2009-04-07, 19:09
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Någon exakt kvantifiering tror jag inte har gjorts där, eller går att göra på ett sätt som stämmer med allas förutsättningar, men båda sakerna påverkas.
|
|
|
2009-05-15, 15:32
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
En ny studie, som visar vad många som kombinerat styrke- och konditionsträning sedan länge själva har konstaterat: det är inte konditionsträningen som blir lidande av kombinationen. Förbättringar av konditionen är beroende av så många fler faktorer än bara muskelproteinsyntesen.
Citat:
Aerobic and resistance training are often performed concurrently by inactive individuals and those patients undergoing cardiac rehabilitation, despite contradictory findings that this mode of training may impair the development of maximal aerobic capacity (VO(2max)). The aim of the study, therefore, was to compare the effects of 16 weeks of aerobic, resistance and concurrent aerobic or resistance training on VO(2max) development. Fifty apparently healthy males (25 years +/- 8 months) were randomly assigned to a non-exercising control group (NonG) (n = 12), an aerobic training group (AerG) (n = 12), a resistance- training group (ResG) (n = 13), or a concurrent aerobic and resistance-training group (ConG) (n = 13). VO(2max) was measured pre- and post-experimentally using a continuous on-line oxygen analyser. Aerobic training consisted of exercise using a combination of treadmills, rowers, steppers and cycle ergometers, whereas resistance training consisted of eight prescribed exercises performed for three sets of 15 repetitions at 60% of the estimated one-repetition maximum (1-RM). In an attempt to equalise exercise duration across all three experimental groups, concurrent aerobic and resistance training consisted of a combination of aerobic training at 60% of heart rate maximum, and resistance training for two sets of 15 repetitions at 60% of the estimated 1-RM. The NonG were found to have decreased their VO(2max) by 3.36%, whereas the ResG increased their mean VO(2max) by 13.16%. The AerG and ConG increased their mean VO(2max) by 34.12 and 29.58%, respectively. In conclusion, concurrent training did not significantly interfere with development of aerobic capacity in sedentary males when compared to aerobic training. Therefore, this investigation did not support the concept of the universal nature of the interference effect that supposes the superiority of a single mode of training.
|
Cardiovasc J Afr. 2009 Mar-Apr;20(2):104-6. Compatibility of concurrent aerobic and resistance training on maximal aerobic capacity in sedentary males.
|
|
|
2009-05-15, 18:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Tänkte bara flika in att när jag var ute och sprang dagen efter ett helkroppspass (med relativt mycket benövningar, dock inte mördarträningsvärk) hade jag ovanligt höga energinivåer. Var ute i 40 minuter och lattjade runt med fartlek och var inte trött alls när jag kom hem.
Kan dock bero på att jag smällde i mig en oerhörd mängd pannkakor efter gymmet dagen innan.
|
|
|
2009-05-15, 18:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fuling
Kan dock bero på att jag smällde i mig en oerhörd mängd pannkakor efter gymmet dagen innan.
|
Det låter troligt ja.
|
|
|
2009-05-15, 18:30
|
|
Freak of Nutrition
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
En ny studie, som visar vad många som kombinerat styrke- och konditionsträning sedan länge själva har konstaterat: det är inte konditionsträningen som blir lidande av kombinationen. Förbättringar av konditionen är beroende av så många fler faktorer än bara muskelproteinsyntesen.
Cardiovasc J Afr. 2009 Mar-Apr;20(2):104-6. Compatibility of concurrent aerobic and resistance training on maximal aerobic capacity in sedentary males.
|
Ja den största bidragande effekten på ökad VO2max ligger väl i ökad cardiac output, förmågan för hjärtat att pumpa ut syresatt blod till musklerna.
|
|
|
2009-05-17, 20:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
Bra tråd! Känns som att det gör stor skillnad vilken sorts konditionsträning det rör sig om speciellt när det börjar närma sig anaerob aktivitet. Undrade om det enligt studien är så att det går att träna växelvis i t.ex. två-tre månaders perioder eller om samma antagonist effekt uppstår? Protiensyntesen borde väl ändra sig men de andra negativa effekterna tänkte jag på. Vore intressant ifall de kunde utreda hur långa perioder som vore optimala ifall en skulle vilja hårdköra styrketräningen två månader så vore det kul att veta ifall det gör en otrolig skillnad att göra det tre månader osv...
|
|
|
2009-05-19, 09:53
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ny review.
Citat:
Simultaneously training for both strength and endurance results in a compromised adaptation, compared with training for either exercise mode alone. This has been variously described as the concurrent training effect or the interference effect. It now appears that the genetic and molecular mechanisms of adaptation induced by resistance- and endurance-based training are distinct, with each mode of exercise activating and (or) repressing specific subsets of genes and cellular signalling pathways. This brief review will summarize our current understanding of the molecular responses to strength and endurance training, and will examine the molecular evidence for an interference effect when concurrent training is undertaken. A better understanding of the activation and interaction of the molecular pathways in response to these different modes of exercise will permit sport scientists to develop improved training programs capable of maximizing both strength and endurance.
|
Appl Physiol Nutr Metab. 2009 Jun;34(3):355-61. Molecular responses to strength and endurance training: Are they incompatible?
|
|
|
2009-05-19, 23:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Hur tror ni det är om man tränar kickboxning 2 ggr/veckan? det är ju som intervallträning, kör hårt 2 min, vila 1 eller 2 min.. inte ren konditionsträning och man använder ju snabba muskelfibrerna.. förstår att det inte är optimalt men tror ni det förstör mina muskelbyggande planer lika mycket som konditionsträning eller inte?
|
|
|
2009-05-20, 11:56
|
|
Hård som stål
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte
Hur tror ni det är om man tränar kickboxning 2 ggr/veckan? det är ju som intervallträning, kör hårt 2 min, vila 1 eller 2 min.. inte ren konditionsträning och man använder ju snabba muskelfibrerna.. förstår att det inte är optimalt men tror ni det förstör mina muskelbyggande planer lika mycket som konditionsträning eller inte?
|
Kroppen kommer skicka olika signaler, så ja det kommer inte vara "optimalt". Men ingen säger att konditionsträning tar ut styrketräningen, så du kommer endå att bygga, satsa bara lite extra på passen.
|
|
|
2009-06-02, 13:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Mån: styrka
Tis: styrka
Ons: vila (kondition?)
Tor: styrka
Fre: styrka (ben)
Lör: vila
Sön: vila
Kommer jag bygga avsevärt mindre om jag stoppar in ett konditionspass på onsdagen, och kan man förbättra sin kondition med 1 pass i veckan?
|
|
|
2009-06-02, 13:25
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av värstingen
Kommer jag bygga avsevärt mindre om jag stoppar in ett konditionspass på onsdagen
|
Med all sannolikhet kommer det inte att påverka ett skit. Så länge det inte är ett marathonlopp eller nåt liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av värstingen
kan man förbättra sin kondition med 1 pass i veckan?
|
Nej. Grub får posta studien.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2009-06-02, 13:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
En dags konditionsträning i veckan är generellt inte tillräckligt för att åstadkomma meningsfulla förbättringar. En gång är ingen gång.
|
|
|
2009-06-02, 13:36
|
|
I´m just kidding. Or am I?
Reg.datum: Oct 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Kan man förbättra sin kondition med ett pass i veckan?
Nej. Grub får posta studien.
|
Oavsett vad studierna må säga så kan man mycket väl öka sin kondition trots maximalt ett konditionspass i veckan. Jag vet eftersom jag själv gjort det ett flertal gånger. Klart att man inte når elitnivå men att nå en bra kondition och hyffsade tider går absolut.
|
2009-06-02, 15:29
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det är allmän träningslära, står i vilken lärobok i träningsfysiologi som helst och är dessutom observerat i praktiken hos tusentals aktiva under årtionden.
Citat:
Training only 1 day a week generally does not meaningfully change anaerobic or aerobic capacity, body composition, or body weight.
|
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
Förbättrar man sig något speciellt på ett konditionspass i veckan har man verkligen ett totalt kasst utgångsläge.
|
|
|
2009-06-02, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Men det kanske inte räknas om man tränar 5 styrkedagar gristungt och på högpuls (hur det skulle spela in vet jag inte) + kondition en dag i veckan som en "triggande" faktor kanske?
Läste inte studien, men det är inte säkert det är kombinerat många dagars träning i veckan varav 1 är anaerob eller aerob.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.
|

|