Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-09, 10:20   #91
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Skulle aldrig få för mig att försöka äta så billigt som möjligt. God mat kostar och det är inget jag är beredd att dra in på.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 10:22   #92
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Skulle aldrig få för mig att försöka äta så billigt som möjligt. God mat kostar och det är inget jag är beredd att dra in på.
Hur mycket matpengar per dag eller månad gör du av med?
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 10:23   #93
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Koloftw Visa inlägg
Hur mycket matpengar per dag eller månad gör du av med?
Blir väl en hundring om dagen i snitt.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 10:26   #94
Koloftw
Banned

Reg.datum: Aug 2007
Låter ... gott
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 10:28   #95
Osten80
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag vill minnas att kebab och pizza är exempel på mat som inte direkt är ovanliga i din kost.
Jag äter mycket mindre kebab och pizza nu. Jag lagar mer mat nu. Jag har provat olika grejor från Euroshopper och de andra lågprismärkena. Jag köpte tex pyttipanna från Euroshopper. Jag brukar kunna äta det mesta, men av detta klöktes jag. För att inte tala om tonfisken. Fullständigt vidrig.
Om jag måste börja köpa lågprisvaror för att få ner matkostnaden, så ger jag upp redan nu. Det ska inte vara äckligt att äta.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 10:35   #96
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Om jag måste börja köpa lågprisvaror för att få ner matkostnaden, så ger jag upp redan nu. Det ska inte vara äckligt att äta.
Det tycker jag är en bra inställning. Jag är glad att jag alltid varit så sjukt okräsen, tycker inte billig mat smakar illa.

Men i dom fallen där jag faktiskt tycker det är skillnad så köper jag också dyrare varianter, Euroshoppers smör/margarin skulle jag t.ex. inte ta i med tång även om jag tycker om deras havregryn och deras tonfisk.

Även när det gäller pasta köper jag lite dyrare, oftast AXA Sports proteinberikade eftersom jag alltid äter pasta+bönor och då vill ha en lite proteinrikare pasta.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 10:36   #97
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Om du vill äta billigt så ka du ju inte satsa på att byta en färdigrätt mot en annan utan att köpa billiga råvaror och göra maten själv.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 18:09   #98
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag har ingen aning om hur många kcal jag äter per dag, men då jag brukar äta ungefär tre gånger så mycket som dom på jobbet som är vuxna män kan jag tänka mig att jag äter runt 4000kcal. Det är då med tanke på att jag brukar äta en lite lättare middag, om jag inte tränar den dagen, då kanske jag kommer upp i 5000kcal.

Mina matkostnader brukar ligga på 3-4000 per månad, om man räknar in de "få" gånger jag äter ute. dvs lördag&söndag, lunch. Annars lagar jag all min mat varje kväll, och det räcker då till en matlåda dagen efter.

Jag har börjat träna mer och mer nu, och är lite orolig för mina matkostnader, de lär väl stiga i takt med att jag äter mer, men det ska jag försöka motverka med en deff.
Nu är jag 180 lång, 82kg. siktar på 78kg i juni.
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 00:02   #99
gatewarden
Registered User

gatewardens avatar

Reg.datum: Oct 2007
Bra råvaror kostar, skulle aldrig falla mig in att köpa halvfabrikat. Lägger mellan 3000-4000 i månaden på mat skulle jag tro.
gatewarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 05:17   #100
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Dyra råvaror kostar.Det finns många råvaror som inte är särskilt dyra som är bra.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 10:46   #101
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Jag litar inte på Euroshopper
När de kom på marknaden blev jag förtjust över priserna, tills jag testat några olika märken och insåg att det faktiskt är skillnad i smak på olika märken (och jag brukar annars aldrig märka sånt). Fattar inte vad det beror på att de lyckas hålla nere priserna så pass, men på något vis går det ut över kvalitén, ganska hårt.

Annars för att svara trådskaparen så brukar jag alltid hålla koll på kilopriserna på matvaror, samt innehållsdeklarationen. Och det är ju oftast proteinkällorna som är själva kostnaden i budgeten så det är mest där jag försöker kompromissa (50 kr/kg kyckling, massa ägg och "30g protein/kg-ost"). Frukt och grönt kan också kosta lite men det måste man ju ha för att prestera och må bra. Kolhydratskällor är billiga så länge man inte tvunget ska äta lite mer "exotiska" sådana som bulgur/quinoa varje dag (finns säkert billiga märken där också).
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 22:07   #102
haiduc
Peace & Love.

haiducs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag är väldigt kinkig med maten och när jag handlar så köper jag det jag är sugen på och kollar aldrig på några kilo/jmf priser. Har oftast bråttom jämnt så jag slänger mest ner lite saker i vagnen.

Det jag äter mest är:

Lax
Räkor
Qournfärs
Soyakorv
Soyaschnitzel
Pasta
Harricot verts
Broccoli
Avocado
Frysta grönsaker
Fetaost
Mjölk
Grädde
Potatis
Frukt
Bär
Yoghurt

Tror jag lever hyffsat billigt men det är för att jag äter mer eller mindre gratis på jobbet, samt ibland i skolan.. Kan i vilket fall inte tänka mig att det blir några enorma summor..

Den största kostnaden är nog alla djurfoder..
Gammal 2008-02-17, 02:07   #103
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
När jag går och handlar, så köper jag det jag vill äta.
Min mardröm är att behöva gå runt och kolla vad det är rea på.

Det är inget fel med detta, man kanske vill vara ekonomiskt. Men om det är en ekonomisk omöjlighet att äta det man vill; ja då får jag problem.

Bara för det behöver jag inte köpa dyra saker..
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-17, 07:28   #104
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Min mardröm är att behöva gå runt och kolla vad det är rea på.
Min mardröm, också. Eftersom rean alltid ljuger då dom reade produkterna fortfarande är dyrare än Euroshoppervarorna jag handlar.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-02-18 klockan 13:16.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-18, 11:57   #105
Pet
Registered User

Pets avatar

Reg.datum: Apr 2007
Vi brukade äta för 2000-2500kr i månaden, men nu när vi har bättre ekonomi går vi äter vi för ungefär 3000-3500 kr i månaden (Två pers som äter allt hemma) Jag tyckte vi åt dyrt! Efter att ha läst denna tråden, så kanske vi eg. äter billigt?

Min Man är lite knasig, så jag får inte göra storkok, utan man lagar bara det man äter till det målet. Grönsaker får aldrig värmas, och det är bara två grönsaker jag får äta, gurka och morot.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.