Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-08, 10:28   #31
ante
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av Styx
Serumnivåer är de nivåer som finns i blodet.
Styx: Thanx!

Ingen som vet vad som är att betrakta som normala testonivåer i blodet
  Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 10:38   #32
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Serumnivåer är de nivåer som finns i blodet.
Är inte serum det som blir kvar när man centrifugerat bort blodkropparna eller något? Då bör väl noga räknat nivåerna i blod vara andra änd de i serum? Å andra sidan spelar det ju ingen roll i sammnhanget, eftersom en normalnivå i serum är lika "normal" som en normalnivå i blod.

Någon som har koll på hur stor variationen (mellan- och inomindividdito) är i de olika studierna? Om normalnivåerna på testosteron kan vara 8-30 är en variation på 6 enheter i en grupp på 20 individer kanske ändå inte jättestor?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 11:18   #33
Styx
Registered User

Styxs avatar

Reg.datum: May 2004
Tolkia>> Blod kan delas upp i en cellulär del (röda blodkroppar, vita blodkroppar och trombocyter) och en plasma del. Plasmadelen består i huvudsak av vatten men även en hel del olika blodproteiner (albumin, globuliner, komplementprotein, koagulationsfaktorer mm), salter, joner och gaser. Serum är nästan samma sak, det definieras som den del av plasman som är kvar efter koagulation har skett. Innehållet av protein och annat är alltså inte riktigt detsamma.
Centrifugerar man blod för att sedan jobba med någon del vill man oftast inte att det ska koagulera och gör det därför i heparinbeklädda rör, heparin hindrar koagulation. Den vätskedelen som blir kvar ovanför de röda/vita blodkropparna och trombocyterna är alltså plasma och i det fallet inte serum, om man ska hårddra det .

Tror aldrig man mäter nivåer direkt i blod utan man mäter det i plasma eftersom det är mer relevant, blodcellerna är bara i vägen och har inget med saken att göra.

En annan sak angående studien, lägg till att värdena har en standardavvikelse på 4-5 enheter vilket gör värdena aningen "mindre bestämda".

EDIT: Så på ett sätt var det fel att skriva att plasmanivåer är blodnivåer, plasmanivåer är plasmanivåer . Men i "folkmun" kan man ju skriva så eftersom skillnaden är irrelevant.

Senast redigerad av Styx den 2004-10-08 klockan 11:22.
Styx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 11:29   #34
ante
Guest

Citat:
Tolkia>>

En annan sak angående studien, lägg till att värdena har en standardavvikelse på 4-5 enheter vilket gör värdena aningen "mindre bestämda".
Dum fråga kanske, men är det vanligt med en standardavvikelse på 4-5 vid kontroll av testonivåer eller är det att betrakta som specifikt för denna studie?

Edit: Fel av mig , var ute efter feltolerans inte standardavvikelse vid mätning av testonivåer. Den borde iofs inte vara så stor vid närmare eftertanke...

Senast redigerad av ante den 2004-10-08 klockan 13:08.
  Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 12:05   #35
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
men lol, vafan, får jag äta groteska mängder lakrits igen?

stjärna morrar som fan åt grub o alla andra stjärna ;D

läkerol!!!!!!!!!!!!!!!
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 12:16   #36
Styx
Registered User

Styxs avatar

Reg.datum: May 2004
Ante>> Standardavvikelsen är en statistisk beräkning och säger hur stor spridningen är från medelvärdet, liksom hur "brett" värdet är. Standardavvikelse är viktig, om vi säger att standardavvikelsen på de givna värdena efter lakritsintag hade varit 20 skulle det ju lika gärna kunna betyda att testosteronvärdena ökat av att äta lakrits.
Går inte säga hur stor som är normal men den påverkar ju hur signifikant ett värde är.
Gammal 2004-10-08, 12:44   #37
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Fast: In the actual study we treated more cases with the same amount of licorice and reproduced our previous data. The mean testosterone values decreased by 26 % after one week of treatment (p < 0.01] låter ju mindre kul
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 13:14   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
men lol, vafan, får jag äta groteska mängder lakrits igen?

stjärna morrar som fan åt grub o alla andra stjärna ;D

läkerol!!!!!!!!!!!!!!!
Du ser ju i alla fall att medlet sjunker allteftersom. Och standardavvikelsen är plusminus det och det.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 13:57   #39
Papi
Registered User

Papis avatar

Reg.datum: Aug 2004
Aarghh! Detta är ju hemskt!
Jag som älskar lakrits! Nästan det enda godiset jag äter...

Ok, kan nån förklara för en okunnig stackare vad konsekvensen blir av detta. Är det svårare för kroppen att bygga muskler om testosteronhalten sjunker eller har jag fattat fel?
Papi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 15:16   #40
nordland
Registered User

nordlands avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av MunsöHustla
Hörde från en jag känner som jobbar på dopinglabbet att de hade testat det här om lakrits verkligen sänker testot och kommit framm till att de inte stämmer, har ingen mer information om det just nu men det borde kommma så småningom så nu har ni chansen att vräka i er lakrits innan detta dementeras!
Tror det bara är ett misslyckat försök från dem, för att få folk att sluta försöka få testosteron utskrivet.... (det är ganska vanligt).....
nordland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 15:29   #41
ante
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av nordland
Tror det bara är ett misslyckat försök från dem, för att få folk att sluta försöka få testosteron utskrivet.... (det är ganska vanligt).....

Vilka är det egentligen som har rätt att få det utskrivet? De dvärgväxta får väll HGH!
  Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 15:34   #42
nordland
Registered User

nordlands avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av ante
Vilka är det egentligen som har rätt att få det utskrivet? De dvärgväxta får väll HGH!
kan vara vem som helst, som har nedsatt testoproduktion.....
nordland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 15:39   #43
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av nordland
kan vara vem som helst, som har nedsatt testoproduktion.....
Jo, men då skall nog den - föregivet - nedsatta testosteronproduktionen konfirmeras genom ett antal kontrollerade tester också. "jag tror att jag har för låga testosteonnivåer ..." räcker nog inte är jag rädd om inte läkaren är på gränsen till imbecill.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-08, 15:45   #44
ante
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jo, men då skall nog den - föregivet - nedsatta testosteronproduktionen konfirmeras genom ett antal kontrollerade tester också. "jag tror att jag har för låga testosteonnivåer ..." räcker nog inte är jag rädd om inte läkaren är på gränsen till imbecill.
Annars lär vi väll ha en stor hop byggare vid vårdcentralerna på Måndag

Finns nog ett antal kroppsliga syntom som påvisar en låg produktion, som troligen är svåra att äta sig till...
  Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.