Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
Det där upplägget såg ju rätt intressant ut. Har själv problem med att jag tränar på eftermiddagen, men ogärna vill äta något förrän senare mot kvällen.
Frågan är vilka "förluster" man gör av att vara så snål på energi efter ett träningspass? Hederlig broscience säger ju att man bör äta största målet mat efter avslutade träningspasset.
|
Detta har jag inga som helst belägg för! Bara vad jag tror och det 'känns som'. Tycker det är grymt intressant med fastande styrketräning + måltidsfrekvens och timing:
Tror det spelar in en del om man deffar eller bulkar. Sett över en längre period än 24 timmar.
Att överäter du konstant, varje dygn, lär du få bra resultat även med dålig näringstiming under PF.
Däremot om du deffar hårt, ca -1000kcal under energibalans känns det ganska oklokt att träna helt fastande och sedan vänta 6-8 timmar efteråt också, utan föda.
(Styrketräning och konditionsträning, vad man utövar, också.)
Förtydliga vad jag tror och menar; under hård deff, vill man träna fastande och spara maten till kvällen; kör på proteinpulser efteråt.
Under bulk; känns inte lika känsligt att skippa proteinpulser efter styrketräning. För man är under konstant uppbyggnad, sett till veckobasis.
Att under konstant överskott över lång tid (bulk) har kroppen tillräckligt med överskottsenergi att bygga muskler, även med dålig näringstiming.
När man sedan underäter blir måltidsfrekvensen mer känslig. (????)
Jag har senaste veckorna cyklat landsväg i bra takt, 16-18 tim in på fastan. Sedan inte ätit fören ~4 timmar efteråt. Har legat på underskott -500-800kcal också. Känner mig riktigt förstörd och sliten haha. Är inga problem om det bara är styrketräning (med samma måltidstiming). :X Skulle förmodligen behöva fylla på med kolhydrater direkt efteråt för optimera återhämtningen.
På andra sidan har jag kört DTD (den termogena dieten, aggressiv diet) med liknande måltidstiming som nuvarande (helt fastande styrketräning och slarvat med födan efteråt) och fick jävligt bra resultat. Ökade i styrka, ganska säker jag inte förlorade muskler (?). Hade jag då kört fastande konditionsträning hade jag förmodligen kraschat!
Snackas ju mycket om att kroppen inte kan klockan och måltidsfrekvens+timing typ är 1% (smådetaljer) viktighet/resultat. Fast det känns långt ifrån optimalt att styrketräna 18 tim utan föda sedan inte äta fören 4-6 timmar efteråt. :P
Jag presterar dock enormt mycket bättre helt fastandes gentemot om jag äter innan. Så prestationen väger kanske upp emot den dåliga näringstimingen. =p