Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-21, 23:14   #181
Beefcake!
Registered User

Beefcake!s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Baha Visa inlägg
redan läst den, tycker det hela är väldigt intressant överlag, speciellt hälsoaspekterna av det hela.

här är mera för dom som är intresserade

http://www.performancemenu.com/forum...isplay.php?f=4
Aha. Tack för länken.

Citat:
Ursprungligen postat av Jacky Visa inlägg
Vad säger era nära & kära när ni endast äter t ex på kvällen (kl 16-24 el. dyl)....blir de inte besvikna när ni aldrig vill "luncha ihop" eller ha en mysig söndagsfrukost...?
Man behöver ju inte ha en "do or die" inställning heller. En glass eller en lunch någon gång inemellan gör ju varken av eller från.
Gammal 2007-07-22, 00:36   #182
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Reg.datum: Jul 2006
Precis som Beefcake påpekar gäller det att ha en balanserad inställning till upplägget. Livet är fullt av små kompromisser. Detta gäller det mesta som har att göra med kost och träning och är ingenting som är unikt för Leangains/IF.
Gammal 2007-07-22, 06:27   #183
Jacky
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Sant, sant....undantaget bekräftar regeln!
Fick en känsla av att ni var benhårda, men då fattar jag...
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 06:39   #184
Sonny.
Registered User

Sonny.s avatar

Räknas det som fasta om man sover?
Sonny. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 10:21   #185
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
[Så om man har tränat styrka ett tag, "med resultat", och är måttligt aktiv under dagen så har man ett dagsbehov på minst 5000 kcal? Märkligt, jag äter 3300 kcal för att vara viktstabil på en kroppsvikt av 93-94 kg. Vad är det för referensramar du har?
Jag är också viktstabil på runt 3200-3300 kcal men bara när jag inte tränar och inte rör mig mer än att gå till bilen. Har man tränat mer än 4-5 år seriöst, och dessutom har ett yrke/fritidsysselsättning där man rör på sig mer än att sitta på ett kontor så gör ganska många av med mer än 4500 kcal/dag. Det är väl inget konstigt överhuvudtaget?

Citat:
Jag har gång på gång poängterat att den kanske största behållningen ligger på det psykologiska planet. Trivs du bra med en hög måltidsfrekvens är du välkommen att fortsätta med det.
Vad bra.

Citat:
Vill du kanske att jag ska finansiera en randomiserad kohortstudie på en population som får träna med 6 mål om dagen och en population som använder mitt upplägg?
ja eller snarare innan du använder studier som har mer relevans, nu var det ju iofs tydligen mest bara på det psykologiska planet som det var en fördel och någon sådan studie har jag inte sett överhuvudtaget.

Citat:
Jag har hjälpt en mängd personer och de är samtliga mycket nöjda med metoden. Jag har postat en del under testimonials sektionen på min blogg.
Citat:
Vad är det för "samma variant" jag har kört? Förtydliga dig.
Stycket ovan, det använde du redan när du kopierade McDonalds dieter. Även uttrycket i sin livs form har du använt tidigare, i sin livs form brukar alla som orkar träna längre tid än 2 månader hamna så det säger ju inte så mycket om vilka resultat de får.

Citat:
Du kan läsa/förstå engelska? Ja/nej?
three meals per day
six meals per day

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 16:30   #186
Grandmaster
Registered User

Grandmasters avatar

Citat:
Jag är också viktstabil på runt 3200-3300 kcal men bara när jag inte tränar och inte rör mig mer än att gå till bilen. Har man tränat mer än 4-5 år seriöst, och dessutom har ett yrke/fritidsysselsättning där man rör på sig mer än att sitta på ett kontor så gör ganska många av med mer än 4500 kcal/dag. Det är väl inget konstigt överhuvudtaget?

Jo, jag tycker det låter jävligt konstigt, vilket bl a AFanatic demonstrerade genom ett räkneexempel

Citat:
ja eller snarare innan du använder studier som har mer relevans, nu var det ju iofs tydligen mest bara på det psykologiska planet som det var en fördel och någon sådan studie har jag inte sett överhuvudtaget.

Vad pratar du om? Har du ens läst något i tråden?

* det finns studier som visar att folk som äter kaloriintaget under en begränsad period av dagen förbättar sin kroppskomposition (förlorad fettmassa, muskeltillväxt) utan en reduktion i kaloriintaget, i jämförelse med en högre frekvens av måltider. Effekten kunde inte förklaras av variationer i kalorintaget eller individuella skillnader (då samma individerna var sin egen kontrollgrupp).

* det finns studier som visar att katekolaminutsöndring medierar den ökande ämnesomsättningen som stiger efter 12 timmars fasta.

* det finns studier som visar förbättrad insulinkänslighet och andra hälsomarkörer under IF.

* det finns studier som visar att proteinhormonet adiponectin, som är involverad i fettsyrekatabolism och glukosmetabolism, ökar under IF.

Så, vad är det du vill se, en studie på folk som tränar och använder IF?

Alla dieter är till viss del spekulativa och grundar sig på slutsatser som kan dras utifrån empiriska studier och delvis praktisk erfarenhet. Vad är det t ex som säger att en variant av kolhydratcykling kan bidra till mer ork och energi under en diet i jämförelse med ett konventionellt tillvägagångssätt (statiskt kaloriunderskott och makro)? Ingenting, ändå är det ett ofta använt koncept bland folk som tränar. Inte fan kommer du se någon kontrollerad studie på folk som använder kolhydratcykling under dieten och styrketränar, eller?

I detta fall, relaterat till periodisk fasta, så är ju bevisbördan för gynnsamma effekter, på fysiologin och metabolismen, relativt väl täckt så vad är det egentligen för studier du vill se?

Citat:
Stycket ovan, det använde du redan när du kopierade McDonalds dieter.
Vilken jävla diet har jag kopierat sa du? Den enda dieten jag har fört fram, som påminner om Lyle McDonalds PSMF (gemensam nämnare är högt proteinintag) är Den Termogena Dieten som kom innan PSMF, så vad fan har du att säga om det?

Citat:
Även uttrycket i sin livs form har du använt tidigare, i sin livs form brukar alla som orkar träna längre tid än 2 månader hamna så det säger ju inte så mycket om vilka resultat de får.

Detta säger rätt mycket om din egen inställning till träningen.
Gammal 2007-07-22, 17:47   #187
Andreas Guiance
Tyngre

Andreas Guiances avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Även uttrycket i sin livs form har du använt tidigare, i sin livs form brukar alla som orkar träna längre tid än 2 månader hamna så det säger ju inte så mycket om vilka resultat de får.
Du måste ha ett riktigt hardkårupplägg som tar dig i ditt livs form efter två månaders träning
Andreas Guiance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 18:20   #188
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Guiance Visa inlägg
Du måste ha ett riktigt hardkårupplägg som tar dig i ditt livs form efter två månaders träning

Bro Training-konceptet är bra krejjer.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 19:10   #189
Tuniz
Registered User

Tunizs avatar

Reg.datum: Oct 2006
Idag blev det nötfärs på menyn

Fullkornspasta och köttfärsås:

1.6 liter köttfärsås (800 gram nötfärs, 250 ml minigrädde 4%, 500 g Dolmio pastasås, massa vitlök och kryddor)
300 g okokt fullkornspasta
250 g MiniKeso
250 g Kesella Lätt + Fun Light
0.5 l Minimjölk

3500~ kcal och 250+ gram protein. Kommer inte ihåg exakta siffrorna, slängde lappen jag klottrade på

Pågående bulk
Tuniz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 19:31   #190
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Jo, jag tycker det låter jävligt konstigt, vilket bl a AFanatic demonstrerade genom ett räkneexempel
Eller så struntar man i en formel och ser på hur det ser ut för folk som tränar och rör sig inom sitt yrke och även väger något mer en genomsnittet av de som tränar dvs fått resultat.

Citat:
Vad pratar du om? Har du ens läst något i tråden?
Ja.

Citat:
* det finns studier som visar att folk som äter kaloriintaget under en begränsad period av dagen förbättar sin kroppskomposition (förlorad fettmassa, muskeltillväxt) utan en reduktion i kaloriintaget, i jämförelse med en högre frekvens av måltider. Effekten kunde inte förklaras av variationer i kalorintageteller individuella skillnader (då samma individerna var sin egen kontrollgrupp).
För att man registrerar precis allt de äter under hela perioden eller bara för att det är samma personer?

Citat:
* det finns studier som visar att katekolaminutsöndring medierar den ökande ämnesomsättningen som stiger efter 12 timmars fasta.

* det finns studier som visar förbättrad insulinkänslighet och andra hälsomarkörer under IF.
* det finns studier som visar att proteinhormonet adiponectin, som är involverad i fettsyrekatabolism och glukosmetabolism, ökar under IF.
Under vilken variant av denna typ av fasta har man mätt och självklart under vilken kontroll av kaloriintaget har dessa resultat fåtts fram?

Så, vad är det du vill se, en studie på folk som tränar och använder IF? [/QUOTE]

Ja det vore kul, någon som äter varannan dag och då får i sig det mesta i en eller ett fåtal måltider och har en rejäl kaloriförbrukning. Det du beskriver som fasta är ju inte långt från SNR om man skulle råka träna på morgonen vilket ju inte är något man använt i de studier jag har kollat på?

Citat:
Alla dieter är till viss del spekulativa och grundar sig på slutsatser som kan dras utifrån empiriska studier och delvis praktisk erfarenhet. Vad är det t ex som säger att en variant av kolhydratcykling kan bidra till mer ork och energi under en diet i jämförelse med ett konventionellt tillvägagångssätt (statiskt kaloriunderskott och makro)? Ingenting, ändå är det ett ofta använt koncept bland folk som tränar. Inte fan kommer du se någon kontrollerad studie på folk som använder kolhydratcykling under dieten och styrketränar, eller?
I detta fall, relaterat till periodisk fasta, så är ju bevisbördan för gynnsamma effekter, på fysiologin och metabolismen, relativt väl täckt så vad är det egentligen för studier du vill se?
En del riskfaktorer minskar och en del ökar, hur kan det då bli att bevisbördan är relativt täckt?

Citat:
Detta säger rätt mycket om din egen inställning till träningen.
??

Gammal 2007-07-22, 19:32   #191
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du försöker vara rolig bara i allmänhet?

Gammal 2007-07-22, 19:47   #192
Andreas Guiance
Tyngre

Andreas Guiances avatar

Citat:
Jag vet inte om du verkligen inte förstår eller om du försöker vara rolig bara i allmänhet?
Nej, jag förstår inte hur man tar sig i sitt livs form på två månader så du får gärna förklara.
Gammal 2007-07-22, 19:50   #193
Andreas Guiance
Tyngre

Andreas Guiances avatar

Citat:
Eller så struntar man i en formel och ser på hur det ser ut för folk som tränar och rör sig inom sitt yrke och även väger något mer en genomsnittet av de som tränar dvs fått resultat.
Afanatics exempel med en person som vägde 95 kg var för klent för att räknas som att ha "fått resultat"?

Inte många som får resultat runt om på gymmen mao.
Gammal 2007-07-22, 20:35   #194
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Nej, jag förstår inte hur man tar sig i sitt livs form på två månader så du får gärna förklara.
Någon som aldrig styrketränat förut når ofta sin livs form efter två månader då styrkeutveckligen tar fart (en del tidigare, en del senare beroende på omständigheter), de kommer sen i sin livs form i x antal månader efter det innan det planar ut. Att komma i sin livs form även om man har tränat betydligt längre betyder ju även helt olika saker för olika människor och att de lyckas beror nog i de allra flesta fall på fler faktorer än bara kosten. Två enkla exempel på varför livs form inte säger så mycket om hur en diet funkar utan att man vet betydligt mer om personen som kommer i sin livs form.

Citat:
Afanatics exempel med en person som vägde 95 kg var för klent för att räknas som att ha "fått resultat"?

Inte många som får resultat runt om på gymmen mao.
Om en person nu råkar väga 95 kg, tränar 4/5 pass i veckan och dessutom jobbar inom ett yrke där han rör sig så är det för många ingen större konst att äta mer än 4500-5000 kcal per dag utan att gå upp i vikt. Det måste även du ha stött på? Det gör att jag inte riktigt litar på att gå efter en formel som visar så mycket mindre för att räkna ut förbrukningen för någon tränande.
Om någon råkar väga 10 kg mer (105 kilos tränande är förhoppningsvis inte så extremt ovanligt att det bara är jag som stöter på dem) så är siffror runt 4500-5000 kcal inte ens något som någon borde bli förvånad över och sen finns det ganska många som väger mer än 105 kg och fortfarande har aktiva jobb.

Gammal 2007-07-22, 21:28   #195
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag tycker det är både kul och strongt av Bumbi att argumentera mot Grandmaster. GM vet ju vad han snackar om. Jag skulle vilja hävda att GM och Beefcake är två av forumets tyngsta profiler. Båda har riktigt bra fysik - och GM är ju ovanligt stark.

Att jag tänker testa IF beror mycket på att IF har försäkrat mitt hem under väldigt många år.
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:04.