:08   #310
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det har aldrig gällt. Önsketänkande.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 12:11   #311
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Okej, ny här. Som namnet antyder, jag springer mycket och gärna och det är mitt huvudmål. Började med styrketräning av en slump, skulle egentligen köra roddmaskin som omväxling för slitna ben. Men tänkte, när jag ändå är på gymet, varför inte lite styrka. En gång i veckan är mitt mål just nu. Skadeförebyggande är min förhoppning. Om det sen syns på överkroppen, ingen skada skedd. Bara jag inte blir tung, har gått ner 5 kilo sedan juni och väger nu 73 på 183 cm. :-)

Springer ca 6 timmar per vecka: långpass, snabbdistans, lite blandat i terrängen.

Kan jag lika gärna skita i styrketräningen då, och lägga den extra tiden på tex roddmaskin? Tiden för träning är trots allt något begränsad. Eller kommer det där ynka passet göra nytta mot skador?

Edit: Jag har läst igenom hela tråden

Edit2: Jag har kört 15 minuter rodd före och efter styrkan när jag är ändå är där liksom. Kanske strunta i det och ta det en annan dag? Köra styrka på en vilodag efter två dagars tuff löpning, är det lämpligt?

Senast redigerad av Springer den 2010-10-05 klockan 12:20.
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 12:28   #312
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Styrketräning för en konditionstränande är bara till fördelar (med undantag för eventuell viktökning, vilket du känner till). Den hämmande effekten är mest åt andra hållet: konditionsträningen hämmar styrketräningsresultaten. Att styrketräning i sig skulle hämma konditionsresultaten är inte känt på samma sätt, vad jag vet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 12:32   #313
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Springer,

Styrketräning rekommenderas absolut och du kommer garanterat att bli starkare av den, speciellt om du inte tränat styrka tidigare.

Denhär tråden handlar främst om att maximera sina styrketräningsresultat, vilket inte är möjligt om man kombinerar med mycket konditionsträning.

Eftersom ditt mål inte är att lägga på dig muskelmassa, och din primära gren är löpningen, så är denna tråd inget du behöver nojja över.

Kör på!

Edit: Damn, that lightning-fast Grub!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 13:07   #314
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Ja, jag funderade på med ett enda pass i veckan, så kanske jag skulle försöka få ut maximalt av det, istället för att tex köra roddmaskin direkt efter?

Kan man kvantifiera detta, tex dessa tre alternativ:
A) Köra styrka en gång per vecka, helvila samma dag och dagen efter
B) Köra styrka en gång per vecka, helvila samma dag
C) Köra styrka en gång per vecka, lättare konditionsträning samma kväll (rodd, lätt löpning 30-45 min)

Om A) ger 100%, så ger B) xx % och C yy % av maximal träningseffekt på mucklerna.

Jo, jag gillar att nojja... :-)
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 13:25   #315
benacii
Punani

benaciis avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Fartman Visa inlägg
Gud va skönt att få en ordentlig anledning att skippa cardio
+100
benacii är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.