Jag heter Petra Lundin och har legat i vassen sedan jag tävlade i VM i Body Fitness 2006. Visst har jag tränat sedan dess. ......men har inte haft några som helst tankar alls på att göra någonting liknande igen.
Under våren fick jag plötsligt lust att anta en utmaning. Detta till stor del på grund av Maria Ericsson, FAIRING och Anita SKRÄDDERI & DESIGN . De är med och backar upp mig.
TACK FAIRING, tack Anita .......och tack Maria Ericsson !
Giant set där jag supersetar stående tricep extensions över huvudet m rep och push downs med vinklat handtag (v-vinkel)
6 reps- tripcep ext/ 6 reps pushdowns / 6 set tripcep ext/ 6 reps pushdown osv utan vila, totalt 20 set
French press, 40kg (ex stångens vikt)
7reps
6
6
Sänker till 30kg
12 reps
10
9
Sittande french press 20kg
12
11
9
Mage (tråååååkigt)
4 set crunch med rep stående
4 set cruns m rep på knä
Pwo: 6/8 delar skopa Rage Nitro V2 (trivs bra med mindre doseringar)
Under passet: Amonicore
Efter: QuadPro choklad
Veckan som gått....och den har verkligen gått fort!!
Coachens program är riktigt grymt! som sagt, det är värt att upprepas, VARIATION är ordet.. såhär såg muskel-uppdelningen ut under veckan..
Here I go;
Måndag:Ben , riktigt tufft pass!...kör två olika benpass.
Tisdag: vilodag (utan magträning pga "social verksamhet" med en underbar kompis)
Onsdag: Bröst /Rygg
Torsdag: "vilodag" = Mage
Fredag: Axlar/biceps
Lördag: Ben/triceps, "lätt" benpass.
Idag blir det Rygg och baksida axlar... det blir bra det
Cardion rullar på som vanligt, morgon 5ggr/v kväll 4ggr/v
Kosttillskott just nu:
Omega 3
Complete vitaminer
Mineraltabl
ALC
Complete 3
Hydro Blend
CLA
BCAA
Aminorush
För första gången på evigheter fick jag lägga beslag på Smith-maskinen, fördel med att träna då det är fint väder, det är ingen kö i gymmet
Medans vissa står i vassen försöker andra vässa
Kände redan på första setet att jag fick en riktig gosig kontakt och valde att nöta på 60kg och verkligen fokusera på tempot i setet, att hålla tempot tämligen lugnt och fokuserat. Fick även höra idag att med de här klumparna som håller stången mot skenorna på sidan, som låser skivstången i sin rörelsebana, så väger stången 25kg, istället för 20kg som är brukligt i "frivikts"-sammanhang. men jag räknar inte med de extra 5kg.. Ännu
Böjar i Smith'en; 60kg/ 10x9
Raka mark; 60kg/ 10x5
Utfall ( i väntan på bensparken, nåt måste jag ju göra..) KB; 24kg; 10x2 per ben
Utfall med stång på raka armar ovanför skallen; 10kg: 10x2
Mitt namn är Sebastian och jag är 30 år. Har tränat i ungefär 15 år men det har varierat otroligt mycket hur seriöst det har varit genom åren. Jag tävlade första gången 2006 på Luciapokalen och då i klassen CBB.. Sedan dess har det blivit tävlingar 2009 och 2012 och jag har då kört vårsäsongen. Resultaten har varit blandade med allt ifrån första plats till sista plats =) Jag har främst tävlat i -100 kg klassen men även i +90 kg då de ibland har andra klassindelningar i exempelvis Norge.
Jag är även en stolt medlem av Team Fairing och har varit det sen tidigt 2012!
Jag tänkte faktiskt fråga ER där ute vad ni vill att jag skall skriva.. Redovisa pass i all ära och är det det ni vill läsa om så gör jag det men bara säg till om ni vill läsa om något annat!
Update från FitnessFive tävlingen i lördags:
Jag vägde in på 70 kg. Gjorde 32 bänkpress, 28 biceps curls, 13 knäböj, 10 chins och 13 dips. Totalt 96 reps och det gav mig en andra plats efter Elna som gjorde 138 (!!) reps.. Hon är grym! Se resultaten här: http://fitnessfive.se/results.php?id=11
Igår, söndag, vilade jag.
Idag, måndag, var jag ute och springa 7 km och sen blev det bröst och triceps:
Bänkpress
Dips
Sneda press med hantlar
Sneda flies
Dips mellan två bänkar
Overhead extensions med bar
Kick backs med hantlar
kosttillskott:
innan springning: Fairing Insane
innan styrka: Fairing Rage Insanity
efter styrka: Kolozzeum whey
Mån 27/5 BEN
Uppvärmning med cykel och olika stretchövningar i ca 15 min.
Första set är alltid lätt för att komma in i övningen och känna hur det känns. (10 rep)
Andra set är tungt och koncentrerat på att ta ut mig på det positiva.
Tredje set är exakt samma vikt som andra set fast då är det att ta ut sig på båda det positiva och negativa. Blir inte lika många rep på tredje set pga att jag håller emot på varje rep.
Kör alla rep väldigt strikta i alla set. Har provat detta ett tag nu och tycker det känns otroligt bra. Ökar i både vikt och styrka och det är motiverande För även dagbok så jag tävlar med mig själv varje vecka.
Benspark
set1: 10 rep 25kg
set1: 10 rep med 110kg.
set2: 7 rep på 110kg.
Liggande Curls
set1: 10 rep 7:an
set2: 9 rep 11:an
set3: 7 rep 11:an och direkt efter 5 rep 7:an
Sittande Curls
set1: 10 rep 35
set2: 9 rep 70
se3: 7 rep 70
-------------------------------------------------------------------------------------
Innan träning: 3 skopor Rage och 15g Amino
Under träning: 15g Bcaa och 20g fast carbs
Efter träning: hydro protein
Självklart allt från Fairing
Mitt omvända utförande grundar sig för närvarande på följande punkter:
-pga axelskada så kan jag inte lasta på för tungt då jag förvärrar problemet (rotatorcuff och bicepssena)
-jag blir tvungen att använda en lättare vikt, annars åker jag upp från dynan
-jag nyttjar den excentriska fasen bättre
-tvingar mig träna med maximal muskelkontakt får att få ut mesta möjliga av övningen
I vanliga fall tränar jag efter Dorian yates principer med 1-2 uppvärmningssätt (jag kallar dem hellre "förberedelseset" då de förbereder dig på vad som komma skall). Först uppvärmning med cykel/crosstrainer/liknande i 5- 10 min, sedan dynamisk stretching 5-15 min (15 min för ben, minst) sen kör vi på med styrketräningen.
Ett bröst/bicepspass kan se ut såhär ungefär:
1. Lutande bänkpress, set 1 8-15 reps (väldigt lätt o kontrollerande), set 2, 8-10 reps (tyngre vikt, du pushar dig inte över gränsen utan är "runt" gränsen), set 3 6-8 reps (ett enda ALL OUT set där du verkligen verkligen kör allt du kan!! Väldigt kontrollerat även här men du går ÖVER gränsen, otroligt viktigt att ha en bra spotter som hjälper till (obs endast använder fingrarna typ så att man hjälper till ytterst lite) och att HUR TUNGT DET ÄN KÄNNS O HUR MKT DET ÄN KÄNNS SOM MUSKELN SKALL GÅ SÖNDER SÅ RUCKAR MAN EJJ PÅ UTFÖRANDET).
2 Lätt lutande flyes
3 Maskinpress (nu är man så slut så kan vara skönt att bara få tänka på att pressa)
4 Stående cablecross
5 Koncentrationscurl (stående över en lutande bänk med hantel)
6 Stångcurl
7 Hammercurl
Alla övningar körs enligt samma princip som beskrevs gällande lutane bänkpressen..
Som jag skrev i början har jag dock varit lite sliten så jag har kört samma övningar men droppset, utökat set, rest/pause reps osv för att orka med då Dorian Yates style är otroligt krävande och påfrestande både på muskler och psyke..