2005-11-27, 19:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
vad är viktigast att få i sig för att maximera tillväxt av skelettmuskulatur?
och vad är det då som påverkar tillväxten om inte GH?
|
2005-11-27, 19:58
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av joak1m
vad är viktigast att få i sig för att maximera tillväxt av skelettmuskulatur?
och vad är det då som påverkar tillväxten om inte GH?
|
Essentiella aminosyror.
GH är främst fettförbrännande.
"Measuring the rate of protein synthesis as the rate of incorporation of amino acids labelled with stable isotopes into muscle rather than simply the changes in muscle mass between two points is a much more sensitive method for determining the response of muscle. When this has been done in young healthy adults, no effect on muscle protein synthesis (or indeed on muscle mass measured by other means) has been detected. Furthermore, no effect has been detected in body builders and weightlifters. Thus, at the very least, it appears that the evidence for a sustained anabolic effect of rhGH on muscle mass in normal healthy young men, trained or untrained, is extremely slim.
The conclusion is that growth hormone does indeed have powerful effects on fat and carbohydrate metabolism, and in particular promotes the metabolic use of adipose tissue triacylglycerol. However, there is no proof that net protein retention is promoted in adults, except possibly of connective tissue."
Br J Sports Med. 2003 Apr;37(2):100-5.
|
|
|
2006-01-16, 22:20
|
|
@','
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Dåligt och dåligt. Du kan räkna med att en större andel av energin kommer att lagras som kroppsfett om du äter en brakmiddag fylld med kolhydrat direkt innan du går och lägger dig, än om du inte hade gjort det. Det är väl det dåliga, plus att frisättningen av tillväxthormon undertrycks vid stort kolhydratintag innan sänggående. Att gå och lägga sig med fulla glykogendepåer och dessutom en mage fylld med kolhydrat är ett av sätten att framtvinga de novo lipogenes.
|
1: finns det ingen ungefärlig siffra på hur lång tid man bör vänta med att lägga sig då?
2: gäller detsamma även om man tar en tupplur på låt säga 1 timma?
|
|
|
2006-01-17, 15:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Eftersom man inte arbetar eller studerar så blir det rätt sent på natten innan man lägger sig. Klockan 02.00 ungefär och vaknar runt 11.00. Jag har ätit kvarg det sista jag gör en längre tid, dvs långsamma proteiner innan läggdags, ungefär 300 g eller mer ihopp om att det inte skall ske "muskelnedbrytning" eftersom man sover rätt länge, vilket bidrar till att inte kroppen får i sig näring.
Funderar nu om jag gjort fel, som jag gjort ett bra tag. Jag har börjat deffa nu, eller smygstartat lite... och ser gärna en fettförbrännande effekt under natten. Jag kanske bör byta vanor och lägga mig 11 och gå upp vid 8, ungefär för att bli lite männsklig igen.
Efter att sett King Grub med diverse avancerade ställningar kring dessa frågor så undrar jag och vill fråga dig vad du anser att man bör inta som sista måltid och om man skall och hur länge isf man skall vänta innan man lägger sig. Nämnas i det hela skall att jag kör efter "MAX-OT cardio(sägs bidra till högefterfettförbränning)" dvs, 16 mins hårt cyklande på kvällen, funderar att börja göra detta då jag vaknar också...
Tack på förhand.
|
|
|
2006-01-17, 15:38
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy
Eftersom man inte arbetar eller studerar så blir det rätt sent på natten innan man lägger sig. Klockan 02.00 ungefär och vaknar runt 11.00. Jag har ätit kvarg det sista jag gör en längre tid, dvs långsamma proteiner innan läggdags, ungefär 300 g eller mer ihopp om att det inte skall ske "muskelnedbrytning" eftersom man sover rätt länge, vilket bidrar till att inte kroppen får i sig näring.
Funderar nu om jag gjort fel, som jag gjort ett bra tag. Jag har börjat deffa nu, eller smygstartat lite... och ser gärna en fettförbrännande effekt under natten. Jag kanske bör byta vanor och lägga mig 11 och gå upp vid 8, ungefär för att bli lite männsklig igen.
Efter att sett King Grub med diverse avancerade ställningar kring dessa frågor så undrar jag och vill fråga dig vad du anser att man bör inta som sista måltid och om man skall och hur länge isf man skall vänta innan man lägger sig. Nämnas i det hela skall att jag kör efter "MAX-OT cardio(sägs bidra till högefterfettförbränning)" dvs, 16 mins hårt cyklande på kvällen, funderar att börja göra detta då jag vaknar också...
Tack på förhand.
|
Sover länge? 2.30 (antar att du behöver en halvtimme för att somna) till 11 blir 8.5 timmar.
|
|
|
2006-01-17, 16:14
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Dåligt och dåligt. Du kan räkna med att en större andel av energin kommer att lagras som kroppsfett om du äter en brakmiddag fylld med kolhydrat direkt innan du går och lägger dig, än om du inte hade gjort det. Det är väl det dåliga, plus att frisättningen av tillväxthormon undertrycks vid stort kolhydratintag innan sänggående. Att gå och lägga sig med fulla glykogendepåer och dessutom en mage fylld med kolhydrat är ett av sätten att framtvinga de novo lipogenes.
|
Jag äter 4 mål om dagen:
08:00 - Fullkornsris, Kycklingfilé & Grönsaker
12:00 - Fullkornsris, Kycklingfilé & Grönsaker
16:00 - Potatis, Torskfilé, Grönsaker
20:00 - Potatis, Torskfilé, Grönsaker
Jag tränar oftast mellan 17.00-19.00 och äter sedan hemma runt 20.00,
Det brukar bli rätt så mycket Potatis & Torskfilé då.
Spelar det någon roll om jag äter så mycket vid den tiden, eftersom det är efter träningen? Det borde väl inte göra nått?
Mvh - Emir
|
|
|
2006-01-17, 16:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Jag brukar lägga mig runt 2.00.
Dagens sista måltid blir väl direkt efter passet. Runt kl 22.00 har jag ätit klart för dagen då. Tycker det funkar bra.
|
2006-01-17, 16:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av x_emir_x
Spelar det någon roll om jag äter så mycket vid den tiden, eftersom det är efter träningen? Det borde väl inte göra nått?
|
Du svarar på din egen fråga.
|
|
|
2006-01-17, 16:23
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Tack på förhand.
|
Det är inget magiskt med klockans visare. Någon proteinkälla, bra fett, eventuellt kolhydrater (speciellt när du cyklat - "Max-OT cardio" är så högintensivt att det bara förbrukar kolhydrat).
|
|
|
2006-01-17, 20:47
|
|
ständigt bulkande
Reg.datum: Jan 2006
|
men Grub! Det kan väll inte vara nån större skillnad på att hoppa i sängen direkt efter ett brakmål eller om man bara sitter vid datan/TVn resten av kvällen....? Det borde ju "förbränna" lika dåligt?
|
|
|
2006-01-17, 20:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Det är inget magiskt med klockans visare. Någon proteinkälla, bra fett, eventuellt kolhydrater (speciellt när du cyklat - "Max-OT cardio" är så högintensivt att det bara förbrukar kolhydrat).
|
Jeff Willet och ******* hävdar att det är skitsnack att man bränner fett under tiden man gör någon konditionssport eller liknande. Utan det är efter som fettförbränningen höjs...
Kolhydrater förbränns alltså vid cyklingen, varav efter fett...
Så du tror inte på detta alltså?
|
|
|
2006-01-17, 21:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Jeff Willet och ******* hävdar att det är skitsnack att man bränner fett under tiden man gör någon konditionssport eller liknande. Utan det är efter som fettförbränningen höjs...
Kolhydrater förbränns alltså vid cyklingen, varav efter fett...
Så du tror inte på detta alltså?
|
EPOC är beroende av både intensitet och varaktighet. Vid en intensitet av 70% av Vo2Max kan ett 80 minuter långt konditionspass ge en EPOC på runt 30 liter, eller 150 kcal. Ett pass så kort som 16 minuter kommer att förbruka mindre, även om intensiteten är högre. 20 minuter på 70% av Vo2Max förbrukar strax över 8 liter eller 40 kcal i EPOC, i genomsnitt.
Vid en intensitet av 65% av Vo2Max nås optimal fettförbränning under passet, där runt hälften av energin tas från fett, och den intensiteten kan man oftast upprätthålla under en sådan tid att både energi- och fettförbrukningen vida överstiger vad ett 16-minuterspass kan åstadkomma, oavsett intensitet, medräknat energiförbrukning både under och efter passet. Plus att man får en minst lika stor EPOC.
Styrketräning åstadkommer i sådana fall större EPOC än motsvarande konditionsträning.
Ref:
Borsheim, E. and Bahr, R. 2003. Effect of exercise intensity, duration and mode on post-exercise oxygen consumption. Sports Medicine, 33(14) 1037-1060.
Bahr, R. and Sejersted, O.M. 1991. Effect of intensity of exercise on excess post-exercise oxygen consumption. Metabolism, 40(8), 836-841.
Bahr, R., Ingnes, I., Vaage, O., Sejersted, O.M., and Newsholme, E.A. 1987. Effect of duration of exercise on excess post-exercise oxygen consumption. Journal of Applied Physiology, 62(2), 485-490.
Chad, K.E. and Wenger, H.A. 1988. The effect of exercise duration on the exercise and post-exercise oxygen consumption. Canadian Journal of Sport Science, 13(4), 204-207.
Achten J, Jeukendrup AE. Optimizing fat oxidation through exercise and diet. Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27.
Holloszy JO, Kohrt WM, Hansen PA. The regulation of carbohydrate and fat metabolism during and after exercise. Front Biosci. 1998 Sep 15;3: D1011-27.
Att man inte skulle bränna fett under konditionsträning... det ÄR 100% skitsnack, och det råder ingen tveksamhet om den saken.
|
|
|
2006-01-17, 21:14
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
|
Alltså jag har uppfattat av det du skrivit i andra trådar att man bränner mer fett om man kör intensivt(på tom mage) än om man kör med lägre intensitet. Har jag missuppfattat då?
|
|
|
2006-01-17, 21:19
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
Alltså jag har uppfattat av det du skrivit i andra trådar att man bränner mer fett om man kör intensivt(på tom mage) än om man kör med lägre intensitet. Har jag missuppfattat då?
|
Nej, men "Max-OT Cardio" baserar sig på tokhårt tempo, så hårt att man dör efter 16 minuter, och i ett sådant tempo duger inte fett som bränsle. Jag har skrivit 65% av Vo2Max många, många gånger, och det är högre tempo än promenadtempo, men inte ursinnigt tempo.
Vid en intensitet av 65% av Vo2max kommer energin som används att tas ungefär 50/50 från kolhydrat/fett.
Fettsyrorna som förbrukas kommer ungefär lika mycket från perifera och endogena triglycerider, medan majoriteten, 80%, av glukosen tas från intramuskulära depåer, med resten från perifera.
Över 65% av Vo2Max sjunker fettförbränning. Fett duger inte längre som bränsle.
|
|
|
2006-01-17, 21:55
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Nej, men "Max-OT Cardio" baserar sig på tokhårt tempo, så hårt att man dör efter 16 minuter, och i ett sådant tempo duger inte fett som bränsle. Jag har skrivit 65% av Vo2Max många, många gånger, och det är högre tempo än promenadtempo, men inte ursinnigt tempo.
Vid en intensitet av 65% av Vo2max kommer energin som används att tas ungefär 50/50 från kolhydrat/fett.
Fettsyrorna som förbrukas kommer ungefär lika mycket från perifera och endogena triglycerider, medan majoriteten, 80%, av glukosen tas från intramuskulära depåer, med resten från perifera.
Över 65% av Vo2Max sjunker fettförbränning. Fett duger inte längre som bränsle.
|
okej, perifera vad är det?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.
|

|