2009-04-04, 12:43
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2009
|
Cardio efter gymmet.
Hej
Stämmer påstende att cardio efter styrketräning försämrar uppbyggnaden av muskler ?
Jag tränar kickboxning 2 gånger i veckan, men jag känner att jag behöver träna mer cardio för hälsans skull.
Alternativen är 30 minuter efter gymmet, eller 60 min innan frukost.
Tack för hjälp.
|
|
|
2009-04-04, 12:48
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Ja, det stämmer. Konditionsträning sänder motsatta signaler mot styrketräning och hämmar denna på cellnivå. Det gäller oavsett tidpunkt man lägger passet, men direkt efter styrketräning är det sämsta tillfället, förutom direkt före, som är snäppet värre.
|
|
|
2009-04-04, 12:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ja, det stämmer. Konditionsträning sänder motsatta signaler mot styrketräning och hämmar denna på cellnivå. Det gäller oavsett tidpunkt man lägger passet, men direkt efter styrketräning är det sämsta tillfället, förutom direkt före, som är snäppet värre.
|
Måste passa på att fråga hur mycket styrketräningen försämras av cardio efter styrketräning? Finns det några siffror?
|
|
|
2009-04-04, 12:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
|
|
|
2009-04-04, 17:06
|
|
Banned User
|
Gäller detta även morgonpromenader? dvs har morgonpromenader någon sämre effekt på styrketräningen?
|
|
|
2009-04-04, 18:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gunfire
Gäller detta även morgonpromenader? dvs har morgonpromenader någon sämre effekt på styrketräningen?
|
Självklart. Cardio i all dess form har en viss negativ effekt på styrketräningen, även om effekten inte är stor.
|
|
|
2009-04-04, 23:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Är det någon som vet om scivation.com är pålitliga eller?
för min polare hade följt en av doms guider och då hade dom tydligen tipsat om att gå på bandet en kvart i slutet av passet. Är inte 100% säker på om dom menade att bara gå lugnt eller att gå lite snabbare så att det räknas som cardio så att säga dock.
|
|
|
2009-04-05, 06:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av SiB
Är det någon som vet om scivation.com är pålitliga eller?
för min polare hade följt en av doms guider och då hade dom tydligen tipsat om att gå på bandet en kvart i slutet av passet. Är inte 100% säker på om dom menade att bara gå lugnt eller att gå lite snabbare så att det räknas som cardio så att säga dock.
|
Att gå 15 minuter efter passet gör varken till eller från. Det gör jag efter alla styrketräningspass. Jag måste ju ta mig hem och det tar typ en kvart.
Men om den sidan försöker framhålla någon "super-opti-fettförbränning-på-låga-glykogennivåer-special" (vilket inte skulle förvåna mig det minsta) är det inte särskilt mycket att ta på allvar.
Är man frisk och ung blir aldrig promenader konditionsträningen helt enkelt. Upplever man den påfrestningen från promenader är det dags att ta tag i sin hälsa.
|
|
|
2009-04-05, 11:40
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Att gå 15 minuter efter passet gör varken till eller från. Det gör jag efter alla styrketräningspass. Jag måste ju ta mig hem och det tar typ en kvart.
Men om den sidan försöker framhålla någon "super-opti-fettförbränning-på-låga-glykogennivåer-special" (vilket inte skulle förvåna mig det minsta) är det inte särskilt mycket att ta på allvar.
Är man frisk och ung blir aldrig promenader konditionsträningen helt enkelt. Upplever man den påfrestningen från promenader är det dags att ta tag i sin hälsa.
|
Men tex som jag, jag vill bygga muskler och samtidigt hålla formen, känns meningslöst att hålla på att "bulka" för att sedan deffa, vilket jag inte tror är så bra för kroppen egentligen. Då är väl en morgonpromenad(i rask task) vädligt bra om man vill hålla formen? För att sedan gymma på kvällen. Då kan väl inte den promenaden vara så negativ mot styrketräningen eller? Jag vill tilläga att jag har varit överviktig tidigare men är i väldigt bra form nu, så har väl lättare att lägga på mig fett.
|
|
|
2009-04-05, 19:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gunfire
Men tex som jag, jag vill bygga muskler och samtidigt hålla formen, känns meningslöst att hålla på att "bulka" för att sedan deffa, vilket jag inte tror är så bra för kroppen egentligen. Då är väl en morgonpromenad(i rask task) vädligt bra om man vill hålla formen? För att sedan gymma på kvällen. Då kan väl inte den promenaden vara så negativ mot styrketräningen eller? Jag vill tilläga att jag har varit överviktig tidigare men är i väldigt bra form nu, så har väl lättare att lägga på mig fett.
|
Det är ju inte omöjligt att bulka samtidigt som man håller sig i form (Genom kost). du måste ju inte äta massa onödigt fett eller onödigt mycket kalorier.
Vad ska man med fett till liksom.
|
|
|
2009-04-05, 19:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av SiB
Vad ska man med fett till liksom.
|
Ja överlevnad är överskattat.
|
|
|
2009-04-05, 09:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Intressant, brukar alltid köra 30min ganska tuff cardio direkt efter mina pass. Visste inte då att det var så dåligt i samband med styrketräning.
Men hur funkar det om man tex är ute och springer flera timmar efter eller före styrketräning, när musklerna vilar så att säga, hindrar det också uppbyggnaden?
|
|
|
2009-04-05, 10:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Ja, det gör det. Klicka länkarna i inlägg 4.
|
|
|
2009-04-05, 10:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Frågan som jag ställer mig är då: Biffigare eller vältränad rätt igenom? Grov och vältränad är inte helt samma sak för mig. Får man inte sin cardio någon av dem andra dagarna som man inte styrketränar på så är finns det nog en hel del fördelar med att köra kondition i samband med styrketränandet..
Jag tror att folk lyssnar alldeles för mycket på studier och hur "man ska" göra för att vara så optimal som möjligt. I det här fallet så är min personliga åsikt att skita fullständigt i att styrke och konditionsträning motverkar varandra. Ja menar.. Hur enorm skillnad kan man egentligen märka?
|
|
|
2009-04-05, 11:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fabritzio
Frågan som jag ställer mig är då: Biffigare eller vältränad rätt igenom? Grov och vältränad är inte helt samma sak för mig. Får man inte sin cardio någon av dem andra dagarna som man inte styrketränar på så är finns det nog en hel del fördelar med att köra kondition i samband med styrketränandet..
Jag tror att folk lyssnar alldeles för mycket på studier och hur "man ska" göra för att vara så optimal som möjligt. I det här fallet så är min personliga åsikt att skita fullständigt i att styrke och konditionsträning motverkar varandra. Ja menar.. Hur enorm skillnad kan man egentligen märka?
|
Det är väl klart att du kan träna kondition de dagar du inte tränar styrketräning. Men att lägga konditionsträningen före eller efter styrketräningen samma dag verkar inte som någon bra idé.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:33.
|

|