Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-18, 18:46   #1
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Re: Vad är insulin?

Citat:
Originally posted by Aeis
Jag har sett olika posts på forumet.
Endel säger insulin är bra medan andra säger att det är dåligt...

Jag har testat söka men inte hittat någon bra förklaring.

Kan någon berätta vad insulin är, vad det är bra för och när det är bra?
Kika här:
http://susning.nu/Insulin

Med lite vidare klickningar så borde du få en övergripande koll på vad insulin är och dess funktion/er.

/pez
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 22:39   #2
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Re: Re: Re: Vad är insulin?

Citat:
Originally posted by Dr.Stein

På den här länken låter det ju som om insulinet endast gör så att musklerna tar upp glukos, och inte gör så att dom blir större.
Svårt att gå in djupare på vilken nytta en tränande individ har av insulin om man inte har koll på vad insulin är i grund och botten, man måste ju börja lära sig i nån ände - varför inte från grunden?

/pez
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 10:51   #3
Peter
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
King Grub:

Har du några studier eller siffror på hur RQ påverkas av höga insulinnivåer?

Insulin är ju ett anabolt hormon som jobbar för inlagring av såväl kolhydrater som fett. Men under en viss aktivitet kommer vi ju förbränna lika många kcal oavsett insulinnivå.

Det jag undrar är alltså om det verkligen är bevisat att träning under höga insulinnivåer verkligen hämmar fettförbränningen i större utsträckning än kolhydratförbränningen och således har en negativ inverkan på fettförbränningen. Att höga insulinnivåer kan försämre prestationen i och med att den gör fett och kolhydrater med svåråtkomliga är jag helt med på men minskar den verkligen fettförbränningen mer effektivt än kolhydratförbränningen?

För att förtydliga min fråga. Finns det något som tyder på att vi förbränner mindre fett av att bränna 500 kcal med höga insulinnivåer mot jämfört med låga.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-07, 11:17   #4
Peter
Registered User

Ok, men jag ser en viss skillnad på kolhydrater och insulin. Kan det inte vara de höga halterna av glukos i blodet som gör att kolhydraterna förbränns snarare än fett?

Frågan är om man skulle få samma hämmande resultat på fettförbränningen av att höja insulinet med ex vassle eftersom man då inte får en blodsockerhöjning på samma sätt som av 140 gram kolhydrater.
Gammal 2004-04-07, 12:27   #5
Peter
Registered User

Så du anser att efter en drink med vassle blandad i vatten kommer man förbränna större andel kolhydrater och mindre andel fett de följande timmarna?
Gammal 2004-04-07, 14:33   #6
Peter
Registered User

Ja exempelvis jämfört med att äta exakt samma mängd protein med lägre insulinpåslag samt inte äta någonting alls.

Anledningen till att jag frågar är att jag försöker tänka ut hur det verkligen funkar med insulin. Eftersom II sätts efter en viss mängd energi är det lite konstigt att insulinutrsöndringen kan skilja så mycket tycker jag på sätt och vis, även om jag givetvis förstår hur det kan bli så. Men eftersom insulin är ett anabolt hormon som jobbar för inlagring av samtliga energigivande livsmedel men ändå inte påverkar själva energiförbrukningen.

Säg att en måltid ger 1000 kcal med jättehögt insulinpåslag och en annan ger 1000 kcal med jättelågt. Det är ju då lite märkligt att ena måltiden gör att näring lagras in i större uträckning än den andra eftersom det hela tiden måste vara en balans mellan energi in och ut som avgör om man går upp i vikt.

Skulle det vara så att insulin hämmade fettförbränningen men ökade kolhydratförbränningen vore det ju enkelt att få ihop eftersom energimängden som äts och förbrukas då kan stämma. Men hur något kan hämma användandet av såväl fett som kolhydrater utan att innehålla mer energi får jag helt enkelt inte ihop.

Sambandet mellan insulin och glukagon är ju mer lättförståligt eftersom det är varandrar motsatser till stor del förekommer vid så olika förutsättningar.

Vet inte om det går att förstå vad jag menade.
Gammal 2004-04-07, 15:29   #7
Peter
Registered User

Insulin has anabolic actions on glucose metabolism, glucagon has catabolic actions....Insulin promotes glycogen synthesis by increasing the activity of two key enzymes

Det tolkar jag som att det snarare gör så att glykogen lagras in i muskeln än bryts ner. Inte bara det att det går från blodet till muskeln utan också att det bygger upp glygogenlagren.

Och visst påverkar insulin även levern till ökad glygogensyntes.

En studie som också säger att insulin minskar tillgängligheten på lagrade kolhydrater:

The ingestion of CHO (except fructose) at a rate of > 45 g/h, accompanied by a significant increase in plasma insulin levels, could lead to decreased muscle glycogen utilisation (particularly in type I fibres) during exercise.

Tsintzas K, Williams C. Human muscle glycogen metabolism during exercise. Effect of carbohydrate supplementation. Sports Med. 1998 Jan;25(1):7-23
Gammal 2004-04-07, 15:56   #8
Peter
Registered User

LunaSpice:

Ja exakt. Förstår du hur jag menar med att det är lite ologiskt att två måltider kan ge exakt samma mängd energi men så olika insulinpåslag?

Om kolhydrater lagras in, fett lagras in, musklerna byggs upp som de gör av insulin borde ju det bli svårt att få ihop det med energi in och energi ut, jämfört med exakt samma mängd energi och lågt insulinpåslag.
Gammal 2004-04-07, 16:23   #9
Peter
Registered User

Jo så långt är jag med. Men det är ju tyvärr inte riktigt svar på frågan har fan det går ihop i slutänden. Men att det är så att olika mat ger olika insulinpåslag är ju helt uppenbart.
Gammal 2004-04-07, 16:34   #10
Peter
Registered User

LunaSpice: Jo det där är jag helt med på alltihop.

KingGrub: Ok, då är det inte bara jag som är trög då med andra ord.

Tack båda för att ni tog er tid att försöka få rätsida på det här, även om jag nog inte kan lägga mig och sova ikväll med gott samvete i och med att jag fortfarande inte riktigt får ihop det.
Gammal 2004-04-07, 16:50   #11
Peter
Registered User

Vad sägs om att vi samlar ihop 12 pers och så åker till någon plats där man kan mäta respiratoriska kvoten (är ju väldigt enkelt med rätt urustning) och så går vi och springer lite på ett löpband. 4 äter en pizza först, 4 äter någon med extremt lågt II och 4 äter ingenting. Så kan vi mäta energiförbrukning och se om det är kolhydrater eller fett som förbränns.

Sen kan vi göra samma sak i vila efter samma matintag. Sen vet vi kanske inte allt men i alla fall lite mer.
Gammal 2004-04-08, 11:20   #12
Peter
Registered User

Ja det borde ju ha gjorts men jag kan inte hitta någon sådan studie. Inte en Grubben hade ju en sån.
Gammal 2004-04-08, 12:14   #13
Peter
Registered User

Citat:
Originally posted by z_bumbi

Om man kör samma träningsintensitet så borde väl förbränningen av kolhydrater vara hyfsat lik oavsett om man äter pizza eller lågt II?
Kroppen gör väl ingen skillnad på vilken typ av energi den använder sig av pga av målet som man åt precis innan träningen?

Det som borde skilja är hur länge man orkar hålla på att gå/springa beroende på hur mycket kolhydrater som kroppen har lagrat (Nog så intressant information.).

Om man inte äter något innan så kommer det antagligen bli en annan femma men det är väl ingen nyhet.
Det var ju just det som diskussionen gällde, Grubben trodde ju att man skulle förbränna lägre andel fett med högt insulin eftersom insulin hämmar förbränningen. Men jag ansåg att det även hämmade kolhydratförbränningen och var således osäker på om det har någon betydelse.

Vissa säger ju att man inte ska dricka en drink på vassle innan morgonpromenaden eftersom det hämmer fettförbränningen genom sitt insulinpåslag, det var just det jag ville reda ut. För nog orkar man alltid gå hela vägen, så det är ju inte prestationen som är problemet.

Presationen efter olika mängder kolhydrater med olika GI är ju rätt ordentligt undersökt. Så det tycker jag vi struntar i.
Gammal 2004-04-08, 13:39   #14
Peter
Registered User

Du menar den första studien?

Problemet med den är ju att det lika gärna kan vara den stora mängden kolhydrater som gör att fettförbränningen hämmas. Studier har ju även visat att kolhydratlagrena räcker längre och man kan hålla på längre innan utmattning om man dricker kolhydrater innan/under aktiviteten.

Vi kan väl inte av den studien dra några slutsatser kring insulin utan snarare kring att dricka 140 gram kolhydrater.
Gammal 2004-04-08, 13:55   #15
Peter
Registered User

Jo ok, men att insulin har en hämmande effekt på fettförbränningen är ju de flesta med på. Det är dess effekt på fördelningen mellan kh och fett jag vill ha reda på.

En studie av RQ (eller annan mätmetid) med högt och lågt insulin helt enkelt. Samt gärna en studie på folk som tränar förbränning med högt reps lågt insulin och sen mäter skillnaden över några månader.

Sen att det givetvis inte är bra att gå med mycket insulin hela tiden och att träning och kost som ger ökad insulinkänslighet är bra förstår jag ändå. Vill veta vilken praktiskt skillnad det gör på förbränningen bara.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.