Citat:
|
Ursprungligen postat av Jacksatan
jag tränade så i 5 år och var ändå helt död efter ett set bänk där jag körde 4reps själv och sedan 2forced. Nog slet jag mig igenom 10set till men det kändes inte direkt som jag hade tryck.
|
Känner helt igen mig i Jacksatans situation. Vi har alla olika förutsättningar på vilken typ av träning som funkar bäst för en.
Misstänker att både jag och Jacksatan har fler typ av snabba muskelfibrer än snittet och färre uthålliga muskelfibrer än snittet.
Dock tror jag man kan ändra på sina förutsättningar men det kanske är väldigt svårt för vissa.
Jag har själv alltid varit sämst i skolan på uthållighetsgrenar såsom jogging, men i topp när det gällde explosiva grenar som längdhopp och 100 meter.
Detta har jag märkt av i styrketräningen också där jag, om jag väljer en vikt som jag ska orka 12 repetitioner på, så känns den fruktansvärt lätt de första repetitionerna, men jag failar på 12 iaf.
Därför har jag tänkt att jag kan lika gärna höja vikten och köra 4-6 repetitioner istället för annars tycker jag
inte att jag får "ta i" något.
Men som sagt, man kan nog träna upp sin uthållighet även om man
inte har förutsättningarna för det, men det kanske är ett alldeles för omfattande projekt för vissa.