Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Jag som trodde det skulle bli en rejäl avhyvling *flinar*...Det
För det första - det är ju inte ryggkotpelaren som ensamt håller upp kroppen - vi har även muskler som hjälper till. Och det rätta svaret i min tidigare fråga är naturligtvis magen - när man lutar sig framåt på det viset som visas i exemplet ovan vilar med naturnödvändighet överkroppen på magen.
allan
|
Man får ha en bra stor öl kagge om kroppen ska villa på magen
Jag skulle nog villja säga så här på det, att i det läget så villar inte kroppen så mycket på magen om man inte spänner den vilket man ska göra under alla övningar som belastar ryggen på detta sätt. Om man spänner magen så kommer alla tarmar o o annat skit som finns där inne att pressas mot ländryggen och då räta upp den i ett fördelaktigt läge. vilket gör att du kommer ej heller att böja ryggen på samma sätt.
Magmusklerna stabiliserar alltså hela ländryggraden i ett så kallat buktryck.
kroppens hävarm framför kroppen kommer även att minska eftersom tyngdpunkten framför kroppen flyttas in något.
Så magen ska alltid spännas under övningarna vilket är skita svårt tycker jag iallafall.
Sen nämde du nåt om att i diskarna sker en traktion vid denna övningen.
Det sker alltid en traktion i diskarna när man böjer sig!!
Men du har helt rätt i att man ska ta ut rörelsen i höftled o ha ryggen rak!
Och angående hur mycket skador som uppkommer vid roddmaskinen har jag
ingen aning.
Tror inte heller det är så jättemycket skador som uppkommer där men att risken finns.
Men man vill ju minimera skaderiskerna som finns så att de inte uppkommer något sånt onödigt skit.
Men vi kan väll komma överens allihopa att övningen ska utföras med så gott som spik rak rygg och att rörelsen tas ut i höftled
Och att då ur den synvinkeln är då arnold sitrodden fel för att den ökar de skaderisker som finns även om skaderisken kanske skulle vara liten.
El är det nån som har något att säga om det??