2015-01-17, 10:27
|
|
Bengt
Reg.datum: Mar 2006
|
Slutade med PF i mars 2013, och läste strax därefter en studie som menade att periodisk fasta var negativt för hjärtat i ett längre perspektiv.
Har det kommit fram något nytt angående detta? Vad säger man 2015? Var studien trams eller finns det belägg för att periodisk fasta inte är hälsosamt i längden?
2015-01-17, 10:59
|
|
Dardania
Reg.datum: Nov 2013
|
Så många påstår att PF är nästintill magisk. Hur ligger det till egentligen?
|
2015-01-17, 11:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia
Så många påstår att PF är nästintill magisk. Hur ligger det till egentligen?
|
Jag kör PF. Mest av lathet och tidsbrist. Jag gillar t ex inte frukost + gillar att träna på tom mage. Så jag tränar 11.45-12.45 och käkar 13.00. Sen äter jag 19.00 igen.
Funkar bra för mig, min träning och mitt schema. Men det finns absolut inget magiskt med det. Funkar för vissa, inte för andra - precis som allt annat här i världen.
EDIT: Funderar dock på att börja käka 5-6 måltider om dagen under 3-4 månader och jämföra prestationer, mående och vikt med PF.
Senast redigerad av Krutpaket den 2015-01-17 klockan 11:12.
|
|
|
2015-01-17, 11:16
|
|
Dardania
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket
Jag kör PF. Mest av lathet och tidsbrist. Jag gillar t ex inte frukost + gillar att träna på tom mage. Så jag tränar 11.45-12.45 och käkar 13.00. Sen äter jag 19.00 igen.
Funkar bra för mig, min träning och mitt schema. Men det finns absolut inget magiskt med det. Funkar för vissa, inte för andra - precis som allt annat här i världen.
EDIT: Funderar dock på att börja käka 5-6 måltider om dagen under 3-4 månader och jämföra prestationer, mående och vikt med PF.
|
Kan tänka mig det fungerar bra om man har regelbundna rutiner. Men om man som mig studerar och arbetar alla möjliga tider blir det svårt att anpassa.
Sedan undrar jag om det hjälper i ett avseende att just fett bränns bättre som många påstår.
|
2015-01-17, 11:27
|
|
Registered User
|
Citat:
Kan tänka mig det fungerar bra om man har regelbundna rutiner. Men om man som mig studerar och arbetar alla möjliga tider blir det svårt att anpassa.
Sedan undrar jag om det hjälper i ett avseende att just fett bränns bättre som många påstår.
|
Ja det handlar mycket om rutiner. Första veckan va hemsk för mig då jag va skithungrig mellan 10-13 och mellan 16-19. Men sen hittar man en nivå som passar + kroppen vänjer sig. Nu kvittar det hur min dag ser ut, jag blir inte hungrig förrän 13 och inte mellan 13-18 heller oftast.
När det gäller fett så vet jag inte exakt, men jag tvivlar. I grund och botten handlar det om kcal in och ut.
Jag tror PF är bra om man t ex:
1. Inte gillar mat
2. Föredrar att äta sig ordentligt mätt 1-2 gånger per dag istället för att äta lite 5-7 ggr per dag
3. Om man inte har tid eller möjlighet att äta en massa ggr per dag
4. Om man som jag är lat.
Men äter du 2000 kcal som PF eller 2000 kcal fördelat på 6 måltider kvittar nog för fettförbränningen. Tror jag... sen är jag iofs inte insatt i hormoner och sånt och hur det påverkas av PF .
Senast redigerad av Krutpaket den 2015-01-17 klockan 11:29.
|
|
|
2015-01-17, 14:05
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Citat:
|
Troligtvis är skillnaden i fettförbränning minimal eller om den nu existerar över huvud taget.
Räknar man inte kcal så tror jag det är lätt att man per automatik äter mindre med hjälp av PF. Enligt egna erfarenheter så upplever jag mig mindre hungrig överlag vilket gör det mycket lättare för mig att hålla ett energiunderskott vid deff.
|
|
|
2015-01-19, 20:27
|
|
Registered User
|
Jag bulkar just nu enligt PF,dock käkar jag mellan ca 11:45-21:45 alltså 14/10(vetefan om de finns,har bara hört om 16/8 som lägst..) undrar bara om någon annan bulkar/har bulkat med PF och isåfall hur det funkar?
Senast redigerad av PERSSONN den 2015-01-19 klockan 20:28.
|
|
|
2015-01-19, 20:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av PERSSONN
Jag bulkar just nu enligt PF,dock käkar jag mellan ca 11:45-21:45 alltså 14/10(vetefan om de finns,har bara hört om 16/8 som lägst..) undrar bara om någon annan bulkar/har bulkat med PF och isåfall hur det funkar? 
|
14 timmar är väl egentligen inget jag skulle kalla fasta( inte 16 heller för den delen).
Jag bulkade med PF förra året med goda resultat. Åt 20% av mitt dagliga kaloriintag runt 14:00, tränade runt 16 till 17:30 och åt resterande 18:30 och 20:00.
|
2015-01-20, 17:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
|
Jag vet bara att jag tränat 15 år och aldrig varit i närheten av denna formen under vintern, eller sommaren för den delen... men med PF är det nästan löjligt enkelt när jag kör på 20h fasta dagligen plus en bra och rätt så strikt kost, givetvis. Det blir lättare att bränna fett när man har lättare för att inte överdriva sitt kaloriintag. Sedan är jag personligen övertygad om att fettförbränningen är effektivare, speciellt när man tränar och inte har ätit på 18 timmar.
|
|
|
2015-01-20, 23:39
|
|
Dardania
|
Citat:
Ursprungligen postat av engipso
Jag vet bara att jag tränat 15 år och aldrig varit i närheten av denna formen under vintern, eller sommaren för den delen... men med PF är det nästan löjligt enkelt när jag kör på 20h fasta dagligen plus en bra och rätt så strikt kost, givetvis. Det blir lättare att bränna fett när man har lättare för att inte överdriva sitt kaloriintag. Sedan är jag personligen övertygad om att fettförbränningen är effektivare, speciellt när man tränar och inte har ätit på 18 timmar.

|
Men det är just detta jag menar. Så många som lovordar PF. Helt klart värt att testa dock!
|
2015-01-21, 00:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Men det är just detta jag menar. Så många som lovordar PF. Helt klart värt att testa dock!
|
Men du har säkert lika många som lovordar husmanskost 3ggr per dag, lchf, äta 6 ggr per dag osv. Det viktig är att hitta en.modell som funkar för dig och som passar din vardag.
Testa och se hur det känns. Antingen kommer du trivas med det ellr hata det totalt
|
|
|
2015-01-21, 00:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xead
Troligtvis är skillnaden i fettförbränning minimal eller om den nu existerar över huvud taget.
Räknar man inte kcal så tror jag det är lätt att man per automatik äter mindre med hjälp av PF. Enligt egna erfarenheter så upplever jag mig mindre hungrig överlag vilket gör det mycket lättare för mig att hålla ett energiunderskott vid deff.
|
Precis. Lättare för mig att rama in ett kaloriunderskott då jag har svårt att överstiga 2000 kalorier på enbart 2 mål. Det kan jag enkelt göra om jag äter på donken 2 gånger. Men det här ger mig utrymme att äta en lätt lunch som 10 bitar sushi (cirkus 430 kalorier beroende på restaurang). Därefter efter träningen klockan 19:00 äta 2 big mac's utan strips och ett 6 pack nuggets, där har vi cirka 1400 kalorier. Skippar jag nuggets så är jag där på cirka 1050.
Jag personligen tycker om att äta mycket på en gång, tycker inte om att ta med lunchlåda till jobbet då jag ser 1 timmes rasten som en möjlighet att kliva ut från arbetet. Roligaste timmen på dagen efter träningen.
I slutändan utför jag inte IF för att jag tror att det kommer spruta tillväxthormon i mig så att fettet ryker, utan det är enklare att manövrera och hålla sig till ett underskott  Sen är det ju upp till en och definera periodisk fasta, måste man fastna i minst 16 timmar för att man ska kunna definera det som det?
|
|
|
2015-01-21, 12:20
|
|
Stor fin fet T-Rex
Reg.datum: Aug 2012
|
Alltså.. en sak som jag tycker är märkligt är när det pratas om PF, och vissa upplägg är i princip bara vara att inte äta frukost.
Äter man middag kl 18 och sedan lunch kl 12, då har man fastat i 18 timmar. Jaha? För mig har detta alltid varit ett normaltillstånd  . Frukost för mig är en kopp kaffe. Man skulle kunna kalla det HF, hoppa frukost
Jag experimenterar f.ö. själv med PF nu men för att det skall bli någon markant skillnad mot hur jag vanligtvis äter, har jag lagt matfönstret till 18-22. Rätt kämpigt faktiskt, men fuskar lite med frukt.
|
|
|
2015-01-21, 13:39
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Kör PF nu under deff, under bulk klarar jag inte av att få i mig alla kalorier.
Brukar träna kring 15-16, äta ~2000 kcal därefter och fylla på med vassle för att uppnå "proteinkvoten". Vissa dagar passar det dock inte, då kan ett mindre mål självklart slinka ner innan träning. Man bör alltid vara redo att anpassa sig.
|
|
|
2015-01-21, 15:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rawrx
Alltså.. en sak som jag tycker är märkligt är när det pratas om PF, och vissa upplägg är i princip bara vara att inte äta frukost.
Äter man middag kl 18 och sedan lunch kl 12, då har man fastat i 18 timmar. Jaha? För mig har detta alltid varit ett normaltillstånd  . Frukost för mig är en kopp kaffe. Man skulle kunna kalla det HF, hoppa frukost
Jag experimenterar f.ö. själv med PF nu men för att det skall bli någon markant skillnad mot hur jag vanligtvis äter, har jag lagt matfönstret till 18-22. Rätt kämpigt faktiskt, men fuskar lite med frukt.
|
Ja, PF är i princip = normal matfrekvens, med normal definierat till matintag 2-3ggr per dag.
Förstår inte skillnaden mellan PF och det jag har gjort hela mitt liv, dvs. äta 2 måltider, då jag alltid skippat frukosten sedan barnsben såvida ingen tvingade i mig, och inte småäta mellan lunch-middag eller efteråt.
Alla andra i världen kanske kom till denna insikt i.o.m. PF.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.
|

|