Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-05, 21:29   #46
SiB
Registered User

SiBs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
fett på kroppen får man räkna med om man vill bygga, dock GÅR det ju att hålla det till ett minimum.
Precis. Ibland känns det som att dem flesta tror att man går upp jättemycket i fett bara för att man bulkar :p
Dock kan jag ju hålla med om att det är skönt att frossa lite extra just efter deffen ;p

Simpel Bildjournal *Uppdaterad JUNI-09*
http://horjournalen.webs.com
SiB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 13:01   #47
Gunfire
Banned User

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Beror ju som sagt på hur otränad man är. Även en lugn promenad kan räknas som träning. Min poäng är ju den att om man som ung är så dåligt tränad att promenader ger en konditonsökande effekt anser jag att något är fel.
Ahh... Men vad jag förstog på dig så verkar det vara ett problem med att konditonsträna och bygga samtidigt
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 13:41   #48
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Träning måste varken vara något som upplevs som ansträngande eller någon som ska förbättra en egenskap och självklart är promenader en form av konditionsträning. Ju bättre konditonsvärde man har ju mindre märks det eller ju längre promenader krävs det för att märkas men totalvolym är alltid en faktor när det gäller konditionsträning.
Däremot så handlar konditionsträning i samband med styrketräningen om något som har en högre intensitet och som vanligt så har det bara någon betydelse om man gör en riktigt seriös satsning och antagligen också redan befinner sig på elitnivå. Sen finns det säkert en brytpunkt där även promenader har en stor negativ inverkan men då handlar det om betydligt mer än det stora flertalet går per dag.

Så för den vanlige gymtränande som inte satsar stenhårt på att bli så stor och/eller stark som möjligt så funkar det utmärkt att kombinera styrka- och konditionsträning i valfri form vid samma tillfälle. Även för de som verkligen satsar så kan det pga tid/motivation vara bättre att köra vid samma tillfälle och om man räknar in saker som återhämtning etc så kan slutresultatet t o m bli att träning vid samma tillfälle är mer effektivt men det får man luska ut genom att prova sig fram.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 13:48   #49
Gunfire
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Träning måste varken vara något som upplevs som ansträngande eller någon som ska förbättra en egenskap och självklart är promenader en form av konditionsträning. Ju bättre konditonsvärde man har ju mindre märks det eller ju längre promenader krävs det för att märkas men totalvolym är alltid en faktor när det gäller konditionsträning.
Däremot så handlar konditionsträning i samband med styrketräningen om något som har en högre intensitet och som vanligt så har det bara någon betydelse om man gör en riktigt seriös satsning och antagligen också redan befinner sig på elitnivå. Sen finns det säkert en brytpunkt där även promenader har en stor negativ inverkan men då handlar det om betydligt mer än det stora flertalet går per dag.

Så för den vanlige gymtränande som inte satsar stenhårt på att bli så stor och/eller stark som möjligt så funkar det utmärkt att kombinera styrka- och konditionsträning i valfri form vid samma tillfälle. Även för de som verkligen satsar så kan det pga tid/motivation vara bättre att köra vid samma tillfälle och om man räknar in saker som återhämtning etc så kan slutresultatet t o m bli att träning vid samma tillfälle är mer effektivt men det får man luska ut genom att prova sig fram.
Tack för ett jätte bra svar.

Men om man tar morgonpromenaden/joggingtur tidigt på morgon och gymmar ca 8-9 h senare. tror du det blir någon negativ inverkan?
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 14:08   #50
stargate
jag älskar min kropp

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Gunfire Visa inlägg
Tack för ett jätte bra svar.

Men om man tar morgonpromenaden/joggingtur tidigt på morgon och gymmar ca 8-9 h senare. tror du det blir någon negativ inverkan?
NEJ inte för dig. Ta du dina morgonpromenader, oroa dig inte.

Ta dina morgonpromenader.

stargate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 16:40   #51
BengtBurk
Registered User

BengtBurks avatar

Reg.datum: Nov 2008
Har konditionsträning olika stor negativ påverkan om man har som mål att bli stor eller stark?
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 01:11   #52
Wennberg
Registered User

Hej...sägs ju att cardio träning i form av HIIT håller igång fettförbränningen efter passet i några timmar. Om man kommer till den situationen att man måste träna både styrka och cardio samma dag för att få in allt....vad är du att föredra?

Cardio på dagen och styrka på kvällen eller tvärtom, det vill säga styrka på dagen och cardio på kvällen?

Har läst att det generellt inte ska spela någon roll när man på dagen kör sin cardio då det är den totala energiförbrukningen som spelar roll. Men många nämner ju att köra det helst på morgonen innan frukost...men jag tänkte att ifall man kör det på kvällen så kanske även den förlängda fettförbränningsprocessen efteråt kan pågå under sömnen lite ett tag?
Wennberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 13:40   #53
Laban_74
Registered User

Reg.datum: May 2009
Något fel på morgonpromenader?

Citat:
Ursprungligen postat av stargate Visa inlägg
NEJ inte för dig. Ta du dina morgonpromenader, oroa dig inte.

Hej >stargate< det låter som om du är emot morgonpromenader, eller är du bara ironisk och allmänt "rolig"...?

Själv tycker jag att tuffa morgonpromenader med stavar (!) är ett utmärkt komplement till ren och tung styrketräning (om man nu inte vill/kan springa eller cykla t.ex.) för att hålla fettförbränning och det allmänna psyket i god form... Och till er som tycker att det är lite "kärringaktigt" att gå powerwalk med stavar så kan jag bara säga att man förbrukar i genomsnitt ca 25-35% mer energi MED stavar än utan. Men alla har vi olika mål, en del vill bara köra styrka och bli så stora som möjligt, medan jag och några andra föredrar en allroundträning som ger både styrka och uthållighet.

Roddmaskinen är för övrigt ganska underskattad tycker jag...

Mvh Laban
Laban_74 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.