2010-06-23, 15:42
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce
Så du är för en än starkare invandring till Sverige z_bumbi då det ju tydligen gynnar vår ekonomi? Eller försöker vi sminka en gris här?
|
Citat:
Det är ok, jag ska inte rapportera dig så kör så det ryker  Eller ta det i pm om du vill.
|
Lol.
|
|
|
2010-06-23, 16:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
"En ökning av antalet utlandsfödda i Sverige med 12.000 personer leder enligt studien till en ökning av exporten med sammanlagt 7 miljarder kronor, medan importen ökar med 10 miljarder kronor." ur artikeln i fråga.
Det blir mycket skattepengar till farbro staten hur man än vrider på det.
|
Fast Sveriges totala utrikeshandel med varor och tjänster är en bit över 3000 miljarder (3218 miljarder år 2008). En ökning med 0.5% per 12,000 personer, ja det är nog "många bäckar små" det.
|
|
|
2010-06-23, 16:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Sveriges invandrare är företagsamma.
|
Jag som trodde att generaliseringar var av ondo. Jag menar, det brukar ju inte vara populärt med folk som säger att "Sveriges invandrare är kriminella"
|
|
|
2010-06-23, 16:34
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Fast Sveriges totala utrikeshandel med varor och tjänster är en bit över 3000 miljarder (3218 miljarder år 2008). En ökning med 0.5% per 12,000 personer, ja det är nog "många bäckar små" det. 
|
Per capita blir det en bättre jämförelse. Infödingar är helt enkelt lite latare, utom i Gnosjö möjligen
|
|
|
2010-06-23, 16:51
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Så du är för en än starkare invandring till Sverige z_bumbi då det ju tydligen gynnar vår ekonomi? Eller försöker vi sminka en gris här?
|
Det är ingen hemlighet att jag inte har något emot en ökad riktad invandring (om det är det som du menar med en stark invandring?) men det har väldigt lite med artikeln att göra. Det som artikeln visar på är att invandrare trots vad propagandan från vissa partier och vissa andra grupper påstår inte enbart är en kostnad.
Var grisen kommer in får du gärna förklara.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Oberst
Jag som trodde att generaliseringar var av ondo. Jag menar, det brukar ju inte vara populärt med folk som säger att "Sveriges invandrare är kriminella"
|
Ge fan att påstå att jag har skrivit saker som jag inte har gjort!
|
|
2010-06-23, 17:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Det är ingen hemlighet att jag inte har något emot en ökad riktad invandring (om det är det som du menar med en stark invandring?) men det har väldigt lite med artikeln att göra. Det som artikeln visar på är att invandrare trots vad propagandan från vissa partier och vissa andra grupper påstår inte enbart är en kostnad.
|
Är någonting enbart en kostnad? Du har fortfarande inte presenterat några siffror på vad den påstådda "nettovinsten"/invandrare blir. Läste du mitt förra inlägg? 1/4 av invandrarna har inte fått sitt första jobb efter 9 (!) år i Sverige - vad kostar det i form av bidrag, bostad, arbetsmarknadsåtgärder, skola åt barn, sjukvård, språkundervisning o.s.v., o.s.v. (ej inräknat olika sociala problem)?
|
|
|
2010-06-23, 17:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
|
Ge fan att påstå att han påstått att du skrivit saker!
|
|
|
2010-06-23, 17:17
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
|
Jag menade generell invandring, asyl som anhörighetsinvandring.
Vad gäller grisen så var det en fråga om detta inte bara var ett försök att se någonting som väger upp en så liten del av allt det negativa vi har fått kastat över oss angående invandring den senaste tiden (främst brott relaterat).
"Att styla en Volvo är som att sminka en gris"
Inget konstigare än så
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2010-06-23, 17:18
|
|
Nallemoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loyndomsriss
Är någonting enbart en kostnad? Du har fortfarande inte presenterat några siffror på vad den påstådda "nettovinsten"/invandrare blir. Läste du mitt förra inlägg? 1/4 av invandrarna har inte fått sitt första jobb efter 9 (!) år i Sverige - vad kostar det i form av bidrag, bostad, arbetsmarknadsåtgärder, skola åt barn, sjukvård, språkundervisning o.s.v., o.s.v. (ej inräknat olika sociala problem)?
|
Varför skulle jag presentera siffror på en ev nettovinst och, kanske mer intressant, hur skulle jag kunna göra det när ingen annan kan göra det? Det är ju det som är intressant i studien dvs att man nu hittat en faktor som måste räknas in i den ekvationen vilket är ett steg närmare ett svar. Det visar dessutom just att invandringen kanske inte enbart är en kostnad som det är ganska många som envisas med att få det att låta som.
|
|
2010-06-23, 17:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
|
Lugna ned dig och tänk till lite istället. "Sveriges invandrare är företagsamma" -http://www.dn.se/ekonomi/invandringen-okar-sveriges-utrikeshandel-1.954118
|
|
|
2010-06-23, 17:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Varför skulle jag presentera siffror på en ev nettovinst och, kanske mer intressant, hur skulle jag kunna göra det när ingen annan kan göra det? Det är ju det som är intressant i studien dvs att man nu hittat en faktor som måste räknas in i den ekvationen vilket är ett steg närmare ett svar. Det visar dessutom just att invandringen kanske inte enbart är en kostnad som det är ganska många som envisas med att få det att låta som.
|
Eftersom du får det att låta som att invandringen i det stora hela är positiv för Sveriges ekonomi drog jag den vansinniga slutsatsen att du kanske hade tittat på siffrorna i stort (vilket på intet sätt är omöjligt). Faktum är ju att ingen hävdar att invandringen bara medför förluster _men_ vad man drar in blir ju först intressant om man sätter det i relation till vad man ger bort. Om jag vinner en hundring på black jack spelar det ingen roll när jag senare förlorar en tusing på roulette. Hela tråden blir annars som att säga: "det finns invandrare som jobbar" - ja, och?
|
|
|
2010-06-23, 17:41
|
|
14 Tum slak.
Reg.datum: Oct 2009
|
Jag tror att det är invandrarna från andra i-länder vi har att tacka för det här. Invandrarna från krigshärjade områden har nog mycket lite eller ingenting med det här att göra.
|
|
|
2010-06-23, 18:13
|
|
Nallemoderator
|
Citat:
Jag menade generell invandring, asyl som anhörighetsinvandring.
Vad gäller grisen så var det en fråga om detta inte bara var ett försök att se någonting som väger upp en så liten del av allt det negativa vi har fått kastat över oss angående invandring den senaste tiden (främst brott relaterat).
"Att styla en Volvo är som att sminka en gris"
Inget konstigare än så 
|
Det är inte så enkelt så att invandring kan öka i all oändlighet och idealet ut ett ekonomiskt kortsiktigt perspektiv är nog att bara släppa in personer, gärna högutbildade, som direkt kan jobba. Det är också ett område där jag tycker Sverige/svenska företag är ganska så slöa inom och där man borde göra större ansträngningar. Kör man enbart på det har man däremot struntat i den humanitära sidan och om man tänker efter vad både anhöriginvandring och asyl betyder så har jag lite svårt att se hur man kan ändra på reglerna utan att det blir väldigt inhumant. Är det rätt att en familj hålls splittrad eller att skicka tillbaka fler asylsökande till det som de i många fall har flytt ifrån? Jag anser inte det även om det kanske går att gå in och ändra mindre detaljer så är det som jag ser det inte idag som något större problem sätt över en lite längre period.
Så nettosvaret blir ja jag tycker vi mycket väl kan öka invandringen.
Att vi får saker kastade på oss betyder inte att det är sant eller att den som kastar redovisar en större del av bilden. Det är oftast i det sista som så många andra länkar om invandring den sista tiden brister då de bara redovisar nackdelar (starkt vinklade eller påhittade) med invandringen. Med tanke på de flesta källorna är det inte heller så konstigt att den urskiljningen sker. Artikeln visar i siffror på flera faktorer som motsäger den typen av onyanserad bild och därför är den värd att belysa. Det är självklart inte den enda lösningen på de problem som uppstår men det ger en eller flera pusselbitar.
|
|
2010-06-23, 18:20
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Kör man enbart på det har man däremot struntat i den humanitära sidan och om man tänker efter vad både anhöriginvandring och asyl betyder så har jag lite svårt att se hur man kan ändra på reglerna utan att det blir väldigt inhumant. Är det rätt att en familj hålls splittrad eller att skicka tillbaka fler asylsökande till det som de i många fall har flytt ifrån? Jag anser inte det även om det kanske går att gå in och ändra mindre detaljer så är det som jag ser det inte idag som något större problem sätt över en lite längre period.
Så nettosvaret blir ja jag tycker vi mycket väl kan öka invandringen.
|
Dock är vi i Sverige allt annat än inhumana då vi tar emot 87% fler asyl och anhöriginvandrare än Danmark och hela 97% fler än Finnarna.
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2010-06-23, 18:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Dock är vi i Sverige allt annat än inhumana då vi tar emot 87% fler asyl och anhöriginvandrare än Danmark och hela 97% fler än Finnarna.
|
Det kan dock bli bättre. Förhoppningsvis har vi det som i Norge snart: http://politisktinkorrekt.info/2010/...s-till-hosten/
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.
|

|