Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-01, 16:07   #9631
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Det där upplägget såg ju rätt intressant ut. Har själv problem med att jag tränar på eftermiddagen, men ogärna vill äta något förrän senare mot kvällen.

Frågan är vilka "förluster" man gör av att vara så snål på energi efter ett träningspass? Hederlig broscience säger ju att man bör äta största målet mat efter avslutade träningspasset.
Detta har jag inga som helst belägg för! Bara vad jag tror och det 'känns som'. Tycker det är grymt intressant med fastande styrketräning + måltidsfrekvens och timing:

Tror det spelar in en del om man deffar eller bulkar. Sett över en längre period än 24 timmar.
Att överäter du konstant, varje dygn, lär du få bra resultat även med dålig näringstiming under PF.
Däremot om du deffar hårt, ca -1000kcal under energibalans känns det ganska oklokt att träna helt fastande och sedan vänta 6-8 timmar efteråt också, utan föda.
(Styrketräning och konditionsträning, vad man utövar, också.)

Förtydliga vad jag tror och menar; under hård deff, vill man träna fastande och spara maten till kvällen; kör på proteinpulser efteråt.
Under bulk; känns inte lika känsligt att skippa proteinpulser efter styrketräning. För man är under konstant uppbyggnad, sett till veckobasis.

Att under konstant överskott över lång tid (bulk) har kroppen tillräckligt med överskottsenergi att bygga muskler, även med dålig näringstiming.
När man sedan underäter blir måltidsfrekvensen mer känslig. (????)

Jag har senaste veckorna cyklat landsväg i bra takt, 16-18 tim in på fastan. Sedan inte ätit fören ~4 timmar efteråt. Har legat på underskott -500-800kcal också. Känner mig riktigt förstörd och sliten haha. Är inga problem om det bara är styrketräning (med samma måltidstiming). :X Skulle förmodligen behöva fylla på med kolhydrater direkt efteråt för optimera återhämtningen.

På andra sidan har jag kört DTD (den termogena dieten, aggressiv diet) med liknande måltidstiming som nuvarande (helt fastande styrketräning och slarvat med födan efteråt) och fick jävligt bra resultat. Ökade i styrka, ganska säker jag inte förlorade muskler (?). Hade jag då kört fastande konditionsträning hade jag förmodligen kraschat!

Snackas ju mycket om att kroppen inte kan klockan och måltidsfrekvens+timing typ är 1% (smådetaljer) viktighet/resultat. Fast det känns långt ifrån optimalt att styrketräna 18 tim utan föda sedan inte äta fören 4-6 timmar efteråt. :P
Jag presterar dock enormt mycket bättre helt fastandes gentemot om jag äter innan. Så prestationen väger kanske upp emot den dåliga näringstimingen. =p

Senast redigerad av 1x0 den 2016-06-01 klockan 16:09.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 17:45   #9632
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Reg.datum: May 2016
Hur förklarar ni för kollegor att man inte behöver äta sextiofem gånger per dag? Jag har inte käkat frukost på säkert 10 år, och nu ibland hoppar jag även över lunchen för att jag varken är hungrig eller känner för att äta då, och det här framstår ju som konstigt hos den bildade allmänheten (frukost är ju dagens viktigaste mål!)

Så, hur förklarar ni som väljer att inte äta på en hel arbetsdag, och faktiskt trivs med det, för era kollegor som tycker att det ni gör "inte är bra" och/eller är "konstigt"?

Senast redigerad av knooox den 2016-06-01 klockan 17:46.
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 17:50   #9633
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Så, hur förklarar ni som väljer att inte äta på en hel arbetsdag, och faktiskt trivs med det, för era kollegor som tycker att det ni gör "inte är bra" och/eller är "konstigt"?
Drar upp tröjan och visar magrutorna alternativt kasta mig ned på golvet och drar 5 snabba reps på 130 i bänkpress
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 18:03   #9634
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
kasta mig ned på golvet och drar 5 snabba reps på 130 i bänkpress
Den här får det bli i fortsättningen!
Gammal 2016-06-01, 18:08   #9635
Tomas Tryffel
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Skulle förmodligen behöva fylla på med kolhydrater direkt efteråt för optimera återhämtningen.
Jag cyklar en hel del landsväg, och detta anser jag vara a och o. Åtminstone om man vill fungera normalt efteråt. Riktigt långa pass är det dessutom viktigt att tillföra kolhydrater om man inte ska gå in i väggen.
Tomas Tryffel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-01, 18:14   #9636
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Citat:
Jag presterar dock enormt mycket bättre helt fastandes gentemot om jag äter innan.
Menar du konditions- eller styrketräning?

Jag upplever konditionsträning (löpning i mitt fall) mycket mer ansträngande att träna fastande än styrketräning, där jag upplever det motsatta.
Gammal 2016-06-01, 18:51   #9637
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas Tryffel Visa inlägg
Jag cyklar en hel del landsväg, och detta anser jag vara a och o. Åtminstone om man vill fungera normalt efteråt. Riktigt långa pass är det dessutom viktigt att tillföra kolhydrater om man inte ska gå in i väggen.
Citat:
Ursprungligen postat av knooox Visa inlägg
Menar du konditions- eller styrketräning?

Jag upplever konditionsträning (löpning i mitt fall) mycket mer ansträngande att träna fastande än styrketräning, där jag upplever det motsatta.
Beror på vad jag ska träna.

Löpning: fastande.
Cykling: spelar ingen större roll. Långrunda på 3+ timmar skulle jag nog vilja äta innan eller under. Längsta runda jag varit ute på hittills är 1 timme 45 min. :P
Promenad/powerwalk: fastande. Går jag ut på promenad efter jag ätit mycket mat vill jag mest hem och sova.

Knäböj och marklyft: fastande.
Bänkpress: gärna mat innan. Tycker det ger lite tryck.

Grejen är jag blir väldigt letargisk efter jag ätit. Omotiverad, trött, dåsig. Spelar ingen roll makrofördelning eller kcalmängd på måltiden. :S Bäst funkar väl en burk tonfisk eller en proteinshake, om jag ska träna efteråt. Min vilja och jävlar-anamma är så extremt mycket bättre helt fastande (14+ timmar).

Senast redigerad av 1x0 den 2016-06-01 klockan 18:53.
Gammal 2016-06-01, 18:57   #9638
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Citat:
Min vilja och jävlar-anamma är så extremt mycket bättre helt fastande (14+ timmar).
Det här håller jag verkligen med om!
Gammal 2016-06-02, 14:08   #9639
Sinaen
Registered User

Reg.datum: Apr 2015
Har kört Intermittent fasta ett tag nu och upplever de bästa resultaten blir att inte småäta på kvällen eller morgonen, till slut har det blivit så att jag äter mellan 12-18 för mina träningspass är till viss del förlagda så jag inte hinner äta efter 20~
Vissa dagar äter jag bara ett dundermål klockan 12 och är inte ens hungrig resten av dagen, utan äter bara någon frukt eller Shake som "nödutväg"

Har tappat fokus ett tag då jag haft några högpresterande helger där jag ätit utan ätfönster utan som vanligt och även ätit upp mig då från 92 till 96 (gissar det är kolhydrater och vätska)

Nu funderar jag, någon som kört lcd/vlcd på periodisk fasta? Hur har det isåfall gått för er?

Vill köra någon form av kickstart så jag kommer tillbaka i rätt spår.
Samt att sambon även tycker att det är något hon kunde vara med på

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sinaen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-20, 21:43   #9640
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Fy fan. Drog ut på en cykelrunda 18 timmar in på fastan. Efter cirka 1.5 timme dog min energi totalt och jag började frysa som en idiot. Näsan började rinna (wtf?) och jag totalvinglade runt på vägen. Fick mild yrsel och vattnet slut sista 45 minutrarna. Var nära att ge upp och ringa farsan. :P
(Total cykeltid: 2 timmar 45 minuter.)

Antar jag tömde mina glykogendepåer? Var obehagligt. Detta var den jobbigaste fysiska aktivitet jag utfört. Aldrig konditionstränat i 3 timmar.

Jag har underätit ganska kraftigt senaste 3 dagarna (-1000kcalunderskott/dag, kanske mer). Ska trycka i mig runt 1000g kolhydrater imornkväll sedan prova en ny långrunda på onsdag. Samma förutsättningar som dagens. Se hur det går.
Ja, "lesson learned" - ska ta med bankkort och kontanter (stanna vid en mack och köpa en påse godis)! Eventuellt något energirikt snack (eller sportdryck) i ryggväskan.

Nån annan som kör fastande konditionsträning?

Senast redigerad av 1x0 den 2016-06-20 klockan 21:45.
Gammal 2016-06-20, 21:58   #9641
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Fy fan. Drog ut på en cykelrunda 18 timmar in på fastan. Efter cirka 1.5 timme dog min energi totalt och jag började frysa som en idiot. Näsan började rinna (wtf?) och jag totalvinglade runt på vägen. Fick mild yrsel och vattnet slut sista 45 minutrarna. Var nära att ge upp och ringa farsan. :P

Antar jag tömde mina glykogendepåer? Var obehagligt. Detta var den jobbigaste fysiska aktivitet jag utfört. Aldrig konditionstränat i 3 timmar.

Jag har underätit ganska kraftigt senaste 3 dagarna (-1000kcalunderskott/dag, kanske mer). Ska trycka i mig runt 1000g kolhydrater imornkväll sedan prova en ny långrunda på onsdag. Samma förutsättningar som dagens. Se hur det går.
Ja, "lesson learned" - ska ta med bankkort och kontanter (stanna vid en mack och köpa en påse godis)! Eventuellt något energirikt snack (eller sportdryck) i ryggväskan.

Du tömde nog tom det du hade i levern och då blir det inget roligt.
Gammal 2016-06-20, 22:00   #9642
Filipb
Registered User

Filipbs avatar

Reg.datum: Aug 2010
Citat:

Personligen föredrar jag att konditionsträna på fastande mage, vare sig det är intervaller eller distanslöpning. Intar endast vatten+kaffe innan (OBS! viktigt med toabesök efter kaffet )
Men ja, om du får i dig lite kolisar imorgon kväll borde onsdagens cykelrunda gå fint!

Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-28, 00:08   #9643
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Har börjat proteinpulsa med vassle. Använde BCAA ett tag men det är helt onödigt med tanke på ny forskning (?).

Hur mycket protein behöver jag för mina varannan timme pulser? 20g protein? 30g?

Har använt 40g PULVER, vilket är 30.4g protein. Kan jag sänka till 30g pulver, vilket blir 22.8g protein?

Sparar 120kcal om jag pulsar 3 gånger. =pP

I deffguiden står det:
"Vilken mängd protein som är bäst här är inte känt, men 0.3-0.5 gram per kilo kroppsvikt är normala siffror och säkert mer än tillräckligt."

Väger 90kg. Så 27g protein minimum? Därför jag använt 40g pulver.

Ooooooptinoooja.
Gammal 2016-06-28, 07:01   #9644
Isseman
Registered User

Issemans avatar

Reg.datum: May 2014
Exclamation

Citat:
Har börjat proteinpulsa med vassle. Använde BCAA ett tag men det är helt onödigt med tanke på ny forskning (?).

Hur mycket protein behöver jag för mina varannan timme pulser? 20g protein? 30g?

Har använt 40g PULVER, vilket är 30.4g protein. Kan jag sänka till 30g pulver, vilket blir 22.8g protein?

Sparar 120kcal om jag pulsar 3 gånger. =pP

I deffguiden står det:
"Vilken mängd protein som är bäst här är inte känt, men 0.3-0.5 gram per kilo kroppsvikt är normala siffror och säkert mer än tillräckligt."

Väger 90kg. Så 27g protein minimum? Därför jag använt 40g pulver.

Ooooooptinoooja.
Varför ska du proteinpulsa? Har inte vassle en begränsad upptagningsmängd?
Tänk också på att varenda gång du stimulerar mps ökar också proteinnedbrytningen så kanske inte är så opti trots allt
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-28, 07:25   #9645
AntonHA
Registered User

AntonHAs avatar

Reg.datum: Apr 2013
Fastar pga jobb, känner sug efter mat hela tiden, men ack så bra det går med viktnedgången. Antar att det är för att det för mig är svårare att råka överäta med få tillfällen att äta
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:17.