2009-04-28, 21:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Jag visste att det var klokt gjort av mig att skaffa en rejäl cykel och lägga löp träningen åt sidan en period
|
2009-05-15, 09:52
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag tänker likadant fast tvärtom. D.v.s. att cyklingen visade sig bättre därför att det ÄR tyngre.
Att pressa ner pedalerna med nästan enbart fokus på underkroppen känns mer styrketräningslikt än den mer "hoppande" löpningen som använder mer av kroppen i samspel.
Ja som har bra kondition genom löpning har ju t.ex. nästintill omöjligt att orka trycka upp pulsen på cykel. För klena ben helt enkelt. Mjölksyran sätter stopp så cyklingen känns ju mer anaerob.
|
Har också det problemet! Orkar inte cykla mer än ett par minuter.
Förlåt för bump! Trodde tråden fortfarande levde eftersom någon länka till den. :X
|
|
|
2009-05-15, 10:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Den här studien är viktig, för den bevisar att de gamla resultaten som skapade diskussionen inte enbart var begränsade till enzymnivå, utan även ger skillnad på träningsnivå mellan grupper
|
|
|
2009-05-15, 10:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Det har troligen framförallt att göra med att löpning/gång aktiverar större mängd muskelmassa än cykling som enbart(ffa) aktiverar benmuskulaturen.
Eftersom både cykling och gång tränade på samma VO2max innebär det att i cykling belastade man mindre mängd muskulatur men vid högre lokal intensitet än vid gång där man belastade större mängd muskulatur vid en lägre lokal intensitet.
Detta torde betyda att den lokala muskeladaptationen (i benen) blir mer utvecklad i cyklingen. Det har således inte enbart att göra med "cyklingen" utan att här i studien var det cykeln som aktiverade benmuskulaturen mer intensivt än gång.
|
|
|
2009-05-15, 14:57
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Jag tror att löpning på något sätt signalerar (cAMP kanske) till kroppen att bli lättare (mer än vad t ex cykling gör). Det kan kanske ha att göra med det excentriska arbetet. Jag tror inte det har med antal muskler aktiverade eller storlek på muskler. Tränare som "Iron Addict" föredrar släddragning som konditionsträning för styrkeatleter eftersom det verkar funka bra tillsammans med styrketräning, dvs utan att påverka träningen negativt. Han påstår (anekdotiskt och ovetenskapligt, men antagligen baserat på erfarenhet) att man ska "jobba emot ett motstånd" om man ska utföra kondisträning som styrkeatlet, vilket stämmer in bra på cykling, släddragning (som dessutom kräver väldigt mycket arbete från muskelmassan om man lastar på) och t ex elliptiska maskiner. I löpning är det att upprätthålla en fart framåt genom att bromsa ens tyngd vid varje steg.
Jag tror han har rätt även om vi kanske inte vet exakt varför det är så.
Jag märker själv extrem skillnad mellan löpning och andra konditionsformer. Jag kan glömma att få några resultat i min benträning om jag löptränar.
Notera alla "jag tror" i mitt inlägg så ingen tror att jag påstår detta som någon fakta.
|
C4L
|
|
|
2009-05-15, 15:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Jag tänker likadant fast tvärtom. D.v.s. att cyklingen visade sig bättre därför att det ÄR tyngre.
Att pressa ner pedalerna med nästan enbart fokus på underkroppen känns mer styrketräningslikt än den mer "hoppande" löpningen som använder mer av kroppen i samspel.
Ja som har bra kondition genom löpning har ju t.ex. nästintill omöjligt att orka trycka upp pulsen på cykel. För klena ben helt enkelt. Mjölksyran sätter stopp så cyklingen känns ju mer anaerob.
|
Ja.
Både grupperna tränade på 65 % av maxpuls, vilket gör cykling bra mycket jobbigare då mindre del muskelmassa utför arbetet. Tillsammans med styrketräning två gånger i veckan ger detta inte någon speciellt stor träningsmängd, då konditionen var två gånger i veckan.
Samt nybörjare.
|
|
|
2009-05-15, 15:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av muffe85
Det har troligen framförallt att göra med att löpning/gång aktiverar större mängd muskelmassa än cykling som enbart(ffa) aktiverar benmuskulaturen.
Eftersom både cykling och gång tränade på samma VO2max innebär det att i cykling belastade man mindre mängd muskulatur men vid högre lokal intensitet än vid gång där man belastade större mängd muskulatur vid en lägre lokal intensitet.
Detta torde betyda att den lokala muskeladaptationen (i benen) blir mer utvecklad i cyklingen. Det har således inte enbart att göra med "cyklingen" utan att här i studien var det cykeln som aktiverade benmuskulaturen mer intensivt än gång.
|
Missade detta, så... + 1. Men inte VO2max, utan 65 % av maxpuls.
|
|
|
2009-05-15, 17:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo
Har också det problemet! Orkar inte cykla mer än ett par minuter.
|
Nu är det ju knappast så att jag inte orkar cykla. Det gör jag, både långt och med hög intensitet. Men att dessutom höja pulsen som likvärdig ansträngning från löpning gör är helt omöjligt. Kommer inte ens nära. Idag var det 4 mil på mountainbike i plågsamma vindar. Jag trodde jag skulle dö mot slutet men likförbannat blev maxpuls under passet inte högre än 152 bpm och genomsnittspuls 131 bpm.
Citat:
Ursprungligen postat av Player
Ja.
Både grupperna tränade på 65 % av maxpuls, vilket gör cykling bra mycket jobbigare då mindre del muskelmassa utför arbetet. Tillsammans med styrketräning två gånger i veckan ger detta inte någon speciellt stor träningsmängd, då konditionen var två gånger i veckan.
Samt nybörjare.
|
Precis. 65% av maxpuls skulle jag kunna löpa mig upp i utan att behöva anstränga mig särskilt hårt. På cykeln skulle jag behöva slita mig halvt fördärvad. Som idag t.ex.
|
|
|
2009-11-09, 21:31
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Tror ni det är sämre för styrkeresultaten att löpträna ett dygn före eller ett dygn efter ett benpass?
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2009-11-09, 21:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Tror ni det är sämre för styrkeresultaten att löpträna ett dygn före eller ett dygn efter ett benpass?
|
Jag skulle gissa på att dygnet efter är klokare.
Dels har du maximal energi under benpasset och riskerar inte vara mör från ett löppass dagen innan och dessutom kan du anpassa löppasset efter gårdagens benpass.
Så istället för att riskera ett sämre benpass pga löpningen kan du lägga 100% fokus där och dagen efter får löpningen bli som det blir. Helt enkelt att det viktigaste prioriteras.
|
|
|
2009-11-09, 22:17
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Ok, låter ju vettigt. Jag har alltid kört löpning dygnet innan benpasset, för har inbillat mig att det är katastrof att köra dagen efter, eftersom det tar död på tillväxtsignalerna. Men det är inte alltid man får inprickat löpningen dagen före, så då blir det ofta bara löpning en gång i veckan, och då kan man ju lika gärna låta bli.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2012-10-30, 15:13
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
This study tested the hypothesis that chronic aerobic and resistance exercise (AE+RE) would elicit greater muscle hypertrophy than resistance exercise only (RE). Ten men (25±4 yrs) performed 5 wks unilateral knee extensor AE+RE. The opposing limb was subjected to RE. AE completed 6 hrs prior to RE, consisted of ~45 min one-legged cycle ergometry. RE comprised 4 x 7 maximal concentric-eccentric knee extensions. Various indices of in vivo knee extensor function were measured before and after training. Magnetic resonance imaging (MRI) assessed m. quadricep femoris (QF) cross-sectional area (CSA), volume, and signal intensity (SI). Biopsies obtained from m. vastus lateralis determined fiber CSA, enzyme levels and gene expression of myostatin, atrogin-1, MuRF-1, PGC-1α and VEGF. Increases (P < 0.05) in isometric strength and peak power, respectively were comparable in AE+RE (9 and 29%) and RE (11 and 24%). AE+RE showed greater increase (14%; P < 0.05) in QF volume than RE (8%). Muscle fiber CSA increased 17% after AE+RE (P < 0.05) and 9% after RE (P > 0.05). QF SI increased (12%; P < 0.05) after AE+RE, but not RE. Neither AE+RE nor RE showed altered mRNA-levels. Citrate Synthase activity increased (P < 0.05) after AE+RE. The results suggest that the increased aerobic capacity shown with AE+RE, was accompanied by a more robust increase in muscle size compared with RE. While this response was not carried over to greater improvement in muscle function, it remains that intense AE can be executed prior to RE without compromising performance outcome.
|
J Appl Physiol. 2012 Oct 25. Aerobic exercise does not compromise muscle hypertrophy response to short-term resistance training.
http://jap.physiology.org/content/ea....full.pdf+html
|
|
|
2012-10-30, 15:36
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Spännande!
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2012-10-30, 20:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman
Spännande!
|
Några fler nya:
Citat:
Abstract
PURPOSE:
This study assessed the influence of an acute aerobic exercise bout on molecular responses to subsequent resistance exercise (RE).
METHODS:
Nine physically active men performed a 45-min one-legged cycle ergometry exercise and 4 × 7 maximal concentric-eccentric knee extensions for each leg 6 h later. Thus, one limb was subjected to aerobic and resistance exercise (AE+RE), and the contralateral limb to resistance exercise (RE) only. Knee extensor peak power was determined. Biopsies were obtained from the m vastus lateralis before (PRE) and 15 min (POST1) and 3 h after RE. Analysis determined glycogen content, mRNA levels (vascular endothelial growth factor, peroxisome proliferator-activated receptor-γ coactivator-1, muscle RING-finger protein-1, atrogin-1, myostatin), and phosphorylated proteins (mammalian target of rapamycin, p70S6 kinase, ribosomal protein S6, eukaryotic elongation factor 2).
RESULTS:
Peak power was similar in AE + RE and RE. After RE, the time course of glycogen utilization and protein signaling was similar across legs. However, phosphorylation of mammalian target of rapamycin and p70S6 kinase was elevated in AE + RE versus RE (main effect, P < 0.05). Vascular endothelial growth factor and peroxisome proliferator-activated receptor-γ coactivator-1 were higher in AE + RE than in RE at PRE and POST1 (P < 0.05). Myostatin was lower in AE + RE versus RE at PRE and POST1 (P < 0.05) and downregulated after resistance exercise only. Atrogin-1 was higher in AE + RE than in RE at PRE and POST1 (P < 0.05) and decreased after RE in AE + RE. Muscle RING-finger protein-1 was similar across legs. No difference for any marker was evident 3 h after RE.
CONCLUSIONS:
These results suggest that acute aerobic exercise alters molecular events regulating muscle protein turnover during the early recovery period from subsequent RE.
|
Aerobic exercise alters skeletal muscle molecular responses to resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2012 Sep;44(9):1680-8. doi: 10.1249/MSS.0b013e318256fbe8.
Citat:
Abstract
We determined myofibrillar and mitochondrial protein fractional synthesis rates (FSR), intramuscular signaling protein phosphorylation, and mRNA expression responses after isolated bouts of resistance exercise (RE), aerobic exercise (AE), or in combination [termed concurrent exercise (CE)] in sedentary middle-aged men. Eight subjects (age = 53.3 ± 1.8 yr; body mass index = 29.4 ± 1.4 kg·m(2)) randomly completed 8 × 8 leg extension repetitions at 70% of one repetition-maximum, 40 min of cycling at 55% peak aerobic power output (AE), or (consecutively) 50% of the RE and AE trials (CE). Biopsies were obtained (during a primed, constant infusion of l-[ring-(13)C(6)]phenylalanine) while fasted, and at 1 and 4 h following postexercise ingestion of 20 g of protein. All trials increased mitochondrial FSR above fasted rates (RE = 1.3-fold; AE = 1.5; CE = 1.4; P < 0.05), although only CE (2.2) and RE (1.8) increased myofibrillar FSR (P < 0.05). At 1 h postexercise, phosphorylation of Akt on Ser(473) (CE = 7.7; RE = 4.6) and Thr(308) (CE = 4.4; RE = 2.9), and PRAS40 on Thr(246) (CE = 3.8; AE = 2.5) increased (P < 0.05), with CE greater than AE for Akt Ser(473)-Thr(308) and greater than RE for PRAS40 (P < 0.05). Despite increased phosphorylation of Akt-PRAS40, phosphorylation of mammalian target of rapamycin (Ser(2448)) remained unchanged (P > 0.05), while rpS6 (Ser(235/236)) increased only in RE (10.4) (P < 0.05). CE and AE both resulted in increased peroxisome proliferator receptor-γ coactivator 1-α (PGC1α) expression at 1 h (CE = 2.9; AE = 2.8; P < 0.05) and 4 h (CE = 2.6; AE = 2.4) and PGC1β expression at 4 h (CE = 2.1; AE = 2.6; P < 0.05). These data suggest that CE-induced acute stimulation of myofibrillar and mitochondrial FSR, protein signaling, and mRNA expression are equivalent to either isolate mode (RE or AE). These results occurred without an interference effect on muscle protein subfractional synthesis rates, protein signaling, or mRNA expression.
|
Concurrent resistance and aerobic exercise stimulates both myofibrillar and mitochondrial protein synthesis in sedentary middle-aged men. J Appl Physiol. 2012 Jun;112(12):1992-2001.
Och så en Kolozzeummedlems studie som jag inte tror är publicerad än dock:
Citat:
Resistance exercise is known to stimulate muscle hypertrophy and this effect is mainly mediated by the mammalian target of rapamycin (mTOR) pathway. In contrast, endurance exercise results in a divergent phenotypic response which to a large extent is mediated by adenosine monophosphate-activated protein kinase (AMPK). Research indicates that molecular interference may exist, possibly through an inhibitory effect on mTOR signalling by AMPK, when these two modes of exercise are combined.
PURPOSE: To investigate the impact of subsequent endurance exercise on resistance exercise induced mTOR signalling.
METHODS: In a randomized and cross-over fashion, ten male subjects performed either heavy resistance exercise (R) or heavy resistance exercise followed by endurance exercise (RE) on two separate occasions. The R protocol consisted of thirteen sets of leg press exercise with 3 minutes of recovery allowed between each set. In the RE session, resistance exercise was followed by 15 minutes recovery after which 30 min of cycling was initiated at an intensity equal to 70 % of the subjects' maximal oxygen consumption. Muscle biopsies were collected before, 1 and 3 hours after resistance exercise in both trials. Samples were analyzed for several signalling proteins in the mTOR pathway using western blot technique.
RESULTS: Phosphorylation of mTOR increased approx. twofold at 1 h post resistance exercise and remained elevated at the 3 h time point (p< 0.01) with no difference between the two trials. Phosphorylation of p70S6k, a downstream target of mTOR, was increased about 6-and18-fold at 1 h and 3 h post resistance exercise (p< 0.01). There was no difference in p70S6k phosphorylation at any time point between the two trials. Phosphorylation of the eukaryotic elongation factor eEF2 was decreased 3- to 4-fold at both time points post resistance exercise (p< 0.01) with no difference between trials. Phosphorylation of AMPK was unchanged at the 1 h time point but decreased approximately 30 % from pre-exercise values in both trials at 3 h post resistance exercise (p< 0.01).
CONCLUSIONS: The signalling response following heavy resistance exercise is not blunted by subsequent endurance exercise. Supported by the Swedish National Centre for Research in Sports.
|
Endurance Exercise Does Not Impair mTOR Signalling After Resistance Exercise: Medicine & Science in Sports & Exercise. 2011 43(5):52
|
|
|
2012-10-30, 22:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Nu blir jag konfys. Läste jag inet för något år sedan studier som visade att konditonsträning påverkade signalmekanismerna för muskeluppbyggnad negativt? Och nu säger studierna att de inte gör det (eller inte ger någon negativt totaleffekt).
Har jag helt misuppfattat, eller är det delvis motstridiga resultat?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:24.
|

|