Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-12, 18:11   #121
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Milen på 40 minuter.
Att det skulle vara en gräns för att kunna anses ha bra kondition är en rejäl överdrift, det må vara gränsen för att vara en duktig löpare men du diskvalificerar många med jättebra kondition när du påstår en sån sak.

Jag är inte övertygad om att jag klarar det, jag anser mig ha bra väldigt bra kondition.

Att du uttalar dig om vad som är bra kondition är som om jag skulle gå in i SL-delen och berätta vart gränsen går för att kunna anses vara stark.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 18:13   #122
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Okejdå, chansade bara, vet inget om löpning, men om vi säger såhär:

Klarar man milen, överhuvudtaget, så har man bra kondis.

Iaf enligt mig
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 21:23   #123
Chrillee
Registered User

Chrillees avatar

Reg.datum: May 2005
Whey då har jag bra kondis med 4 månaders löpträning

Nåja...synd att man inte är bäst i världen på engelska plus kan alla medicinska och kroppsliga termer vad dem betyder varken på svenska eller engelska.

Blir nog till att köra löpträning 2ggr/v istället för 3-4ggr/v, vill ju pack on some meet trots allt.
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 22:31   #124
Koloftw
Banned

Om man har planerat att köra både styrka/kondition, vore då det optimalaste att hålla de så långt ifrån varandra som möjligt?

Typ kondition på vilodagarna? Sen styrka ~20h senare.
Gammal 2008-01-30, 22:42   #125
tobbo
made a huge mistake

tobbos avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Om man har planerat att köra både styrka/kondition, vore då det optimalaste att hålla de så långt ifrån varandra som möjligt?

Typ kondition på vilodagarna? Sen styrka ~20h senare.
Det är väll ganska självklart? No offence. Fast man ska nog vänta mer än 24h efter ett benpass så de iaf får växa i fred ett tag innan man skickar motsatta signaler.
tobbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 23:08   #126
Koloftw
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av tobbo Visa inlägg
Det är väll ganska självklart? No offence. Fast man ska nog vänta mer än 24h efter ett benpass så de iaf får växa i fred ett tag innan man skickar motsatta signaler.
Hmm, kör helkropp varannan dag och tänkte lägga in kondition på vilodagarna. Det blir nog ungefär 22-23h efter benpasset som jag "skickar motsatta signaler". Då har nog benen utvecklats en del iallafall.
Gammal 2008-01-30, 23:29   #127
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Hmm, kör helkropp varannan dag och tänkte lägga in kondition på vilodagarna. Det blir nog ungefär 22-23h efter benpasset som jag "skickar motsatta signaler". Då har nog benen utvecklats en del iallafall.
Styrke- och konditionsträning varvat varannan dag är ett väl beprövat sätt att förbättra sin fysiska status. Har det funkat för miljontals personer innan, så borde det fungera för dig me, nya studier till trots.
Gammal 2008-01-30, 23:34   #128
Koloftw
Banned

Tack.
Gammal 2008-02-06, 21:20   #129
smeklol
Registered User

smeklols avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Styrke- och konditionsträning varvat varannan dag är ett väl beprövat sätt att förbättra sin fysiska status. Har det funkat för miljontals personer innan, så borde det fungera för dig me, nya studier till trots.

Funderar lite på det där.. Jag kör oftast löpning måndag, onsdag och fredag och styrketränar överkroppen tisdag och torsdag.

Att löpningen är den enda träningen mina ben får bryr jag mig inte så mycket om, men hur påverkas överkroppen av detta?

Det jag undrar mest är väl hur det påverkar magen då den tränas mer eller mindre varje dag..
Skulle gissa att jag joggar i ~40 minuter när jag tränar kondition, i ett hyffsat lugnt tempo..
smeklol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 21:58   #130
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av smeklol Visa inlägg
Att löpningen är den enda träningen mina ben får bryr jag mig inte så mycket om, men hur påverkas överkroppen av detta?
Signalmekanismerna påverkar hela kroppen, men den arbetande muskulaturen mer.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 22:37   #131
zydar
Registered User

zydars avatar

Reg.datum: Apr 2007
bygger inte löpning upp benstyrkan till viss del? ja tyckte jag var rätt stark i benen när ja löpte som en tok förr.
zydar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 23:28   #132
lamer_85
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Låt oss säga ett träningspass på runt 1h följt av ca 20min på en stepmaskin som lite konditionsträning. Jag tycker step-maskinen ger rätt mycket, men inverkar det mycket på själva styrketräningen? För jag har märkt resultat av det i form av fettminskning. Jag undrar bara om man kan fortsätta köra det utan att tappa så mycket styrka eller om man borde sluta med det och bara köra styrka sen.
Jag tänker köra det här ett tag till nu i alla fall.

Sen stämmer det väl att man bör köra kondition efter sjävla styrketräningen och inte innan av någon anledning som jag är lite osäker på?
lamer_85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 23:53   #133
dyxeldoff
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av zydar Visa inlägg
bygger inte löpning upp benstyrkan till viss del? ja tyckte jag var rätt stark i benen när ja löpte som en tok förr.
definera benstyrka?

om du rör på dig blir du starkare än om du inte rör på dig men jag skulle inte kalla löpar muskler styrka snarare uthållighet. men som sagt definera gör man vell som man vill
dyxeldoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 00:31   #134
zydar
Registered User

zydars avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av dyxeldoff Visa inlägg
definera benstyrka?

explosiv styrka.
zydar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 07:09   #135
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av lamer_85 Visa inlägg
Sen stämmer det väl att man bör köra kondition efter sjävla styrketräningen och inte innan av någon anledning som jag är lite osäker på?
Ja om styrketräningen prioriteras är det ju en fördel att lägga den först. Själv gör jag tvärtom, ett rejält konditionspass där jag tar ut mig.

Därefter får eventuell styrketräning bli så lidande som det blir, ibland skiter jag helt i den. Den viktigaste träningen för mig har ju trots allt blivit av och med bra kvalité.

Att du upplevt en fettminskning beror på energibalansen, stepmaskinen förbrukar lite extra energi efter styrketräningen och således skulle ju en kaloribalans variera där stepmaskinens vara eller icke vara är den enda skillnaden på hela dagen. Den minskar alltså inte på kroppsfettet i sig.
Alltså intag av t.ex. 2500kcal på dag 1 med styrketräning+stepmaskin jämfört med dag 2 som enbart är styrketräning blir ju olika mycket förbrukad energi i form av träning. Därmed en annan kaloribalans om dagen i övrigt är identisk.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.