Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-04, 18:54   #76
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
EDIT: Jag antar att man lika gärna kan hålla ett öga på Kolo som på löpsedlarna.
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 20:07   #77
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Hade inte tid just nu att läsa genom den här tråden så noggrant och är inte så förbannat insatt i kost och hälsa, bara en enkel lekman...får väl ta och läsa igenom det här lite mer noggrannt...

Är jag helt fel ute om jag förstått det som att GI och II inte är orellevant egentligen, men att de mätningar som gjorts på enskillda produkter inte spelar någon roll för GI-värdet på den sammansatta måltiden? Alltså att GI-värdet på måltiden inte går att härleda utifrån de komponenter som anvnäts t.ex att fettinnehåll och proteininnehåll avgör för mycket?

Men har jag fel om jag påstår att det fortfarande är vettigt att gå efter dessa GI-index på de enskillda livsmedlena då dessa oftast (!) medför de fördelarna du i övrigt sökte (Grub) t.ex. mer näringsrika...???

Nej nu måste jag springa...
/förvirrad hobbygymmare
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-05, 01:24   #78
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Och dom uppräknade faktorerna är påverkbara genom kosten.
Jo, mina egna exempel är i den riktningen, men i fallet magsår går det inte (idag) att bota med kost. Hur det förhåller sig med t ex cancer, om det går att bota, inte bara påverka, genom god kosthållning vet vi inte. Förmodligen inte. Kanske är det något inom vår kost, ett ämne eller en syntes av ämnen som finns där mitt ibland oss, kanske det är något annat som likt penicillin ger en alexandershuggslösning på cancergåtan i framtiden.

Nu tycker jag att jag både glider av ämnet och mot mina egna goda råd som du själv sammanfattade elegant med "...matvanor och diet, tillsammans med motion, är dom stora påverkbara faktorerna bakom i princip alla "välfärdssjukdomar"..." och därmed får saken vara avgjord tills jag har mer på fötterna.

Lizard
Gammal 2005-12-05, 07:41   #79
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jaha vad ska Paulun nu tjäna pengar på Har ärligt talat inte brytt mig om GI på länge iaf, jag tycker om Pomme och Potatismos så jag äter det hur ofta jag vill och tränar. Ingen skillnad mot när jag har brytt mig om GI, så den där studien är logisk för mig. Fettet kan man ju se till att få i sig ilagom mängd samt att det är bra fett, och självklart inte äta hur mycket som helst.
Gammal 2005-12-05, 07:42   #80
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
EDIT: Jag antar att man lika gärna kan hålla ett öga på Kolo som på löpsedlarna.

Jag föreslår att du tittar på kolo ISTÄLLET för löpsedlar
Gammal 2005-12-05, 07:54   #81
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Självklart är man glad över den här nyheten trots att man inte varit så noga med GI, det har säkert snurrat lite i skallen att det inte är bra mat även om jag inte orkat bry mig. När man vet att det inte är sämre så vet man ju iaf att det är lika optimalt Blir potatisgratäng m.m som byggarkäk numer :P
Gammal 2005-12-05, 19:53   #82
LunaSpice
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
När jag först läste topic så trodde jag att hela uppsatsen jag skrev i våras var bortkastad. Jag insåg snabbt att GI dock fortfarande kan påverka P-glukos och insulinkänslighet hos diabetiker. Även om glykemis belastning är viktigare än själva indexvärdet.

puh
Gammal 2005-12-05, 21:16   #83
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_
Blir potatisgratäng m.m som byggarkäk numer :P
Nu inte riktat till någon speciell, men jag citerade ändå. Insulinpåslaget av en måltid och betydelsen av detta har väl inte ändrats något? Studierna säger att det inte är GI som påverkar insulinutsöndringen eftersom värdet endast är relevant i teorin. Utan att veta något II på en måltid bestående av potatisgratäng gissar jag på att det är högt, väldigt högt. Med de konsekvenser det har för fettinlagring och insulinresistens.

Men det verkade finnas ett uppdämt behov att börja äta högglykemiskt här på brädan...

Förövrigt är potatisgratäng väldigt gott. Det är ett väldigt tungt vägande skäl att välja det till sin tjälknöl av älg.
Gammal 2005-12-05, 23:14   #84
Axon
Registered User

Reg.datum: Aug 2004
har aldrig brytt mig om GI. Skrattade alltid åt de som blev hysteriska över GI.
Gammal 2005-12-05, 23:31   #85
jean-wim
Registered User

jean-wims avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Utan att veta något II på en måltid bestående av potatisgratäng gissar jag på att det är högt, väldigt högt. Med de konsekvenser det har för fettinlagring och insulinresistens.
Det är inte säkert att det är så stor skillnad på andra måltider som verkar har ett lägre GI/II vid första anblicken.

Den största konsekvenserna av de nya studierna bör kanske vara att näringsrika kolhydrater som råkar ha högt GI, som potatis och knäckebröd, bör få komma in i värmen igen. På samma sätt behöver man inte sitta och oroa sig över att äta jasminris eller snabbmakaroner i en i övrigt välbalanserad måltid.
Citat:
Men det verkade finnas ett uppdämt behov att börja äta högglykemiskt här på brädan...
Ja, typiskt nog. Det finns en uppsjö studier som visar att en kost baserad på kolhydrater med högt GI ger högre risk för diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, cancer etc. De studierna har inte upphört att gälla, bara för det här.

Däremot faller mycket av GI-konceptet som ren bantningsmetod.
jean-wim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 21:22   #86
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
Men poängen med GI är att det beskriver varför och hur det är intressant att äta en fullvärdig kost och hålla raffinerade produkter nere i sin kosthållning.

Överviktstrenden ser ut att vara avbruten år 2002 i Sverige (FHI, LMV) och larmraporterna att vi blir fetare och fetare stämmer inte helt ut längre. Runt det året (02) fick GI sitt stora allmänna genombrott och kanske finns det ett samband.
De flesta som äter enligt GI får en allmänt bättre kosthållning för att inte tala om kunskapsökningen metoden medför. Nivån för vad som är kommunicerbart har drastiskt höjts i det här landet och Sverige har goda möjligheter att bli det första land i världen som kan komma att bryta västvärldens ökande befolkningsfetma genom kunskapsöverföring. Det är heller ingen nyhet - att folksjukdomar historiskt utrotats genom folkupplysning.

Lizard

Enligt den senaste folkhälsorapporten (Socialstyrelsen, 2005) så konstaterade man väl snarare att den "allmäna ohälsan" ökat i viss mån de senaste 20 åren? Trots att medellivslängd m.m. ökat.

Behöver det betyda att folkhälsan ökat för att övervikten minskar/inte längre ökar? Det är intressanta synpunkter du delar med dig av, men jag skulle gärna vilja se lite bättra fakta på det.

Om detta inte alls var vad du menade så ursäktar jag mig redan nu
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-06, 21:28   #87
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Enligt den senaste folkhälsorapporten (Socialstyrelsen, 2005) så konstaterade man väl snarare att den "allmäna ohälsan" ökat i viss mån de senaste 20 åren? Trots att medellivslängd m.m. ökat.
Medellivslängden säger iof inte speciellt mycket om hur hälsosamma folket är :P
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 01:24   #88
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
kan vi nu bli av med "gott vitt bröd som är nyttigt"?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 05:46   #89
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath

Behöver det betyda att folkhälsan ökat för att övervikten minskar/inte längre ökar? Det är intressanta synpunkter du delar med dig av, men jag skulle gärna vilja se lite bättra fakta på det.

Om detta inte alls var vad du menade så ursäktar jag mig redan nu

Medellivslängden ökar bara eftersom den medicinska behandlingen hela tiden förbättras. Resultatet blir att folk blir äldre men sjukare på samma gång
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 06:36   #90
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
kan vi nu bli av med "gott vitt bröd som är nyttigt"?
Fibrer fyller fortfarande sin funktion.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:50.