Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-23, 12:20   #91
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Don_Kocke
Nej failure är det när man misslyckas klarar du sista repet är det inte failure
Ja och om passaren hjälper dig att fixa sista repset då är det forced.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 17:40   #92
Samboy
Registered User

Samboys avatar

Reg.datum: Jan 2006
vadå ska man köra failure i varje set eller sista settet? om man ska köra failure i varje set så kommer man aldrig orka alla setten man ska köra. och om man kör till failure och har uthålliga muskler då säger det ju en stor sak. att man kommer återhämta sig snabbt och orka mer.. men ska dom köra failure dom som har bra uthållighet, då lär dom ju slita på musklerna istället för att bygga upp dom.?
Samboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 17:42   #93
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Samboy
vadå ska man köra failure i varje set eller sista settet? om man ska köra failure i varje set så kommer man aldrig orka alla setten man ska köra. och om man kör till failure och har uthålliga muskler då säger det ju en stor sak. att man kommer återhämta sig snabbt och orka mer.. men ska dom köra failure dom som har bra uthållighet, då lär dom ju slita på musklerna istället för att bygga upp dom.?
du får väl sänka vikterna sen om du inte orkar?
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 17:42   #94
keffat_liv
Banned

keffat_livs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Samboy
och hur vet du hur många set du ska köra då om jag får fråga?
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-23, 17:49   #95
Ulf A Big
Registered User

Ulf A Bigs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
du får väl sänka vikterna sen om du inte orkar?
Kan inte det vara kontraproduktivt? Har man inte redan uppnått det som avsågs med träningen. Är det inte bättre att vila till nästa pass...
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 11:54   #96
30cm
bicepsmått...med pump!!

30cms avatar

Reg.datum: Dec 2003
Jag måste lita på de gamla rävarna, det är min bästa källa. Om man vill bli stor och stark kan man inte köra till failure hela tiden eftersom skador och överträning skulle följa. Genom att inte köra till failure varje set kan man utföra mer arbete totalt. Däremot kan det fungera som en krydda som en del i periodiseringen. Har jag uppfattat allt rätt då?
30cm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 12:25   #97
Jacksatan
Registered User

Jacksatans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Kan inte det vara kontraproduktivt? Har man inte redan uppnått det som avsågs med träningen. Är det inte bättre att vila till nästa pass...
Håller med.
JAg sänker aldrig vikterna i ett pass. Antingen håller vikterna konstanta eller så trappar jag upp dem. Kör man till failiure i första setet har man ju inte så mycket mer att ge i de efterföljande seten direkt. Dessutom tycker jag det tar nåra set att komma igång och kunna ta ipå gymmet. Om man då börjar första setet med att faila ur sig är ju nervsystemet helt fucked upp också så man inte kan ta i alls i efterföljande set.
Gammal 2006-01-25, 14:33   #98
oowl
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan
Håller med.
JAg sänker aldrig vikterna i ett pass. Antingen håller vikterna konstanta eller så trappar jag upp dem. Kör man till failiure i första setet har man ju inte så mycket mer att ge i de efterföljande seten direkt. Dessutom tycker jag det tar nåra set att komma igång och kunna ta ipå gymmet. Om man då börjar första setet med att faila ur sig är ju nervsystemet helt fucked upp också så man inte kan ta i alls i efterföljande set.

Kanske om du inte är van att faila..

Har man tränat så ett tag vänjer man sig, man får bättre kontakt och pump och du orkar köra i nästa set också..Man blir ju van, mer tränad, musklerna tål mer..
oowl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 15:15   #99
Santiago
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Ett stort problem med undersökningen (antar jag, eftersom det inte diskuteras), är väl att båda grupperna använde sig av samma träningsfrekvens/volym.... Träning till failure måste, rimligtvis, innebära lägre volym/frekvens jämfört med mindre intensiv träning... D.v.s. sett över ett år skulle den samlade träningsmängden för en individ som tränar till failure, med nödvändighet bli lägre än om samma individ hade kört "klassisk" volymträning... Att bara slänga in en faktor, som träning till failure, och lämna allt annat lika, säger inte så mycket tycker jag... Vad tycker du själv?
Santiago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 16:07   #100
il_dio
Lång-sam

il_dios avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Bara abstraktet tills på tidigast måndag, tyvärr.
Onsdag idag... fått ut något mer än?
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken.
Finns ingen större sanning än denna
il_dio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 18:55   #101
Jacksatan
Registered User

Jacksatans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av oowl
Kanske om du inte är van att faila..

Har man tränat så ett tag vänjer man sig, man får bättre kontakt och pump och du orkar köra i nästa set också..Man blir ju van, mer tränad, musklerna tål mer..
jag tränade så i 5 år och var ändå helt död efter ett set bänk där jag körde 4reps själv och sedan 2forced. Nog slet jag mig igenom 10set till men det kändes inte direkt som jag hade tryck.
Gammal 2006-01-26, 16:58   #102
oowl
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
jag tränade så i 5 år och var ändå helt död efter ett set bänk där jag körde 4reps själv och sedan 2forced. Nog slet jag mig igenom 10set till men det kändes inte direkt som jag hade tryck.

Ett tecken på att olika svarar på olika träning, kör jag ett pass utan att köra till fail eller kanske köra till fail på nått set..Så känns det ju knappt att man kört ett pass..För mig iaf..Måste köra till totalfailure och forcereppa några..
oowl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 17:27   #103
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Känner helt igen mig i Jacksatans situation. Vi har alla olika förutsättningar på vilken typ av träning som funkar bäst för en.
Misstänker att både jag och Jacksatan har fler typ av snabba muskelfibrer än snittet och färre uthålliga muskelfibrer än snittet.
Dock tror jag man kan ändra på sina förutsättningar men det kanske är väldigt svårt för vissa.

Jag har själv alltid varit sämst i skolan på uthållighetsgrenar såsom jogging, men i topp när det gällde explosiva grenar som längdhopp och 100 meter.
Detta har jag märkt av i styrketräningen också där jag, om jag väljer en vikt som jag ska orka 12 repetitioner på, så känns den fruktansvärt lätt de första repetitionerna, men jag failar på 12 iaf.
Därför har jag tänkt att jag kan lika gärna höja vikten och köra 4-6 repetitioner istället för annars tycker jag inte att jag får "ta i" något.
Men som sagt, man kan nog träna upp sin uthållighet även om man inte har förutsättningarna för det, men det kanske är ett alldeles för omfattande projekt för vissa.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 17:54   #104
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Santiago
Ett stort problem med undersökningen (antar jag, eftersom det inte diskuteras), är väl att båda grupperna använde sig av samma träningsfrekvens/volym.... Träning till failure måste, rimligtvis, innebära lägre volym/frekvens jämfört med mindre intensiv träning... D.v.s. sett över ett år skulle den samlade träningsmängden för en individ som tränar till failure, med nödvändighet bli lägre än om samma individ hade kört "klassisk" volymträning... Att bara slänga in en faktor, som träning till failure, och lämna allt annat lika, säger inte så mycket tycker jag... Vad tycker du själv?
Hur ska man annars jämföra?
Man måste ju ändra en faktor och hålla alla andra lika. Annars vet man ju inte vad skillanden beror på.

Däremot skulle man i nästa undersökning kunna ändra en faktor till, när man har bestämt ett samband.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 18:37   #105
Perscitus
Registered User

Perscituss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av johnnytex
Allan talade ju om den absoluta toppen. De är dopade.
Haha, men de är ändå bättre än dig hur mycket du än dopar dig. Och om de inte dopade sig.
Perscitus är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.