Citat:
Originally posted by z_bumbi

Om man kör samma träningsintensitet så borde väl förbränningen av kolhydrater vara hyfsat lik oavsett om man äter pizza eller lågt II?
Kroppen gör väl ingen skillnad på vilken typ av energi den använder sig av pga av målet som man åt precis innan träningen?
Det som borde skilja är hur länge man orkar hålla på att gå/springa beroende på hur mycket kolhydrater som kroppen har lagrat (Nog så intressant information.).
Om man inte äter något innan så kommer det antagligen bli en annan femma men det är väl ingen nyhet.
|
Det var ju just det som diskussionen gällde, Grubben trodde ju att man skulle förbränna lägre andel fett med högt
insulin eftersom
insulin hämmar förbränningen. Men jag ansåg att det även hämmade kolhydratförbränningen och var således osäker på om det har någon betydelse.
Vissa säger ju att man inte ska dricka en drink på vassle innan morgonpromenaden eftersom det hämmer fettförbränningen genom sitt insulinpåslag, det var just det jag ville reda ut. För nog orkar man alltid gå hela vägen, så det är ju inte prestationen som är problemet.
Presationen efter olika mängder kolhydrater med olika GI är ju rätt ordentligt undersökt. Så det tycker jag vi struntar i.