2009-02-26, 22:33
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dan S
Hur är det med styrketräning på mycket hög puls? Ger det mig saker som kondition skulle ge, fast i mindre mängder kanske jag vet inte.
Och hur påverkar det maximala styrke-resultat?
|
Du måste hålla på i minst 3min non-stop innan syret börjar användas. Vanlig hederlig styrketräning ökar inte syreupptagningsförmågan oavsett hur hög pulsen är när man kör.
|
|
|
2009-02-26, 22:52
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Du måste hålla på i minst 3min non-stop innan syret börjar användas. Vanlig hederlig styrketräning ökar inte syreupptagningsförmågan oavsett hur hög pulsen är när man kör.
|
Syre bara efter 3 minuter? Jag tvivlar starkt på att det finns någon som är så extremt anaerobt tränad att den lyckas med det konststycket och är den det så skapar den i alla fall en syreskuld.
Man kan träna syreupptagningsförmågan med styrketräning. Det är självklart inte lika effektivt som konditionsträning och att driva upp pulsen på styrkepasset bara för att träna kondition är för de flesta mer kontraproduktivt än att köra styrkan för sig och kondition för sig men det går.
|
|
2009-02-26, 23:23
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Syre bara efter 3 minuter? Jag tvivlar starkt på att det finns någon som är så extremt anaerobt tränad att den lyckas med det konststycket och är den det så skapar den i alla fall en syreskuld.
Man kan träna syreupptagningsförmågan med styrketräning. Det är självklart inte lika effektivt som konditionsträning och att driva upp pulsen på styrkepasset bara för att träna kondition är för de flesta mer kontraproduktivt än att köra styrkan för sig och kondition för sig men det går.
|
Menar att man måste hålla på minst 3min innan man börjar få några effekter när det gäller förbättring av syreupptagningsförmågan.
Hur anser du att man kan träna syreupptagningsförmågan med styrketräning? Med vanlig hederlig styrketräning menar jag 1-20 repetitioner.
|
|
|
2009-02-26, 23:41
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Menar att man måste hålla på minst 3min innan man börjar få några effekter när det gäller förbättring av syreupptagningsförmågan.
|
Intervall är ett ganska bra sätt att öka syreupptagningsförmågan och det funkar med betydligt kortare intervall än 3 minuter. Det är inte heller någon nyhet ur träningsfysiologisk synvinkel så jag undrar vad du baserar den siffran på?
Citat:
Hur anser du att man kan träna syreupptagningsförmågan med styrketräning? Med vanlig hederlig styrketräning menar jag 1-20 repetitioner.
|
Det enklaste är att bara träna på som vanligt, vill man vara mer effektiv så 20 reps med kort vila mellan seten.
|
|
2009-02-26, 23:48
|
|
El grande salami
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Intervall är ett ganska bra sätt att öka syreupptagningsförmågan och det funkar med betydligt kortare intervall än 3 minuter. Det är inte heller någon nyhet ur träningsfysiologisk synvinkel så jag undrar vad du baserar den siffran på?
Det enklaste är att bara träna på som vanligt, vill man vara mer effektiv så 20 reps med kort vila mellan seten.
|
Det jag gör här är att jag förväxlar det här med 3minuter med någonting annat, börjar nog bli trött. Visst kan man öka konditionen då den aeroba cellandningen startar efter 30s arbete.
|
|
|
2009-02-27, 00:03
|
|
I'd hit it
Reg.datum: Aug 2007
|
Kondition =/= Syreupptagningsförmåga. Kardiovaskulär kapacitet kan självklart öka vid styrketräning på hög puls. Syreförbrukningen kommer ju dessutom motsvara det anaeroba arbetet, även ifall man lägger av innan 30 sekunder, i form av s.k. syreskuld.
|
|
|
2009-04-05, 12:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
om man tar 1-2 promenad varje dag efter träningen påverkar de musklerna också eller?
|
|
|
2009-04-05, 13:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det gör det säkert, i alla fall om du menar att gå ut och gå flera timmar direkt efter träningspasset.
|
|
|
2009-04-05, 17:23
|
|
Registered User
|
nej, menade att man promenerar tills man har förlorat -500kcal, varje dag efter träning, de skulle väl inte göra så att musklerna påverkas? normal tempo
|
|
|
2009-04-05, 17:30
|
|
Registered User
|
Direkt efter träning? Utan att äta något efter du har styrketränat?
|
|
|
2009-04-05, 18:39
|
|
Registered User
|
jo efter man har tagit en gainer o ätit osv...
|
|
|
2009-04-06, 01:52
|
|
Registered User
|
Hur många dagar håller dessa "signaler på cellnivå" i sig?
Funderar på om det kan vara fördelaktigt med någon slags periodisering med jättekortaperioder? Tex 1 vecka med tyngdpunkt på kondition och 1 vecka med tungdpunkt på styrka.
Jobbar nämligen natt en vecka och är ledig en vecka..
|
|
|
2009-04-06, 09:33
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av shady144
nej, menade att man promenerar tills man har förlorat -500kcal, varje dag efter träning, de skulle väl inte göra så att musklerna påverkas? normal tempo
|
Om du menar att du tränar, tar gainer, äter och sedan går ut och promenerar. Och att du hamnar på ett underskott på 500 kcal (den dagen) så är det inget som påverkar musklerna negativt, utöver det ett kcalunderskott i sig kan göra med musklerna. Menar alltså att det är bra sätt att skapa ett kcalunderskott eftersom du redan har fått i dig tillräckligt med näring i direkt anslutning efter passet
|
C4L
|
|
|
2009-04-07, 12:11
|
|
Registered User
|
ja precis, exakt så!
|
|
|
2009-04-07, 18:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2008
|
Är den negativa effekten med konditionsträning olika stor beroende på om man vill bli stark eller stor?
Mycket möjligt att någon redan ställt denna fråga redan men jag orkar inte kolla igenom hela tråden för tillfället.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.
|

|