Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-16, 18:06   #16
erk
Reg. användare

erks avatar

Reg.datum: May 2004
När man precis gått ut gymnasiet trodde man att man var bra på matte. På gymnasiet räknade man i stort sett uteslutande med likamedtecken. Eftersom man inte gjort annat då trodde var det inget man reflekterade över, i matte är det ju likamed och direkta svar som gäller. Eller?

Bland det första man reagerade på när man började läsa matematik på högre nivåer var att det sällan blev "riktiga" svar. Man levde fortfarande kvar i gymnasieförvissningen om att allt ska gå att lösa med likamedtecken. Bara det att i den högre matematiken räknar man sällan med sånt, där är det mest oändligheter och olikheter.

Du har aldrig funderat på om det möjligtvis kan vara så i detta fall också? Det finns forskningsstudier som visar på högre muskeltillväxt vid proteinintag direkt efter träning, och hur mycket man ska inta kan inte skrivas med likamedtecken eftersom det är individuellt. Väldigt många faktorer påverkar, bland annat kroppsvikt. Vad som finns är rekommendationer, och olikheter.

Inta mer än och mindre än. Att ett högt proteinintag är skadligt för bland anant njurarna som får en hög belastning av allt kväve till exempel, det låter till och med så logiskt att man skulle kunna acceptera det utan att ha sett forskningsresultat som säger exakt det.

Det är sällan du kan ange ett exakt svar. Precis som i matematiken.
erk är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:08   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
men om coca cola, wienerbröd m.m. är tomma kalorier, när börjar en kalorie bli tom och när slutar den? hur ser listan ut? är snabbmakaroner ok? eller jasminris?

om man äter till 80% optimalt, och 20% mindre bra, då menar du att då blir det inga muskler. frågan är då NÄR blir det muskler? när man äter 100% rätt ? 95% ?
Inga muskler har ingen påstått. Det beror på hur du tränar och äter i övrigt. Däremot garanterat sämre resultat muskelmässigt än om du valt bättre livsmedel och tajmat intaget av dessa korrekt. Visst kan du göra muskelökningar med coca cola och wienerbröd som en del av kosten... men det kommer inte att vara coca colan och wienerbröden som ligger bakom muskeltillväxten!

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:11   #18
heinz
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Inga muskler har ingen påstått. Det beror på hur du tränar och äter i övrigt. Däremot garanterat sämre resultat muskelmässigt än om du valt bättre livsmedel och tajmat intaget av dessa korrekt. Visst kan du göra muskelökningar med coca cola och wienerbröd som en del av kosten... men det kommer inte att vara coca colan och wienerbröden som ligger bakom muskeltillväxten!
om coca cola, wienerbröd, och annat dålig mat, tomma kalorier etc är det som gör att man går från 2000 kalorier till 2500 eller 3000 kalorier, då menar du att då kan man lika bra skita i det, och ligga kvar på 2000 kalorier och då skulle man ändå gå upp?
hurdå?
jag trodde ett kalorieöverskatt var fullständigt nödvändigt för att gå upp i muskler. du menar att man kan ligga kvar på samma mängd kalorier och ändå gå upp.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:13   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
om coca cola, wienerbröd, och annat dålig mat, tomma kalorier etc är det som gör att man går från 2000 kalorier till 2500 eller 3000 kalorier, då menar du att då kan man lika bra skita i det, och ligga kvar på 2000 kalorier och då skulle man ändå gå upp?
hurdå?
jag trodde ett kalorieöverskatt var fullständigt nödvändigt för att gå upp i muskler. du menar att man kan ligga kvar på samma mängd kalorier och ändå gå upp.
Att överäta 1000 kcal ger ingen större muskeltillväxt än att överäta 500 kcal.

Sedan kan jag bara quota mig själv:

"Visst kan du göra muskelökningar med coca cola och wienerbröd som en del av kosten... men det kommer inte att vara coca colan och wienerbröden som ligger bakom muskeltillväxten!"

Hade det där överskottet bestått av bra och rätt sammansatt och tajmad näring hade muskeltillväxten med 100% säkerhet varit större än om överskottet bestått av cola och wienerbröd.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-11-16, 18:15   #20
heinz
Registered User

nu ändrar du dig ju. nu snackar du om STÖRRE muskeltillväxt jämfört med INGEN.

om det enbart är coca cola, wienerbröd och liknande som står för överskottet kalorier då är det ju det som ligger bakom muskelökningen.
alternativet vore att slopa det helt och då skulle man ligga kvar på 2000 kalorier och inte KUNNA gå upp.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:27   #21
John M
Registered User

John Ms avatar

Reg.datum: Feb 2002
Du heinz, du heter inte Thomas Landberg och kommer ifrån Bålsta?
John M är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:27   #22
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Nej, jag ändrar mig inte. Läs noggrannare. Jag skrev "Inga muskler har ingen påstått". Det betyder, att ingen har påstått att du inte kan bygga några muskler alls.

Nu har jag i alla fall sagt mitt; tro gärna att coca cola och wienerbröd stimulerar muskeltillväxt så länge du ligger på energiöverskott. Eller kom tillbaka när du läst på grunderna i elementär proteinsyntes och hur muskeluppbyggnad sker.

Citat:
alternativet vore att slopa det helt och då skulle man ligga kvar på 2000 kalorier och inte KUNNA gå upp.
Nej, alternativet är att slopa colan och wienerbrödet, ersätta dessa med vettig mat, och förbättra resultaten i jämförelse!

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-11-16, 18:29   #23
heinz
Registered User

med andra ord säger du att man KAN bygga muskler på wienerbröd och coca cola. det finns dock livsmedel som man kan bygga MER muskler av.
och det summerar väl rätt bra det jag skrev från början, nämligen att äter man coca cola och wienerbröd och genom det når ett kalorieövertag då resulterar det i samband med träning i på sikt muskeltillväxt.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:31   #24
heinz
Registered User

Citat:

NEJ! Alternativet är att slopa colan och wienerbrödet, ersätta dessa med vettig mat, och förbättra resultaten i jämförelse!
ja du hävdar att man får bättre resultat med bättre mat, frågan är hur mycket bättre, och vilken typ av mat?

att byta ut t ex snabbmakaroner mot fullkorn kanske i teorin låter bra, men vilken skillnad skulle det göra i praktiken? det tvivlar jag på att nån vet.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:33   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
med andra ord säger du att man KAN bygga muskler på wienerbröd och coca cola. det finns dock livsmedel som man kan bygga MER muskler av.
och det summerar väl rätt bra det jag skrev från början, nämligen att äter man coca cola och wienerbröd och genom det når ett kalorieövertag då resulterar det i samband med träning i på sikt muskeltillväxt.
Nej, det säger jag inte alls. Det är inte colan och wienerbrödet som står för muskeltillväxten. Det krävs essentiella aminosyror för att stimulera proteinsyntes. Förhoppningsvis får du dessa från resten av kosten, vilket betyder att du kan lyckas lägga på dig muskelmassa trots colan och wienerbröden, men det är trots, inte tack vare!

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-11-16, 18:36   #26
heinz
Registered User

Citat:
Nej, det säger jag inte alls. Det är inte colan och wienerbrödet som står för muskeltillväxten. Det krävs essentiella aminosyror för att stimulera proteinsyntes. Förhoppningsvis får du dessa från resten av kosten, vilket betyder att du kan lyckas lägga på dig muskelmassa trots colan och wienerbröden, men det är trots, inte tack vare!
men då kvittar ju dels colan och wienerbröden. och dels dom extra kalorierna.
vilket alltså innebär att jag kan slopa colan och wienerbröden. vilket gör att jag hamnar på -500 kalorier och är tillbaka på 2000 trots att jag behöver ett kalorieöverskott för att gå upp i muskler.
alltså hävdar du att man kan lägga på sig muskelmassa utan att öka kaloriemängd?
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:36   #27
erk
Reg. användare

erks avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
ja du hävdar att man får bättre resultat med bättre mat, frågan är hur mycket bättre, och vilken typ av mat?

att byta ut t ex snabbmakaroner mot fullkorn kanske i teorin låter bra, men vilken skillnad skulle det göra i praktiken? det tvivlar jag på att nån vet.
Som jag skrev tidigare, det är sällan man kan svara exakt utan oftast blir svar i form av olikheter.

Du bygger mer muskler. Dock är inte kosten den enda faktorn som styr proteinsyntesen, även om den spelar störst roll. Därför kan du inte få ett exakt svar i form av 0,1 kg ren muskelmassa.

Senast redigerad av erk den 2004-11-16 klockan 18:41. Anledning: edit: stavfel
erk är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:37   #28
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-11-16, 18:39   #29
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av erk
Som jag skrev tidigare, det är sällan man kan svara exakta utan oftast blir svar i form av olikheter.

Du bygger mer muskler. Dock är inte det den enda faktorn som styr proteinsyntesen, även om den spelar stor roll. Därför kan du inte få ett exakt svar i form av 0,1 kg ren muskelmassa.

nej ingen kan ge exakt svar, ingen kan ens höfta och snacka om det rör sig om 10 procent eller 90 procent.
då blir det alltså helt värdelöst.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:40   #30
heinz
Registered User

Citat:
du får skratta hur mycket du vill men fakta kvarstår - du hävdar att man ökar i muskelvikt utan att behöva öka i mängden kalorier.
heinz är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.