Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-16, 23:23   #121
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av TCOG
killen har ingen poäng.

ha får gärna käka wienerbröd om han vill upp till 2500 men det kommer inte hjälpa honom i muskelbyggande syfte.

jag säger heinz, om du vill få ut mera av din träning så skippa wienerbrödet och colan men om du inte bryr dig om framsteg inom träningen så ät det. det kommer inte förstöra "allt" men det är inte definitivt bra att äta det i muskeluppbyggande syfte.

jag förstår iaf att du vill upp till 2500 men det är bättre om de 500 kom från en bättre matkälla.
Ja, det är BÄTTRE att äta en "fullvärdig måltid" än två weinerbröd. Men om man har uppfyllt alla sina behov kan det knappast vara sämre för muskeltillväxten att käka weinerbröd för att komma på kalori+?
Yankeee är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:24   #122
heinz
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
killen har ingen poäng.

ha får gärna käka wienerbröd om han vill upp till 2500 men det kommer inte hjälpa honom i muskelbyggande syfte.

jag säger heinz, om du vill få ut mera av din träning så skippa wienerbrödet och colan men om du inte bryr dig om framsteg inom träningen så ät det. det kommer inte förstöra "allt" men det är inte definitivt bra att äta det i muskeluppbyggande syfte.

jag förstår iaf att du vill upp till 2500 men det är bättre om de 500 kom från en bättre matkälla.
wienerbröd och cola är naturligtvis tillspetsad. men steget till etablerade matingredienser för dom flesta av oss, t ex potatis, pasta eller ris är inte särskilt långt.
jag antar att ditt uttalande då gäller även dom? man kan alltså byta ut "skippa wienerbrödet och colan" till "skippa riset" "skippa potatisen" "skippa brödet" "skippa flingorna" eller nåt annat som utgör 500 kalorier för dom FLESTA av oss per dag - inkl dom som tränar.

du kanske vill berätta om bättre matkällor? äter du t ex spaghetti med köttfärssås utan spaghetti? biff med potatis utan potatis?
kyckling med ris, utan ris?
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:26   #123
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

heinz, varför skulle potatis vara dåligt?
Yankeee är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:29   #124
alle
Registered User

alles avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev

2500kalorier , där 500 eller etc är ifrån sämre val = muskler, plus en del onödigt fett.

2500 kalorier ifrån BRA mat, = MER muskler och mindre onödigt fett.

Herregud, läs!
Det blir lika mycket lagrat fett i kroppen.

Dessutom tror jag inte den här tråden går ut på huruvida man får i sig omättat fett eller mättat.

Behöver man 500 kcal extra och får i sig tillräckligt av allt annatn vitaminer osv tror jag det spelar mindre roll om det är från kakor eller pasta så länge det inte är exakt 500 kcal.

Däremot skulle jag själv inte göra så eftersom pastan mättar betydligt bättre och man vill ju vara så "optimal" som möjligt

alle är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:29   #125
tonedef
Registered User

Reg.datum: Jun 2004
Jag tycker också Heinz har en poäng, eller det är iaf intressant och läsa så fortsätt!
tonedef är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:30   #126
TCOG
.

TCOGs avatar

LÄS OM, LÄS RÄTTTTTTTTTTTTTT!

jag har inte skrivit någonting om "skippa potatis", "skippa ris", "skippa bröd".

som jag sa det är BÄTTRE med BRA mat som hjälper dig bygga upp dina muskler istället för wiener & cola.

Yankee: visst kan han gå på kalori+ men ett kalori+ på wiener & cola kommer inte hjälpa honom bygga muskler. (om han nu är ute efter det)

ska soooooova snaaaaaaartttt........
TCOG är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:30   #127
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av vildängel
heinz, detta är inget påhopp på dig, jag menar inte att använda otrevlig ton. Jag vill bara ha ett litet förtydligande.

Om du som du säger ligger på tillräckligt med protein, kolhydrater och bra fett, hur kan du då ligga på energiminus? Om du käkar tillräckligt av allt, borde väl ditt behov vara täckt? Om det inte är det har du ju inte ätit tillräckligt av något näringsämne?
Och även om ditt +/- 0-behov är täckt och du vill hamna på kaloriplus (och jag gissar att det är muskler du vill öka i), så måste du väl tillföra mer protein (och kanske kolhydrater, vad vet jag?) och inte bara "tom" energi? Eftersom att den energin inte kan bygga några muskler?

Eller är jag helt ute och cyklar på loftet?
tillräckligt med protein beror på hur man räknar, det är allt från 0.8g per kg till 3g per kg. ingen vet. väger man 70kg krävs det alltså kanske 100g protein.
det klarar man med, säg frukost + 2 proteinshakes. problemet är att en proteinshake ger kanske 200 kalorier i vatten. = 400 kalorier för 2. dock en 70gram protein.
fett brukar inte vara nåt problem att få i sig, olivolja i maten, fiskolja osv.
det som återstår är då kolhydrater. detta är dåligt tydligen. det är här bukfyllan och tomma kalorierna kommer in.

det är alltså inget problem att få i sig tillräckligt med protein eller fett.
inte heller dom vitaminer och mineraler man behöver, i synnerhet inte om man äter frukt och grönt + multivitamin.
men inget av detta ger 2500 kalorier. eller 3000 kalorier.
ju nyttigare mat man äter, ju kalorisnålare är den dessvärre. det går liksom inte ihop.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:32   #128
TCOG
.

TCOGs avatar

heinz: kan du lägga upp hur du äter en dag?
TCOG är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:33   #129
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
heinz, varför skulle potatis vara dåligt?
färsk potatis har ett GI på ungefär samma som wienerbröd, runt 80.
bakad potatis och pommes är inte att tänka på om man värderar GI.
hur näringen är i övrigt med potatis vet jag inte, om det är bättre än ris eller pasta.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:35   #130
heinz
Registered User

Citat:
LÄS OM, LÄS RÄTTTTTTTTTTTTTT!

jag har inte skrivit någonting om "skippa potatis", "skippa ris", "skippa bröd".

som jag sa det är BÄTTRE med BRA mat som hjälper dig bygga upp dina muskler istället för wiener & cola.

Yankee: visst kan han gå på kalori+ men ett kalori+ på wiener & cola kommer inte hjälpa honom bygga muskler. (om han nu är ute efter det)

ska soooooova snaaaaaaartttt........
varför kan man bygga muskler på snabbmakaroner me inte wienerbröd? förklara det.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:36   #131
heinz
Registered User

Citat:
heinz: kan du lägga upp hur du äter en dag?
jag äter bra men får i mig för få kalorier.

varför får jag i mig för få kalorier?
jo därför att jag äter hälsosamt.
ju hälsosammare man äter, ju färre kalorier blir det.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:37   #132
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
Själv fattar jag inte när den muskelbyggande effekten kommer in.

Om jag äter 2000 kalorier, och av dom är det 250g protein, lagom med fett och kolhydrater och jag tillsätter 500 kalorier för att kliva upp på 2500.
vad är det då som avgör om dessa 500 kalorier kan räknas eller inte?
500 kalorier till, av protein? kanske är mer näringsrikt, men jag har inget behov av mer protein då jag redan ligger på 250g.
mer fett? knappast det heller.
då finns det ju bara kolhydrater kvar bland dom 500 extra kalorier jag behöver.
och då duger ju inte högt GI-kolisar utan då ska det vara nåt med lägre gi
varför det då? vad är det för muskelbyggande egenskaper som sätts i rullning som annars uteblir?

vilka källor till dessa 500 kalorier är tillåtna? och varför?
Om wienerbröd har lågt GI så måste det väl bero på allt fett som är i, annars så är ju det vetemjöl och socker. Detta tillsammans med cola som bara är socker som ger massiv insulinutsöndring är nog inte direkt bra för muskelbyggande. Så jag tror detta resulterar i blodsockerspikar och ökat fettintag. Inget direkt optimalt för muskelbyggande, men jag tror du ökar muskelvikt ändå, kanske också onödigt mycket i fett. Det kommer också bli mycket svårare att hålla den normala kosten.

Detta mot att öka kolhydraterna i varje måltid och behålla en bra blodsockerkurva och fyllda glykogendepåer. Detta tror jag är bättre och ger mer muskler kontra fett.

Hur mat och annat påverkar återhämtningen vet jag ej.
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:41   #133
vildängel
Registered User

vildängels avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
det som återstår är då kolhydrater. detta är dåligt tydligen. det är här bukfyllan och tomma kalorierna kommer in.
Det är väl inte dåligt? Det som har sagt vara dåligt är väl kolhydrater som består av i princip endast socker?

City Gym - Det enda rätta!
vildängel är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:42   #134
heinz
Registered User

Citat:
Inget direkt optimalt för muskelbyggande, men jag tror du ökar muskelvikt ändå, kanske också onödigt mycket i fett. Det kommer också bli mycket svårare att hålla den normala kosten.
ja jag tror det också. jag har aldrig påstått att wienerbröd eller cola är ultimat, jag tänker inte äta det varje dag som mellanmål,och att det finns bättre grejer att äta fattar vem som helst. däremot hur onyttigt det är måste ju ställas i proportion till hur man äter i övrigt, lever man på fiskfett så är inte fettet från wienerbröd så farligt när man sen ska räkna ihop det totala fettintget på en dag...

men det intressanta är ju vad är det som är så specifikt felaktigt med wienerbröd och cola, och hur pass långt är den näringen från annan näring - t ex pasta, ris och potatis, eller andra kolhydratkällor... om man inte KAN bygga muskler på en diet där t ex wienerbröd eller andra mindre näringsrika livsmedel ÄR EN DEL av kosten, då är ju frågan när börjar ett livsmedel att vara väridgt som en ingrediens av det totala kalorieintaget och när slutar det?

tyvärr vill inte grub och vem det nu var med, svara på det.

för alla sitter ju inte med matdagboken i handen och äter perfekt jämt, det vore ju skönt om man nån gång ibland slarvar med käket och får några hundra kalorier från en "dålig" källa men ändå kan tillgodogöra sig den....
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 23:47   #135
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av vildängel
Det är väl inte dåligt? Det som har sagt vara dåligt är väl kolhydrater som består av i princip endast socker?
"Vad är kolhydrater?
Kolhydrater är sockerarter som består av kemiska föreningar bestående av kol, syre och väte."
heinz är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:07.