2008-11-12, 11:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det går inte att säga hur bra en viss person kan bli, i förväg. Kombinerade träningsformer eller inte. Det går inte att titta på någon annan och dra slutsatser. Det handlar till största delen om gener.
|
Det är sant, men samtidigt tycker jag själv det är tråkigt att många, och då främst nybörjare, har fått för sig att det mer eller mindre inte går att växa något alls om man konditionstränar samtidigt som man gymmar. Det är iallafall såhär jag har uppfattat stämningen på kolozzuem den senaste tiden, och det tycker jag är synd.
Ifall man då lyfter fram exmpel på att det faktiskt går, tycker jag själv det ger bra signaler till alla "konditionsskeptiker", och det var det jag ville få fram i mitt inlägg.
|
|
|
2008-11-12, 12:15
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset
Det är sant, men samtidigt tycker jag själv det är tråkigt att många, och då främst nybörjare, har fått för sig att det mer eller mindre inte går att växa något alls om man konditionstränar samtidigt som man gymmar. Det är iallafall såhär jag har uppfattat stämningen på kolozzuem den senaste tiden, och det tycker jag är synd.
|
Det är väl så att det stora flertalet som bekymrar sig över huruvida man kan kombinera konditionsträning och styrketräning egentligen inte är på en nivå där detta är något de behöver bekymra sig om.
|
|
|
2008-11-12, 13:04
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Det är väl så att det stora flertalet som bekymrar sig över huruvida man kan kombinera konditionsträning och styrketräning egentligen inte är på en nivå där detta är något de behöver bekymra sig om.
|
+3000. Sen verkar många tro att en kvarts morgonpromenad eller lite cykling samtidigt som man läser Metro skulle bryta ner varenda muskelfiber i kroppen.
|
|
2008-11-12, 13:30
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
|
Blir den negativa effekten större (utifrån byggarperspektiv) för att man ligger på en högre nivå?
|
2008-11-12, 14:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Nej. Och jag vet inte varför en nybörjare skulle bry sig mindre om att öka sin muskelmassa, om det nu är hans mål.
|
|
|
2008-11-12, 15:34
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av sleep is the enemy
Blir den negativa effekten större (utifrån byggarperspektiv) för att man ligger på en högre nivå?
|
Inte i sig. Däremot är sannolikheten mindre att det finns andra faktorer som påverkar resultaten mer, som man inte redan åtgärdat. Det har inte att göra med vem som "får" och "inte får" försöka öka sin muskelmassa, utan med vad som är den lämpligaste och rimligaste åtgärden. Mitt intryck är att många ägnar mycket tankekraft åt detta med konditionsträningens negativa effekter(så till den grad att man, som Scratch89 påpekar, knappt vågar promenera till bussen dagen efter benträning) samtidigt som andra saker lämnas.
|
|
|
2008-11-12, 15:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Det har inte att göra med vem som "får" och "inte får" försöka öka sin muskelmassa, utan med vad som är den lämpligaste och rimligaste åtgärden. Mitt intryck är att många ägnar mycket tankekraft åt detta med konditionsträningens negativa effekter(så till den grad att man, som Scratch89 påpekar, knappt vågar promenera till bussen dagen efter benträning) samtidigt som andra saker lämnas.
|
+1 på det här.
|
|
|
2008-11-12, 16:07
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Argumentet "men det är ju bara maximal tillväxt som hämmas av konditionsträning" håller ju inte alls.
Har man kassa gener och kanske inte tränar speciellt optimalt, så är det kanske just maximal muskeltillväxt som ger någon faktiskt tillväxt överhuvudtaget.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2008-11-12, 16:14
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Argumentet "men det är ju bara maximal tillväxt som hämmas av konditionsträning" håller ju inte alls.
Har man kassa gener och kanske inte tränar speciellt optimalt, så är det kanske just maximal muskeltillväxt som ger någon faktiskt tillväxt överhuvudtaget.
|
Det är klart du får sminka grisen men påstå inte att argumentet "inte håller". Du är knappast begränsad av dina gener om, som du säger, "kanske inte tränar speciellt optimalt".
|
|
|
2008-11-12, 16:23
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
[QUOTE=jwzrd;3315313]Det är klart du får sminka grisen men påstå inte att argumentet "inte håller". Du är knappast begränsad av dina gener om, som du säger, "kanske inte tränar speciellt optimalt".[/QUOTE
Vissa har kanske varken ork eller motivation att träna optimalt, och då kan det vara vettigt att skippa konditionsträningen ifall man ändå vill ha några resultat styrkemässigt.
Jag själv får varken bättre eller sämre resultat av konditionsträning.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2008-11-12, 16:30
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
[QUOTE=Slartibartfast;3315332]
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Det är klart du får sminka grisen men påstå inte att argumentet "inte håller". Du är knappast begränsad av dina gener om, som du säger, "kanske inte tränar speciellt optimalt".[/QUOTE
Vissa har kanske varken ork eller motivation att träna optimalt, och då kan det vara vettigt att skippa konditionsträningen ifall man ändå vill ha några resultat styrkemässigt.
Jag själv får varken bättre eller sämre resultat av konditionsträning.
|
Jag vänder mig inte på något vis emot hur du vill träna. Det intressanta i sammanhanget är huruvida dina gener eller signaleringen är orsaken till att du inte ser/gör några framsteg. Den här debatten med dig hör till kategorin Ser Jag Tjock Ut I Det Här samt Vi Gör Aldrig Någonting.
Den här studien borde aldrig ha publicerats på kolozzeum eftersom den fått varenda kotte att inbilla sig att de inte kan göra framsteg med sin träning på grund av päronlöpning eller framsteg i sin löpning på grund av sin päronträning. Jag menar, i den hornförseede röde farbrorns namn, folk lyckas springa och bygga muskler samtidigt.
|
|
|
2008-11-12, 16:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Det är väl ganska självklart att man inte kan vara top-10 bland svenska marathon löpare och samtidigt kunna bänka 300kg liksom...
Desto tyngre man blir, desto starkare blir man, men ju mer du väger desto större belastning blir det när man joggar/simmar/cyklar.
|
|
|
2008-11-25, 20:55
|
|
Banned
Reg.datum: May 2008
|
Har hört av några här på forumet att 10-15 min intensivt löppass efter styrketräningen inte hämmar muskeltillväxt så mycket? Någon som kan utveckla?
|
|
|
2008-11-25, 21:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Lär väl vara det kanske sämsta tillfället att förlägga konditionsträning.
|
|
|
2008-11-25, 21:13
|
|
Banned
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Lär väl vara det kanske sämsta tillfället att förlägga konditionsträning.
|
Okej.. Kommer det ske någon märkbar skillnad? Tycker det är skönt att springa lite efter ett pass, men om det hämmar muskelutvecklingen & återhämtningen för mycket, känns det lite dumt..
Är det bättre att skippa den då och köra dagen efter?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:41.
|

|