Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-09, 14:34   #46
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Att fettet i standardmjölk förbättrar proteinsyntesen jämfört med fettreducerad mjölk.
"The uptake of threonine relative to the amount ingested was greatest for
WM. A similar trend was noted for phenylalanine. These data suggest that some property of WM enhanced the amount of threonine, and possibly phenylalanine, utilized for muscle protein synthesis. If true, it is not clear which property of WM was responsible for increased utilization."

Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
alternativ till vad kan man undra?
"From a practical standpoint, these results suggest that milk would be suitable for ingestion during recovery from exercise and provides an alternative to supplements."

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-09, 14:42   #47
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
"From a practical standpoint, these results suggest that milk would be suitable for ingestion during recovery from exercise and provides an alternative to supplements."
Ja just det, men studien i sig jämför ju faktiskt inte mjölk och andra alternativ utan antyder bara att en sådan möjlighet finns. Det skulle ju bli en myckt intressant studie i och för sig.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 14:04   #48
Purren
aka Coxcombred

Purrens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Jag är lite nyfiken på om de gett några ordentliga siffror, t.ex, hur står ett glas mjölk sig mot ett vassleprotein tillskott?
Purren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 14:09   #49
RajtanTajtan
Banned

RajtanTajtans avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Purren
Jag är lite nyfiken på om de gett några ordentliga siffror, t.ex, hur står ett glas mjölk sig mot ett vassleprotein tillskott?
Precis, det är DEN frågan som är av intresse, inte vilken mjölk som är bäst efter passet.
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 14:19   #50
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Blanda vassle med mjölk så slipper ni oroa er.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 14:27   #51
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Purren
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Precis, det är DEN frågan som är av intresse, inte vilken mjölk som är bäst efter passet.
Ni har ju då verkligen inte läst tråden.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-05-10, 15:27   #52
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Vågar man sig på fet mjölk även under deffen? Blir väldigt osäker här
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 15:33   #53
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
Vågar man sig på fet mjölk även under deffen? Blir väldigt osäker här
Du är ny här eller förstår inte konceptet med energin in respektive energi ut?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 15:41   #54
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Om fördelen med den feta mjölken var statistiskt insignifikant så betyder det väl att man inte kan säga att det finns en fördel med fet mjölk över smalare, eller tolkade jag det fel nu?

Men allihopa borde sluta jaga det optimala, få studier visar en praktiskt skillnad vad jag vet. Se det istället som en positiv sak att ni bara har ytterligare ett alternativ efter träningen, lite mjölk och en macka.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 15:41   #55
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Du är ny här eller förstår inte konceptet med energin in respektive energi ut?
Jo klart.. Men jag räknar inte allt jag får i mig utan kör på känsla och väger mig rätt ofta för att på så sätt ha en stabil nergång.
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 15:44   #56
RajtanTajtan
Banned

RajtanTajtans avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Om fördelen med den feta mjölken var statistiskt insignifikant så betyder det väl att man inte kan säga att det finns en fördel med fet mjölk över smalare, eller tolkade jag det fel nu?

Men allihopa borde sluta jaga det optimala, få studier visar en praktiskt skillnad vad jag vet. Se det istället som en positiv sak att ni bara har ytterligare ett alternativ efter träningen, lite mjölk och en macka.

Läs vad Ola slriver, han har bra koll på det mesta och fäster inte så stor vikt vid nya rön med stora bokstäver. Gör han det, så finns det oftast en logisk förklaring till det.
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 15:45   #57
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Jo klart.. Men jag räknar inte allt jag får i mig utan kör på känsla och väger mig rätt ofta för att på så sätt ha en stabil nergång.

"Fet" mjölk är väl ändå inte såå mkt kcal som du får det att låta?
Mvh
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 15:45   #58
keffat_liv
Banned

keffat_livs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Stabil nedgång får man väl i alla fall bäst om man har koll på energiintaget? Och ja, drick du mjölk, men ska du gå från lätt till fet så måste ju något annat plockas bort.
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 16:14   #59
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

När vi ändå talar om mjölk och återhämtning efter träning, konditionsträning den här gången:

Citat:
Nine male, endurance-trained cyclists performed an interval workout followed by 4 h of recovery, and a subsequent endurance trial to exhaustion at 70% VO2max, on three separate days. Immediately following the first exercise bout and 2 h of recovery, subjects drank isovolumic amounts of chocolate milk, fluid replacement drink (FR), or carbohydrate replacement drink (CR), in a single-blind, randomized design. Carbohydrate content was equivalent for chocolate milk and CR. Time to exhaustion (TTE), average heart rate (HR), rating of perceived exertion (RPE), and total work (WT) for the endurance exercise were compared between trials. TTE and WT were significantly greater for chocolate milk and FR trials compared to CR trial. The results of this study suggest that chocolate milk is an effective recovery aid between two exhausting exercise bouts.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-05-10, 16:24   #60
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
När vi ändå talar om mjölk och återhämtning efter träning, konditionsträning den här gången:

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Feb;16(1):78-91. Chocolate milk as a post-exercise recovery aid.
Nej men vad är det för bunk du kommer med, är protein och fett bra för att återhämta sig?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:42.