2006-12-30, 00:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Sports Med. 2007;37(1):47-57. Power athletes and distance training : physiological and biomechanical rationale for change.
|
Då blir följdfrågan: Hur bör man cykla träningen för att på lämpligt sätt få en bra kondition samtidigt som man bygger styrka effektivt.
Svaret på detta borde vara hyfsat intressant för tävlande i Athletic Fitness eller för personer som Fever (som tävlar i både Bodybuilding och maraton om än inte på elitnivå).
Målet är inte att elitträna i någondera grenen utan att bli en mångsidig atlet - mångkampare.
Finns det studier kring detta månne? Själv har jag inte tillräckliga kunskaper i engelska träningstermer för att hitta i ormboet på pubmed.
|
2007-01-01, 23:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Praktiken
Men hur stor skillnad kan detta göra i praktiken om man slänger in ett eller två konditionspass i början?
|
|
|
2007-01-01, 23:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
fel
Ta bort det där med i början, mitt inlägg skall alltså vara:
Hur stor skillnad gör det egentligen i praktiken om du slänger in ett eller två konditionspass?
|
|
|
2007-01-02, 14:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Själve Fan
Då blir följdfrågan: Hur bör man cykla träningen för att på lämpligt sätt få en bra kondition samtidigt som man bygger styrka effektivt.
Svaret på detta borde vara hyfsat intressant för tävlande i Athletic Fitness eller för personer som Fever (som tävlar i både Bodybuilding och maraton om än inte på elitnivå).
Målet är inte att elitträna i någondera grenen utan att bli en mångsidig atlet - mångkampare.
Finns det studier kring detta månne? Själv har jag inte tillräckliga kunskaper i engelska träningstermer för att hitta i ormboet på pubmed.
|
En klassisker:
2 månader: mycket styrka - underhåll kondition (ca 2 x 30 min AI-löpning/vecka)
2 månader: mycket kondition - underhåll styrka (1-2pass/vecka - helkropp)
osv.
Man får inte sämre konditionseffekter av samtida kondition- och styrketräning. Tvärtom verkar samtida träning gynna konditionsutvecklingen.
2 månader är den tiden det tar för att få märkbara förbättringar orsakade av träningen.
|
|
|
2007-01-02, 16:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olof Herlin
Men borde inte konditonsträningen alla andra positiva effekter göra att det i det totala går ändå?
För att citera deffguiden "Att högintensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon och testosteron är heller inte att förakta, när det gäller att bevara (eller bygga) muskler, både under en deffperiod och under en uppbyggnadsperiod."
Eller gäller studien endast kondition som är riktigt ointensivt?
|
Kan någon svara på detta? Det är ju raka motsatsen av studien..
|
|
|
2007-01-02, 16:27
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Under en deff bygger du inte muskler.
Motsatta signaler för proteinsyntes trumfar tydligen hormonfrisättning å det grövsta.
Nu är det klarlagt att konditionsträning hämmar styrketräningsresultaten. Rätt rejält också, om det är max muskel- och styrketillväxt man syftar på. Som tur är är inte det omvända också gällande. Det går utmärkt att få bra resultat av konditionsträning, trots att upplägget innehåller styrketräning.
|
|
|
2007-01-02, 18:14
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Död åt all konditionsträning!
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-01-02, 19:44
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Död åt all konditionsträning!
|
Dålig kondis? *whistle*
|
|
2007-01-02, 20:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Motsatta signaler för proteinsyntes trumfar tydligen hormonfrisättning å det grövsta.
Nu är det klarlagt att konditionsträning hämmar styrketräningsresultaten. Rätt rejält också, om det är max muskel- och styrketillväxt man syftar på. Som tur är är inte det omvända också gällande. Det går utmärkt att få bra resultat av konditionsträning, trots att upplägget innehåller styrketräning.
|
Okej, i så fall tycker jag någon ska ändra lite i deffguiden eftersom det står:
Citat:
Ursprungligen postat av deffguiden
Att högintensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon och testosteron är heller inte att förakta, när det gäller att bevara (eller bygga) muskler, både under en deffperiod och under en uppbyggnadsperiod.
|
|
|
|
2007-01-03, 23:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av dojjan
Okej, i så fall tycker jag någon ska ändra lite i deffguiden eftersom det står:
|
Jovars! Svårt att hålla reda på tiotusentals inlägg. Dock är deffguiden lite till åren kommen numera.
|
2007-02-05, 11:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Det anges inte exakt, men eftersom det handlar om att konditions- och styrketräning åstadkommer motsatta signalmekanismer, som verkar hämmande på varandra, och dessa pågår flera dygn efter träningspassen, kan man kanske anta, att det kan bli svårt att träna flera konditionspass per vecka, om man vill kunna utnyttja styrketräningens effekter maximalt.
|
Har du ändrat ditt upplägg efter denna artikel? Du kör/körde väl många konditionspass per vecka?
|
|
|
2007-02-05, 11:57
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Har du ändrat ditt upplägg efter denna artikel? Du kör/körde väl många konditionspass per vecka?
|
King Grub har väl aldrig påstått att han är ute efter maximala muskelökningar?
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
|
|
|
2007-02-05, 12:16
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Precis. Jag bryr mig inte. Men den som satsar på max muskeltillväxt och prioriterar detta kanske bör tänka på saken.
|
|
|
2007-02-05, 13:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Precis. Jag bryr mig inte. Men den som satsar på max muskeltillväxt och prioriterar detta kanske bör tänka på saken.
|
Förstår, tack.
|
|
|
2007-07-08, 22:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
|
*Plockar fram lilla trådgrävarspaden*
Vart kan jag läsa om det du beskriver?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.
|

|