Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-02, 19:55   #286
värstingen
Registered User

värstingens avatar

Reg.datum: Nov 2008
Jag springer vårat elljusspår här som ligger på ca 3km på 15:56, jag har nog ett ganska totalt kasst utgångsläge?
värstingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 19:58   #287
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av värstingen Visa inlägg
Jag springer vårat elljusspår här som ligger på ca 3km på 15:56, jag har nog ett ganska totalt kasst utgångsläge?
Kasst för att bygga eller för att få bra kondition? För byggningen gör det antagligen inte ett skvatt som Slarti säger men en så låg dos per vecka i syfte att få bra kondis är ett dåligt utgångsläge.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 20:00   #288
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av värstingen Visa inlägg
Nej, ett totalt kasst utgångsläge är att inte orka runt slingan. kanske man kan se förbättringar av träning en gång i veckan. Inte om du redan springer på en så förhållandevis bra tid. Jämfört med genomsnittspersonen är det inte "kasst" att överhuvudtaget kunna springa 3 kilometer.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 07:35   #289
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Men 4 pass styrketräning borde kanske kunna ses som väldigt lugna konditionspass. I kombination med ett riktigt konditionspass kanske det kan ge förbättringar.

Det känns som att det rent spontant är stor skillnad mellan att träna ett konditionspass i veckan, och att träna 1 konditionspass + 4 styrkepass (med avseende på just kondition).
Enbart styrketräning ökar VO2Max så det låter troligt att en kombination av styrka och 1 pass kondition är bättre än enbart 1 pass kondis.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 08:12   #290
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
Precis som Sniggel är inne på så hjälper troligtvis styrketräningen till. Värstingen kommer ju utöver det ensamma konditionspasset köra 4 pass styrketräning varje vecka. Jag skulle bli mycket förvånad om inte ett sådant upplägg leder till ökad kondition?

Jag säger inte att ett pass konditionsträning om man vill optimera sin kondition men om man framförallt satsar på sin styrketräning men även vill ha en hyffsad kondition tror jag ratio 4:1 kommer fungera bra.
Gammal 2009-06-03, 08:29   #291
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Enbart styrketräning ökar VO2Max
Citat:
the lack of acute stimuli for SV to increase when performing resistance exercise means that chronic adaptations in cardiac performance that eventually lead to improvements in VO2max are not occuring with resistance exercise.
Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason. Lippincott Williams and Wilkins 2006.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 09:54   #292
mangs

mangss avatar

Ok att inte VO2Max ökar av styrketräning men styrketräningen med hög intensitet kommer ändå leda till att man når bättre tider i löparspåret eller vilket konditionsform man nu utövar.

Jag vet inten om man kan säga att VO2Max=kondition men oavsett vad studier i alla dess former säger så finns det ju folk (där ibland jag) som ökat konditionsnivån avsevärt trots ett konditionspass var 7-10e dag. Som sagt, inte eltitnivå men i alla fall så att man kan släpa runt en 100-kilos kropp en mil på lite drygt 40 minuter vilket i de flesta kretsar anses som en helt ok kondition. Notera då att resultaten ökade från ett betydligt långsammare tempo från början. Drygt en minut per pass.
Gammal 2009-06-03, 10:53   #293
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease. Brown, Miller, Eason. Lippincott Williams and Wilkins 2006.

Citat:
The studies exploring the influence of resistance training on endurance in men have produced inconsistent results. The aim of this study was to examine the influence of an Olympic weight lifting training programme on parameters of aerobic and anaerobic endurance in moderately physically active men. Eleven physical education students (age: 24.1 +/- 1.8 yr, height: 1.77 +/- 0.04 m, body mass: 76.1 +/- 6.4 kg; X +/- SD) underwent a 12-week, 3 times/wk training programme of Olympic weight lifting. Specific exercises to master the lifting technique, and basic exercises for maximal strength and power development were applied, with load intensity and volume defined in relation to individual maximal load (repetitio maximalis, RM). Parameters of both, aerobic and anaerobic endurance were estimated from gas exchange data measured during a single incremental treadmill test to exhaustion, which was performed before, and after completion of the 12-wk programme. After training, there was a small, but significant increase in body mass (75.8 +/- 6.4 vs. 76.6 +/- 6.4, p < 0.05) and peak VO2 (54.9 +/- 5.4 vs. 56.4 +/- 5.3 mL O2/min/kg, p < 0.05), with no significant change of the running speed at the anaerobic threshold (V(AT)) and at exhaustion (V(max)) (both p > 0.05). However, there was a significant increase of anaerobic endurance, estimated from the distance run above V(AT), from V(AT) to V(max), (285 +/- 98 m vs 212 +/- 104 m, p < 0.01). The results of this study indicate that changes in both, anaerobic and aerobic endurance due to a 12-wk period of strength training in untrained persons can be determined from a single incremental treadmill test to exhaustion. The possible causes of those training effects include several possible mechanisms, linked primarily to peripheral adaptation.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ubmed_RVDocSum

Citat:
Hepple, R. T., S. L. M. Mackinnon, J. M. Goodman, S. G. Thomas, and M. J. Plyley. Resistance and aerobic training in older men: effects on VO2 peak and the capillary supply to skeletal muscle. J. Appl. Physiol. 82(4): 1305-1310, 1997.---Both aerobic training (AT) and resistance training (RT) may increase aerobic power (VO2 peak) in the older population; however, the role of changes in the capillary supply in this response has not been evaluated. Twenty healthy men (age 65-74 yr) engaged in either 9 wk of lower body RT followed by 9 wk of AT on a cycle ergometer (RTright-arrowAT group) or 18 wk of AT on a cycle ergometer (ATright-arrowAT group). RT was performed three times per week and consisted of three sets of four exercises at 6-12 repetitions maximum. AT was performed three times per week for 30 min at 60-70% heart rate reserve. VO2 peak was increased after both RT and AT (P < 0.05). Biopsies (vastus lateralis) revealed that the number of capillaries per fiber perimeter length was increased after both AT and RT (P < 0.05), paralleling the changes in VO2 peak, whereas capillary density was increased only after AT (P < 0.01). These results, and the finding of a significant correlation between the change in capillary supply and VO2 peak (r = 0.52), suggest the possibility that similar mechanisms may be involved in the increase of VO2 peak after high-intensity RT and AT in the older population.
VO2 uppmättes efter en 9-veckors period där enabrt styrketräning utfördes.
Citat:
The VO2 peak was assessed before training was begun (T1), after 9 wk of training (T2), and after 18 wk of training (T3)
Träningen var ej heller av typen "cirkelträning".
Citat:
a minimum of 2 min of recovery were taken between each exercise to prevent a circuit-training benefit.
http://jap.physiology.org/cgi/conten...urcetype=HWCIT
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 07:23   #294
AJO
Registered User

AJOs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Ostknäcket
Enkelt sagt, en tung kropp (mycket muskler) är inte till någon fördel om man ska springa långt eller liknande. Därför motverkar kroppen det med signaler. Tror inte det går att förklara så långt att du kommer förstå det helt och hållet om du inte kan förstå det som redan skrivits i alla dessa trådar, därför får du nog nöja dig med den förenklingen (tills vidare, du kan ju börja studera lite biokemi, men börja med lite lättare läsning istället).http://www.kolozzeum.com/forum/showp...76&postcount=2
Blir aptiten nedreglerad av samma anledning vid konditionsträning, dvs för att motverka tung kropp?

Senast redigerad av AJO den 2009-06-15 klockan 07:26.
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 21:27   #295
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Förlåt om jag bryter din fråga Ajo, men passar på att ställa lite frågor..

Först och främst vill jag passa på att fråga (vilket kanske inte ni kan svara på då man måste veta träningsbakgrund, hur vältränad man är osv) men torde jag få bättre kondition av att cykla 20-25 minuter varje dag? det blir jag nämligen tvungen till då jag cyklar till jobbet och hem, eller cyklar till jobb, ner till gym och sen hem. Blir något liknande intervallcykling, som är rättså jobbig.

Sen en fråga till, kan tänka mig att det är "dosrelaterat" till hur lidande styrkeresultat/volymresultat blir om man kombinerar det med konditionsträning, men en tanke dök upp att om jag cyklar 20 minuter varje dag, tränar styrketräning 4 ggr per vecka, samt tennis 2 timmar/vecka så kan jag alltså räkna med att volymen kommer öka betydligt långsammare än om jag inte konditionstränade alls?

För om jag förstått det hela så är det absolut inget fel i att träna konditionsträning och samtidigt öka i styrka/volym om man periodiserar och kör lite lugnare konditionsträning följt av styrketräning oftare och vice versa, men mitt upplägg blir ju ofrivilligt mycket kondition (eller är det verkligen så mycket som jag tror?) samt mycket styrketräning.

Såhär har jag kört i alla tider, dvs cykling i stort sett varenda dag, och jag har med jämna mellanrum blivit övertränad, gjort väldigt väldigt långsamma styrkeförändringar och volymen har jag haft ganska svårt med.

Borde jag ta hänsyn till detta eller gilla läget? känns nämligen som att antingen ligger det något i det jag säger eller så överdriver jag något så in i hästväg, men 20 min cykling VARJE DAG är väl ändå ganska hög dos?

Tack på förhand.

/Peace.
Gammal 2009-06-25, 22:34   #296
mangs

mangss avatar

Nu vet ju inte jag hur du cyklar men 20minuters cykling låter för mig som vardagsmotion. Kroppen är till för att röra sig och din aktivitetsnivå låter helt sund. Så länge du äter tillräckligt och låter kroppen vila när du känner dig sliten så borde det inte vara några problem.

Det som du möjligtvis skulle kunna märka är att benmuskulaturen inte växer så snabbt som den skulle kunna ha gjort men å andra sidan, hur vet du vilka resultat du fått om du struntat i cyklingen?

Dessutom, högintensiv cykling kan bygga muskler det med och framfrö allt får du bra kondition som du har glädje av både i ditt liv och i din träning. Bra flås är en fördel för muskelbygge generellt.

Kontentan, kör på och om det tar emot så se till att äta mer och eventuellt skära ned lite på träningen.
Gammal 2009-06-26, 06:19   #297
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Emil: Att du transporterar dig på cykel 20 minuter om dagen är ju mer vad man kan kalla aktivt liv, ingen som helst påfrestning. Att vara totalt inaktiv är extremt negativt så det där kan du nog mer räkna som helt normalt liv och inget annat.

Då är ju antagligen tennisen mer att räkna som ett träningspass gissar jag.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 09:36   #298
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mangs Visa inlägg
Nu vet ju inte jag hur du cyklar men 20minuters cykling låter för mig som vardagsmotion. Kroppen är till för att röra sig och din aktivitetsnivå låter helt sund. Så länge du äter tillräckligt och låter kroppen vila när du känner dig sliten så borde det inte vara några problem.

Det som du möjligtvis skulle kunna märka är att benmuskulaturen inte växer så snabbt som den skulle kunna ha gjort men å andra sidan, hur vet du vilka resultat du fått om du struntat i cyklingen?

Dessutom, högintensiv cykling kan bygga muskler det med och framfrö allt får du bra kondition som du har glädje av både i ditt liv och i din träning. Bra flås är en fördel för muskelbygge generellt.

Kontentan, kör på och om det tar emot så se till att äta mer och eventuellt skära ned lite på träningen.
Skönt att höra.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Emil: Att du transporterar dig på cykel 20 minuter om dagen är ju mer vad man kan kalla aktivt liv, ingen som helst påfrestning. Att vara totalt inaktiv är extremt negativt så det där kan du nog mer räkna som helt normalt liv och inget annat.

Då är ju antagligen tennisen mer att räkna som ett träningspass gissar jag.
Kalas. sen är det ju otroligt skönt att cykla så ett och annat längre cykelpass per månad är ju obligatoriskt (speciellt nu i detta sköna väder) och det skall inget få hindra mig ifrån hihi.

Tack.

/Fred.
Gammal 2009-10-07, 13:40   #299
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Finns det någon minimimängd konditionsträning som man borde komma över för att fördelarna ska överväga nackdelarna när man ser till helheten med gymträning och ett hälsosamt liv?

Alltså kan man säga att tränar man väldigt lite konditionsträning, så är det mest till skada för gymresultaten utan att medföra några hälsofördelar? Eller är all konditionsträning positivt för hälsan?

Är det för mycket begärt med en kurva på förhållandet?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 18:00   #300
qqq111
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Hur passar HIIT in i det hela?
qqq111 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.