Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-04, 15:39   #106
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Här är en utförlig artikel publicerad i dag (061111), som beskriver varför styrke- och konditionsträning på hög nivå inte är förenligt, för den som vill uppnå maximal styrke- och muskelutveckling.

Artikeln är lång och skriven på ett akademiskt språk, så någon direkt översättning har jag inte lust/tid/möjlighet att göra, men den är läsvärd för den som är intresserad.

Abstraktet lyder:

[/size]

Hela artikeln:

Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1965-1970, November 2006:
Har du namnet på författaren/författarna till denna artikeln?
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 15:52   #107
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
G A Nader.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 15:53   #108
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Aktuell artikel som blivit tillgänglig i fullängd:

http://www.fasebj.org/cgi/reprint/05-4809fjev1.pdf

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-08-04, 16:01   #109
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
G A Nader.
Citat:
Aktuell artikel som blivit tillgänglig i fullängd:

http://www.fasebj.org/cgi/reprint/05-4809fjev1.pdf
Tackar, så mycket.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 15:59   #110
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Cyklar 2 x 8km vid varje träningspass, ofta högt tempo, samt springer jag två eller tre gånger i veckan.

Jag är klen i knäböj, testat att köra perioder; tungt, lätt, kombinerat, tre dagar i veckan, varannan vecka. Inget har funkat, har vi kanske svaret varför eller i alla fall delvis varför utvecklingen är så dålig.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-04, 22:47   #111
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Hur är det med HIIT? Det sägs ju spara muskler och ofta t.om. öka benmuskulaturen. Eller är det kört med all typ av konditionsträning?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 09:13   #112
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bönne Visa inlägg
Cyklar 2 x 8km vid varje träningspass, ofta högt tempo, samt springer jag två eller tre gånger i veckan.

Jag är klen i knäböj, testat att köra perioder; tungt, lätt, kombinerat, tre dagar i veckan, varannan vecka. Inget har funkat, har vi kanske svaret varför eller i alla fall delvis varför utvecklingen är så dålig.
Varför så mycket kardio? Även om man sattsar på att få en bra kondition så räcker 3 dagar i veckan mer än väl.

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Hur är det med HIIT? Det sägs ju spara muskler och ofta t.om. öka benmuskulaturen. Eller är det kört med all typ av konditionsträning?
Om det är helt kört eller inte beror på vilken nivå man ligger på när man börjar. Hobbymotionärer kan säkert lägga på sig lite muskler av att köra hård HIT. Ett proffs i SL, OL eller BB kommer antagligen inte att få några muskler av träningen och kör de för hårt kommer de att tappa en del volym.
Gammal 2007-09-06, 21:26   #113
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Varför så mycket kardio? Även om man sattsar på att få en bra kondition så räcker 3 dagar i veckan mer än väl
Cyklar av två anledningar.
För att komma till gymmet, samt för att hålla igång kroppen. Jobbar i butik och mest ansträngade jag gör på jobbet är att gå i rask takt, när man väger under 75kg är det inte direkt ansträngade det heller. Även om jag försöker cykla i högt tempo, så får man inte upp super hög puls eller flås, utan det är mest mjölksyra i benen som sätter stopp.

Springa där emot, det ger bra flås och puls, så det är något jag gör för att få en bättre kondition.
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 04:02   #114
kavalen
Registered User

Reg.datum: Apr 2006
Visst kan undersökningarna stämma. Kan dock av egen erfarenhet säga att jag aldrig mått så bra som när jag kombinerar styrketräning och konditionsträning, bara en sån sak talar för att jag aldrig mer kommer lägga löpträningen på is. Då jag vissa perioder struntat i konditionsträning har jag lagt på mig extra fett som gjort att musklerna synts mindre, och visst har jag då upplevt att jag kan ta lite extra i vissa övningar. men summan av det hela blir bättre resultat och en förbannat mycket snyggare kropp när jag också konditionstränar.

Jag har märkt vissa effekter av snabba promenader men även om det sägs att man förbränner lika mycke tpå snabba promenader säg 5km som löpning 5 km så har jag svårt att lita på dem resultaten. När jag löptränar så måste kroppen på något sätt aktiveras och förbränna fett mer effektivt, resultat som aldrig går att få genom promenader. Det är iallafall den respons jag fått på min kropp.
kavalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 05:42   #115
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen Visa inlägg
även om det sägs att man förbränner lika mycke tpå snabba promenader säg 5km som löpning 5 km så har jag svårt att lita på dem resultaten.
Nej så sägs det inte, löpningen förbrukar mer energi även fast distansen är densamma och durationen av aktiviteten betydligt kortare tidsmässigt.

Så nog stämmer det du sägar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 08:28   #116
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Antar att du vill ha ett svar av någon som är lite kunnigare än jag *whistle*

Jag var själv interesserad av det för ett tag sen

Citat:
Läste på kolozzeum i best of att du skrev att HIIT var positivt för muskeltillväxten, gäller det fortfarande?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det har nog aldrig gällt.

Dock tror jag inte sådana snabba ryck utövar samma hämmande effekt.

Men nu när tillväxthormon har visat sig sakna den muskeluppbyggande effekten hos vuxna, vore det ju bara korkat eller icke-uppdaterat att fortsätta hävda motsatsen. Trodde att insulin också var anabolt till för bara några år sedan....

Dessutom är mekanismerna bakom den hämmande effekten (AMPK / mTor) klarlagt i dag på ett helt annat sätt än för några år sedan.
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 16:52   #117
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Regulation of protein translation through Akt and the downstream mammalian target of rapamycin (mTOR) pathway is an important component of the cellular response to hypertrophic stimuli. It has been proposed that 5'-AMP-activated protein kinase (AMPK) activation during muscle contraction may limit the hypertrophic response to resistance-type exercise by inhibiting translational signaling. However, experimental manipulation of AMPK activity during such a stimulus has not been attempted. Therefore, we investigated whether AMPK activation can attenuate the downstream signaling response of the Akt/mTOR pathway to electrically stimulated lengthening muscle contractions. Extensor digitorum longus (EDL) muscles (n=8/group) were subjected to a 22-min bout of lengthening contractions by high-frequency sciatic nerve electrical stimulation (STIM) in young adult (8 mo.) Fischer344 x Brown Norway male rats. 40 min prior to electrical stimulation, rats were subcutaneously injected with saline (SAL) or 5-aminoimidazole-4-carboxamide-1-4-ribofuranoside (AICAR; 1 mg/g BW), an AMPK activator. Stimulated and contralateral resting muscles were removed at 0, 20 and 40 min post-STIM, and AMPK, Acetyl CoA carboxylase (ACC), Akt, eukaryotic initiation factor 4E-binding protein (4E-BP1), 70-kDa ribosomal protein S6 kinase (S6k), and eukaryotic elongation factor 2 (eEF2) phosphorylations were assessed by western blot. AICAR treatment increased (p</=0.05) post-STIM AMPK (Thr(172)) and ACC phosphorylation (Ser(79/221)), inhibited post-STIM S6k (Thr(389)) and 4E-BP1 (gel shift) phosphorylation, and elevated post-STIM eEF2 phosphorylation (Thr(56)). These findings suggest that translational signaling downstream of Akt/mTOR can be inhibited after lengthening contractions when preceded by AMPK activation, and that energetic stress may be antagonistic to the hypertrophic translational signaling response to loaded muscle contractions.
J Appl Physiol. 2008 Jan 10. AMPK Activation Attenuates S6K1, 4E-BP1, and eEF2 Signaling Responses to High-frequency Electrically Stimulated Skeletal Muscle Contractions.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2008-01-12, 17:39   #118
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Varför så mycket kardio? Även om man sattsar på att få en bra kondition så räcker 3 dagar i veckan mer än väl.
Definiera bra kondition.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 17:56   #119
joriice
Registered User

joriices avatar

Reg.datum: May 2006
Jag är hellre "vältränad"/starkare än medelsvensson och har bra hjärta - än att bara vara biffig.
joriice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-12, 17:59   #120
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Definiera bra kondition.
Milen på 40 minuter.

Ja, det går, jag vet personer som klarar av det på 3 pass/vecka.

Att jag själv aldrig skulle ha psyket, viljan eller uthålligheten är väl en annan sak
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.