2008-03-17, 22:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det handlar väl inte främst om att styrkan eller muskelvolymen nödvändigtvis måste minska, utan om att maximal muskel- och styrketillväxt hämmas.
Jag tränar massor av kondis varje dag, och jag blir ju inte mindre och svagare av det. Däremot går det extremt långsamt att öka i muskelmassa.
|
Om man ligger på kaloriöverskott med massa styrke- och konditionsträning, kan man förvänta sig att viktökningen till större del kommer vara i form av fett, jämfört med om man hade legat på samma kaloriöverskott men inte konditionstränat (styrketräna lika mycket)?
|
|
|
2008-03-17, 22:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Större kroppsfettökningar med konditionsträning, vid lika stort överskott? Det låter föga troligt - vad skulle mekanismen bakom det vara?
|
|
|
2008-03-17, 22:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Jag förstår frågan. Och har funderat likadant. Ett visst kaloriöverskott kommer att ge en viss viktökning. Om konditionsträningen hämmar muskelutvecklingen, skulle inte det då innebära att en större del av viktuppgången kommer att bestå av fett? Det känns ju fel, men vad har jag missuppfattat?
|
|
|
2008-03-17, 22:21
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Större kroppsfettökningar med konditionsträning, vid lika stort överskott? Det låter föga troligt - vad skulle mekanismen bakom det vara?
|
Ja, vadå? Det är väl det tråden handlar om? Ligger man på ett rejält överskott (trots mycket cardio) så kommer överskottet att lagras in, men inte som muskler, eftersom cardion neutraliserar tillväxtstimulansen som styrketräningen ger.
Alltså samma sak som att köra en massa cardio och ligga på ett överskott utan styrketräning---->högre andel fett.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2008-03-17, 22:27
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Konditionsträning är katabolt, även på fettmassan. Konditionsträning stimulerar lipolysen.
|
|
|
2008-03-17, 22:29
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Konditionsträning är katabolt, även på fettmassan. Konditionsträning stimulerar lipolysen.
|
Det förbättrar även löpsteget om det är löpning man pysslar med. Åter till frågeställningen Batman?
|
|
|
2008-03-17, 22:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2002
|
Skit i studierna nu. Lite löpträning skadar ingen. Det kommer förmodligen inte hindra dig från att få den där extra centimetern på bicepsen bara för att du löptränar t ex 60 minuter i veckan.
|
|
|
2008-03-26, 18:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ello
Jag förstår frågan. Och har funderat likadant. Ett visst kaloriöverskott kommer att ge en viss viktökning. Om konditionsträningen hämmar muskelutvecklingen, skulle inte det då innebära att en större del av viktuppgången kommer att bestå av fett? Det känns ju fel, men vad har jag missuppfattat?
|
Hmms, funderar på samma sak. Hur ligger det till med den saken?
|
|
|
2008-03-26, 22:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ello
|
Ja, ungefär så är det. Därav den s.k. "spinning-instructor-disease" (eller något liknande). Naturligtvis kan man lägga på sig en viss muskelmassa även om man konditionstränar. Det beror på utgångsläget, träningsbakgrund, genetik etc.
|
|
|
2008-03-27, 09:42
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Jag tycker mig iaf ha iakttagit spinning-instruktör-fenomenet. Folk som kör en massa konditionsträning utan styrketräning blir lönnfeta/smalfeta, då det tappar mycket muskler i förhållande till fettmassa. För att få en "snygg" fysik, oberoende om man då väger 50 kg eller 95 kg så bör man köra styrketräning.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2008-03-27, 10:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Det finns ju även andra fördelar med att ha med styrketräning i sitt träningsprogram som konditionsidrottare än just utseendet.
Det förebygger skador, förbättrar spänts och styrka mm. Jag har märkt att jag klarat mig mycket bättre från skador då jag styrketränar och konditionstränar samtidigt. Ibland kan jag ha vissa känningar i höft, knä eller dyl efter lite längre löppass och dessa brukar vara borta efter ett pass på gymmet senare under dagen. Men löppasset dagen efter styrka + löpning kan vara ganska sega. Man känner sig tung och osmidig, förmodligen på grund av att man lagrar in mer glykogen i hela kroppen och att musklerna blir lite ömma av styrketräningen. Men det brukar släppa lite efter 5-7 km.
Observera att detta är bara mina personliga reflektioner och erfarenheter, inget som ska tar som något bevis eller fakta. Men personliga erfarenheter betyder ju väldigt mycket för mig som individ och hjälper mig att utvecklas i min fortsatta träning. Därmed inte sagt att det inte är viktigt/intressant att man forskar i ämnet och klarlägger vilka mekanismer som ligger bakom och hur man kanske kan göra för att få ännu bättre resultat.
|
|
|
2008-03-27, 13:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Jag tycker mig iaf ha iakttagit spinning-instruktör-fenomenet. Folk som kör en massa konditionsträning utan styrketräning blir lönnfeta/smalfeta, då det tappar mycket muskler i förhållande till fettmassa. För att få en "snygg" fysik, oberoende om man då väger 50 kg eller 95 kg så bör man köra styrketräning.
|
Menar du allvar? Är de flesta som tränar mkt kondition men ingen styrka lönnfeta? Larv... Inte skulle det bero på konditionsträningen i sig i så fall.
|
|
|
2008-03-27, 13:17
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
|
Tja, jag tycker det ser ut så jag med.
|
|
|
2008-03-27, 14:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Jag tycker mig iaf ha iakttagit spinning-instruktör-fenomenet. Folk som kör en massa konditionsträning utan styrketräning blir lönnfeta/smalfeta, då det tappar mycket muskler i förhållande till fettmassa.
|
Jämfört med folk som inte tränar alls? Är man helt otränad bygger väl även konditionsträning lite muskler.
|
|
|
2008-03-27, 17:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gädda
Menar du allvar? Är de flesta som tränar mkt kondition men ingen styrka lönnfeta? Larv... Inte skulle det bero på konditionsträningen i sig i så fall.
|
Nej inte per automatik lönnfeta, för att bli lönnfet krävs ju trots allt en viss fettprocent. Det kan man inte utesluta.
Men annars håller jag faktiskt med Slarti, jag har inget vetenskapligt att komma med i frågan jag heller men upplever trots allt samma sak. En person vars huvudsakliga träningsform är styrketräning och som har en hyfsad muskelmassa tycker jag själv ser hårdare och mer fit ut än vad en konditionsidrottare med samma ungefärliga kroppsfettmängd.
Jag har själv en låg bf%, säkert under 10%. Men trots det så är jag inte särskilt hård, mer muskulösa personer på samma kroppsfettnivå har mer "klassiskt atletiska" kroppar tycker jag.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-03-27 klockan 17:57.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:18.
|

|