2009-08-15, 15:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Jag är helt med King Grub.
För mig försvinner styrka och explosivitet inom några veckor efter att jag har satt igång med konditionsträningen. Likaså återfår jag styrka inom några veckor om jag helt lägger ner konditionsträningen. Detta har upprepats i ett par års tid nu, och sambandet är rätt lätt att se.
Någon volymökning är inte heller att tala om vid hårdare konditionsträning om målet är att verkligen förbättra konditionen.
Därmed inte sagt att man inte kan bli någorlunda stark och se vältränad ut trots att man konditionstränar, det senare är snarare lättare. Det krävs dock att man anstränger sig.
|
|
|
2009-08-15, 16:02
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Humbucker
Sen att det skulle "eliminera all muskeltillväxt", med all respekt till King Grub, ger jag blanka fan i. Det stämmer inte överens med mina eller många andras erfarenheter.
|
Nu pratar jag inte abstrakt teori här, utan 22 års egen erfarenhet, varav 17 med kombinerad styrke- och konditionsträning. Sedan stämmer det med dom flesta både praktiska och teoretiska observationer från alla andra håll också.
|
|
|
2009-08-15, 16:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nu pratar jag inte abstrakt teori här, utan 22 års egen erfarenhet, varav 17 med kombinerad styrke- och konditionsträning. Sedan stämmer det med dom flesta både praktiska och teoretiska observationer från alla andra håll också.
|
Jag förstår det - men samtidigt kan inte du kalla din konditionsträning "slöträning". Du har legat i riktigt hårt, vill jag minnas.
|
|
|
2009-08-15, 16:26
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Du skrev "Sen att det skulle "eliminera all muskeltillväxt", med all respekt till King Grub, ger jag blanka fan i".
Jag skrev "konditionsträning på mer än slönivå eliminerar i princip muskeltillväxt."
|
|
|
2009-08-15, 16:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du skrev "Sen att det skulle "eliminera all muskeltillväxt", med all respekt till King Grub, ger jag blanka fan i".
Jag skrev "konditionsträning på mer än slönivå eliminerar i princip muskeltillväxt."
|
Nåväl.
För att sticka in en fråga -
hur lång tid tar det innan man får märkbara effekter av konditionsträning i form av exempelvis löpning ett par gånger i veckan? Låt säga att man endast styrketränar - och vissa perioder behöver ha kondition, t ex hinderbana. Räcker det om man drar ner på styrketräningen med 50% för att lägga in 3-4 löppass i veckan, och under 3-4 veckor få anmärkningsvärda konditionsökningar inför målet?
|
|
|
2009-08-15, 16:31
|
|
Den soeda tösapågen
Reg.datum: Jul 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Humbucker
Nåväl.
För att sticka in en fråga -
hur lång tid tar det innan man får märkbara effekter av konditionsträning i form av exempelvis löpning ett par gånger i veckan? Låt säga att man endast styrketränar - och vissa perioder behöver ha kondition, t ex hinderbana. Räcker det om man drar ner på styrketräningen med 50% för att lägga in 3-4 löppass i veckan, och under 3-4 veckor få anmärkningsvärda konditionsökningar inför målet?
|
Dra ner på styrketräningen?
|
|
|
2009-08-15, 16:34
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det är inte konditionsträningen som hämmas speciellt av styrketräning. Det är tvärtom.
Konditionsträning ger snabbt resultat, och det är främst intensiteten som avgör dessa, inte varaktigheten. Hög intensitet ger goda förbättringar på kort tid med 2 pass per vecka, även om 3 antagligen är att föredra.
|
|
|
2009-08-15, 16:41
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Jag kan av egen erfarenhet säga att löpning (även väldigt måttlig sådan, typ en dryg halvtimme ett par gånger i veckan med relativt hög intensitet) fullkomligt mördar alla möjligheter till ökningar i benstyrka på gymmet. Jag går snarare bakåt i dom flesta övningar, och speciellt i benövningar.
edit: ok, jag springer aldrig samma dag som jag gymmar. Det lär vara ännu mera katastrof.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2009-08-16, 03:56
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Finns det vettiga alternativ till löpning ifall man vill öka sitt VO2max men samtidigt kunna träna styrketräning med hyffsade resultat?
|
|
|
2009-08-16, 05:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av skunkvid
Finns det vettiga alternativ till löpning ifall man vill öka sitt VO2max men samtidigt kunna träna styrketräning med hyffsade resultat?
|
Intervaller på cykel skulle jag tro. Tungt motstånd på pedalerna och tidseffektiva pass där du tar ut dig rejält.
Min gissning är att det blir en mer "styrketräningslik" träning än t.ex. distanslöpning och som även förbättrar din kondition.
|
|
|
2009-08-16, 06:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av skunkvid
|
Rodd är rätt vettigt. Sedan finns ju alltid crossfit.
|
|
|
2009-08-16, 09:39
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Rodd är rätt vettigt. Sedan finns ju alltid crossfit.
|
Intervallträning också va? 20 min tuffa intervaller ska ju tydligen vara dunder.
|
|
|
2009-08-16, 15:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Shit, jag springer fem dagar i veckan och styrketränar fem dagar i veckan.
Springer tidigt på morgonen runt 06.00-07.00
Styrketränar på kvällen så det är ca 12 timmar mellan varje, jag märker inte stor skillnad mot när jag bara styrketränade... Å andra sidan så gör jag inget av dem på Elitenivå ^^
Intressant läsning, fick en att tänka till
|
|
|
2009-08-16, 17:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2007
|
För att slänga in ännu en anekdot;
Jag anser mig träna både mycket och hård konditionsträning (upp mot 10h+ per vecka åtminstone).
Största nackdelen jag märker är att orken i gymmet är inte som när jag har perioder utan konditionsträning. Det är mycket det som sätter käppar i hjulet för mig personligen.
Men visst lyckas jag bygga muskler, men det går inte fort. Men då överäter jag inte heller längre, för det blev bara ännu sämre för mig.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:02.
|

|