Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-14, 16:09   #466
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Varför kan inte frukosten vara sista målet innan fastan?
Hur lång ska fastan vara?
Under vilken tidsrymd ska man äta sitt energibehov med makronutrienter?
Antagligen finns det många troliga upplägg på IF/Warrior Diet som kan fungera.
Tja, det kan den väl, om man ser till att hinna äta, sova och äta frukost inom en tidsrymd av 8 timmar (om jag förstod det rätt). Eventuellt äta frukost på morgonen, träna på kvällen och sen trycka i sig allt man behöver.

Men vad jag undrade var om det finns några negativa effekter på att inte äta på flera timmar efter att man vaknat.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:14   #467
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
Tja, det kan den väl, om man ser till att hinna äta, sova och äta frukost inom en tidsrymd av 8 timmar (om jag förstod det rätt). Eventuellt äta frukost på morgonen, träna på kvällen och sen trycka i sig allt man behöver.

Men vad jag undrade var om det finns några negativa effekter på att inte äta på flera timmar efter att man vaknat.
Sök även lite på Warrior Diet som är ursprunget till upplägget.
Som idrottare är frukosten viktig.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:16   #468
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Trodde det var ramadan som var ursprunget.

Vad betyder idrottare?

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:18   #469
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Men man kan alltså lugnt säga att "frukost är dagens viktigaste mål" åkte ut genom fönstret nu? Eller?
Varken mer eller mindre. Det har aldrig gällt men det som ÄR positivt med frukost och det vetenskapliga stödet för fördelar med frukosten försvann ju inte plötsligt.

Det finns massor av fördelar med frukosten men den är ju inte per automatik "viktigast" för var och en.

Jag skrev en text om frukost på vår sida för ett tag sedan ochdiskuterade just det där.

http://traningslara.se/blogg/frukost...1/#comment-331
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 16:30   #470
Black Star Abyss
Banned User

Citat:
Varken mer eller mindre. Det har aldrig gällt men det som ÄR positivt med frukost och det vetenskapliga stödet för fördelar med frukosten försvann ju inte plötsligt.

Det finns massor av fördelar med frukosten men den är ju inte per automatik "viktigast" för var och en.

Jag skrev en text om frukost på vår sida för ett tag sedan ochdiskuterade just det där.

http://traningslara.se/blogg/frukost...1/#comment-331
Jag tror definitivt (kan ju aldrig vara säker dock) att de skillnader i BMI som påträffats bland personer som äter frukost kommer från andra saker än frukosten i sig, precis som du spekulerar kring i ditt inlägg.

Jag ska göra så att jag äter frukost om jag är hungrig på morgonen, annars gör jag inte det. Det varierar mycket från dag till dag. Ibland kan jag gå flera timmar utan att känna minsta hunger och ibland måste jag få i mig någonting omgående.
Gammal 2009-01-14, 21:56   #471
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Jag tror definitivt (kan ju aldrig vara säker dock) att de skillnader i BMI som påträffats bland personer som äter frukost kommer från andra saker än frukosten i sig, precis som du spekulerar kring i ditt inlägg.

Jag ska göra så att jag äter frukost om jag är hungrig på morgonen, annars gör jag inte det. Det varierar mycket från dag till dag. Ibland kan jag gå flera timmar utan att känna minsta hunger och ibland måste jag få i mig någonting omgående.
Tror faktiskt att de som arbetar med den här typen av frågor är av en annan åsikt. Även om vi pratar om vem som kom först dvs Hönan eller Ägget.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-14, 22:23   #472
Black Star Abyss
Banned User

Citat:
Sök även lite på Warrior Diet som är ursprunget till upplägget.
Men det jag försöker få grepp om är hur man ska lägga upp detta på bästa sätt. Får det svårt att gå ihop.

Som jag förstod det ska man ha en tidsrymd på 8 timmar där man äter, och 16 då man inte äter. Om jag då äter frukost klockan 7 så måste sista målet på dagen komma Efter klockan 23. När ska man få tid att sova?! Och om jag gör som jag vill, dvs går upp, är vaken, äter 2-3 timmar före träning och sen omedelbart efter träning, och sedan fastar resten av dygnet, då missar jag "frukost", vilket du säger är dåligt.

Det går inte ihop det här.
Gammal 2009-01-14, 22:27   #473
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Men det jag försöker få grepp om är hur man ska lägga upp detta på bästa sätt. Får det svårt att gå ihop.

Som jag förstod det ska man ha en tidsrymd på 8 timmar där man äter, och 16 då man inte äter. Om jag då äter frukost klockan 7 så måste sista målet på dagen komma Efter klockan 23. När ska man få tid att sova?! Och om jag gör som jag vill, dvs går upp, är vaken, äter 2-3 timmar före träning och sen omedelbart efter träning, och sedan fastar resten av dygnet, då missar jag "frukost", vilket du säger är dåligt.

Det går inte ihop det här.
Äter du frukost klockan 7 så kan du enligt IF äta ända fram till klockan 15.
Gammal 2009-01-14, 22:30   #474
Black Star Abyss
Banned User

Citat:
Jag tränar på kvällen. Har sälan möjlighet att träna på förmiddag/tidig eftermiddag.
Gammal 2009-01-14, 22:33   #475
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Jag tränar på kvällen. Har sälan möjlighet att träna på förmiddag/tidig eftermiddag.
Då får du alltså se till att hoppa över frukosten och börja äta runt träningen. Om du nu ska följa IF.
Gammal 2009-01-14, 23:45   #476
Black Star Abyss
Banned User

Citat:
Då får du alltså se till att hoppa över frukosten och börja äta runt träningen. Om du nu ska följa IF.
Det har jag inget problem med, men vissa menar ju att det finns nackdelar med att hoppa över den.
Gammal 2009-01-15, 02:18   #477
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag följer nycker: Jag börjar med detta imorgon, (under viktnedgång), kör några månader, och kommer sedan utvärdera mina personliga erfarenheter av detta efter avklarad tidsperiod.

Har läst lite i ämnet förut, och läst ca halva tråden ikväll, (vilket tog en stund kan jag säga, resten blir nog imorgon). Är knappast fullärd i ämnet, men det verkar inte ha några direkt uppenbara, stora, nackdelar, så varför inte pröva, tänkte jag. Särskilt när jag nästan, (nåja), kör efter upplägget idag, det enda som riktigt skiljer är att jag bryter fastan med 250g kvarg, och kanske något knäckebröd framåt kvällen som det ser ut i dagsläget. Skillnaderna mot nuvarande kost blir alltså ej särskilt stora i mitt fall. Bara att skippa kvällskvargen, samt föra över merparten av de kalorier jag får från frukosten till målet efter träning istället. (Kommer köra EAA+maltodextrin som "mål 1" under förmiddagen, före träning).
Gammal 2009-01-15, 16:45   #478
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Tror han menade att om han ska äta frukost som sitt sista mål innan fastan så börjar han bryta fastan klockan 23. Men eftersom natten börjar kort efter 23 får han ingen tid att äta om han inte håller sig vaken. Fasta 7-23, äta 23-7. Inget vettigt upplägg med andra ord.
Alternativen är väl att antingen äta frukost 7 och fram till 15 som du säger eller att äta fram till läggdags från cirka klockan 14 eller liknande. Eftersom han tränar sent så har han nog inte så mycket till val om han ska följa leangains-upplägget på IF.

Jag personligen tror att följade upplägg skulle kunna vara möjligt för SH86:
7:00 Stoor frukost
1 timme före träning: litet mellanmål
Efter träning: Myycket mat.
Det blir då 2 fasteperioder under dygnet, en på natten och en mellan frukost och pre-WO-maten. Fasteperioderna blir inte så långa så frågan är om det ger fördelarna med leangainsupplägget. Å andra sidan är väl de studier som finns gjorda på en fasteperiod av minst 24 timmar.

Hur det påverkar hungern är ju också osäkert.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 21:44   #479
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Men då är det ju inte IF. Det är 16 timmars fasta på raken som är IF. Annars blir det ju bara normalt ätande. Man kanske kan döpa det till något coolt också?
Gammal 2009-01-15, 21:58   #480
Barca
Registered User

Barcas avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Men då är det ju inte IF. Det är 16 timmars fasta på raken som är IF. Annars blir det ju bara normalt ätande. Man kanske kan döpa det till något coolt också?
Typ Semi-Intermittent-Fasting?
Barca är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.