Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-30, 18:56   #241
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Enligt mig, så tycker jag, rent teoretiskt, att max-ot "borde" vara skräp som personen ovan säger, då man borde bli alldeles söndertränad och istället bryta ner kroppen? ska man nå sitt RM hela tiden så kommer ju kroppen säga ifrån någon gång att jag ORRRKKKARRR INNTTTTTTTEEE MER. Man kan ju inte köra till fail varje set. Även om Max-ot inte håller på i all evighet så är, säg 9 veckor en rätt lång tid också.

Men jag är bara en tösasnutt som inte kan någonting i princip, det var bara en sån där, vad heter det. Filosofi, nej? spekulation. Så heter det
Gammal 2007-10-30, 19:06   #242
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Familyguy Visa inlägg
Missuppfatta inte Max OT.

Cribb om failure eller inte.
Länken fonkar inte..

När jag har läst den här tråden så har jag kunnat dra en slutsats.

RM och failure är samma sak. För tydligen så är det när man kör till max som man kör till failure och ÄVEN då man kör till max, plus det där extra som går åt skogen.
Gammal 2007-10-30, 21:09   #243
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson Visa inlägg
Enligt mig, så tycker jag, rent teoretiskt, att max-ot "borde" vara skräp som personen ovan säger, då man borde bli alldeles söndertränad och istället bryta ner kroppen? ska man nå sitt RM hela tiden så kommer ju kroppen säga ifrån någon gång att jag ORRRKKKARRR INNTTTTTTTEEE MER. Man kan ju inte köra till fail varje set. Även om Max-ot inte håller på i all evighet så är, säg 9 veckor en rätt lång tid också.

Men jag är bara en tösasnutt som inte kan någonting i princip, det var bara en sån där, vad heter det. Filosofi, nej? spekulation. Så heter det
Man kan ju alltid modifiera det om man är säker på att ändringen kommer att göra det till det bättre. Tex att lägga av 1 rep innan fail, men behålla resten av upplägget, helt plötsligt har du sett till så att du kan återhämta dig inför varje pass (kanske, detta är ju förstås individuellt).
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-02, 22:00   #244
snartspensligvegan
Banned

snartspensligvegans avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
Så det är alltså bättre för muskeltillväxt att köra med lite lättare vikter och inte alltid till failure?

Blir jobbigt för mig som e viktkåt
Behöver väl inte köra med lättare vikter för att du inte går till failure, sålänge du inte maxar =P

Kör färre repetitioner bara... och fler set istället ;/
snartspensligvegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 20:14   #245
Balken
Registered User

Balkens avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag skiter faktiskt i vad som är OPTIMALT i det här fallet. Att träna utan att "faila" är så urbota trist att jag är villig att ta eventuella sämre resultat.
+1
Balken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 13:16   #246
moment22
Registered User

moment22s avatar

Reg.datum: Jul 2006
MEn att köra ett dropset sista settet på hela passet med pass och så mycket failure man bara kan är väll bra?
moment22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 16:20   #247
Masdonne
Registered User

Masdonnes avatar

Reg.datum: Jan 2008
Dags att få denna tråd att vakna till liv igen då jag har en fråga om failure.

Anta att jag kör 6 reps själv, och jag känner att jag snart inte kommer orka mer, då får jag hjälp med 3-4 reps till. Blir räknas det som failure eller inte? Jag menar jag får ju hela tiden så mycket hjälp som krävs för att klara en repetition till, jag stannar aldrig halvvägs och trycker utav bara helevete för att märka att där tog det stopp.

Det ovannämnda exemplet är väl inte till nackdel för träning? Det räknas inte som "riktig" failure?
Masdonne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 19:02   #248
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Om man nu ska bli passad, tycker jag inte att man ska få hjälp med så mycket som 3-4 repetitioner. Det är det bästa receptet för att få utslitna axlar, leder eller vad det nu är för övning du kör. Om man ska bli passad borde det bästa vara, ur skadesynpunkt, att bara få hjälp upp om man inte klarar repetitionen. De man ser på gymet som kör trettiofem repetitioner med pass är också de som skjuter fram axlarna i slutet av bänkpressen, och som inte behöver skaffa ett kort som räcker längre än en månad.
Gammal 2009-02-14, 19:19   #249
Masdonne
Registered User

Masdonnes avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om man nu ska bli passad, tycker jag inte att man ska få hjälp med så mycket som 3-4 repetitioner. Det är det bästa receptet för att få utslitna axlar, leder eller vad det nu är för övning du kör. Om man ska bli passad borde det bästa vara, ur skadesynpunkt, att bara få hjälp upp om man inte klarar repetitionen. De man ser på gymet som kör trettiofem repetitioner med pass är också de som skjuter fram axlarna i slutet av bänkpressen, och som inte behöver skaffa ett kort som räcker längre än en månad.
Grejen är att jag brukar få pass när jag egentligen kanske skulle kunna göra en eller två reps till på egen hand, är det fortfarande sämre?
Masdonne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 22:20   #250
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Borde inte dropset slita otroligt mycket om failure nu är så "farligt"?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 08:42   #251
revilo
Registered User

Reg.datum: May 2009
Det jag inte förstår är hur det kan vara sådan extrem skillnad på att köra nära failure, och att faktiskt nå failure. Eller ska man mesträna och alltid hålla sig långt ifrån failure?
revilo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 10:35   #252
Mats J
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Jag körde till failur i alla set i alla pass under 8-10 år utan direkta problem, ökade bra OM jag vilade länge nog mellan passen.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 13:53   #253
SiSenior
Registered User

SiSeniors avatar

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag körde till failur i alla set i alla pass under 8-10 år utan direkta problem, ökade bra OM jag vilade länge nog mellan passen.

Frågan är hur bra du hade ökat OM du kört till strax innan failure i alla dessa år istället.
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
SiSenior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 14:59   #254
Pintan
Guest

Reg.datum: Mar 2010
Vad menas med "strax innan faliure" egentligen? Jag menar, kör man tunga femmor, och den sista e fail, då e ju den fjärde strax innan. Men kör man tolvor borde ju strax innan vara allt mellan 9-11?
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 17:12   #255
panzerpig
Registered ulcer

panzerpigs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Pintan Visa inlägg
Vad menas med "strax innan faliure" egentligen? Jag menar, kör man tunga femmor, och den sista e fail, då e ju den fjärde strax innan. Men kör man tolvor borde ju strax innan vara allt mellan 9-11?
Tja, klarar du 5:an utan hjälp så är det inte fail, fortsätter du till 6 men misslyckas så är det ju fail?
Sluta när du känner att du inte kommer orka nästa repetition. Det är detta som är det svåra, kommer du orka en till eller ingen till, det handlar om att lära känna sin kropp..
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:43.