Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-17, 14:04   #166
heinz
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
bra då verkar det som vi är överrens om det jag skrev från början nämligen coca cola = muskler. får tacka så mkt för visat intresse
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 14:09   #167
Frazze
Registered User

Frazzes avatar

Reg.datum: Jan 2002
Jag är ledsen, men jag kan inte hitta inlägget tar detta ska stå, att ernergin inte räknas från tomma kalorier.
Frazze är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 14:14   #168
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
ja vad kan syftet vara på ett muskelbyggarforum? kanske att bygga muskler?
ett högre proteinintag, i jämförelse med vadå, ett lägre? då är vi ju tillbaka på om det är 50g 100g 150g 200g 300g 400g eller vad det nu är som gäller.
liksom vidare om det är vettigt att cycla proteinintaget, om det är vettigt att äta upp till 60% av det totala intaget vid 1 tillfälle osv.
och vad blir slutsatsen av det? ingen vet.
tillbaka på ruta ett.
"ingen vet" - bevisa detta påstående. Ge mig en siffra.
Pez är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 14:18   #169
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Pez
"ingen vet" - bevisa detta påstående. Ge mig en siffra.
du menar att det är klarlagt vilken proteinnivå styrketränade bör ligga på? att det är klarlagt utom tvivel, från olika oberoende undersökningar att cykla proteintaget skulle leda till större muskelökning? att det är klarlagt att ta upp till 60% av ens proteintag vid 1 tillfälle är bättre än att sprida ut det över dagen?
om inte, så kan man ju bara konstatera - man vet inte.
det är bara teorier. och dessutom teorier som går emot varandra.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 14:24   #170
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
ja du. inte vet jag. men om du läser lite inlägg i den här tråden ser du att ett gäng människor tycker att tomma kalorier bara är skit och inte gör nån skillnad.
dvs äter man 2000 kalorier perfekt mat men behöver 2500 kalorier för att växa och återstående 500 kalorier är s k tomma kalorier, då menar dom att dessa 500 kalorier inte gör nån skillnad alls överhuvudtaget utan ENDAST ett tillägg med 500 optimala kalorier gör skillnad.
Ditt räkneexempel med 2000 resp. 2500 kcal låter mer som mat för en gymtränande tjej.

Hur som helst. Det är förb-t svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnena på bara 2000 kcal. Det är lite smått och gott som järn, zink, folsyra, B12 , Omega-3 fett som kan fattas.

Hade du valt 500 kcal till från näringsrikare livsmedel än kola och wienerbröd så kanske du säkrat möjligheten att inte få blodbrist.
Blodbrist som gör att du tränar lite sämre och bygger lite mindre muskler.
Sverker är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 14:31   #171
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Ditt räkneexempel med 2000 resp. 2500 kcal låter mer som mat för en gymtränande tjej.

Hur som helst. Det är förb-t svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnena på bara 2000 kcal. Det är lite smått och gott som järn, zink, folsyra, B12 , Omega-3 fett som kan fattas.

Hade du valt 500 kcal till från näringsrikare livsmedel än kola och wienerbröd så kanske du säkrat möjligheten att inte få blodbrist.
Blodbrist som gör att du tränar lite sämre och bygger lite mindre muskler.
beror ju på hur mycket man väger. tror det finns rätt många killar som klarar sig på 2500 kalorier per dag utan att för den sakens skull ska jämföras med en tjej.

att äta mer kalorier betyder inte att nödvändigtvis att man äter nyttigare. b12, zink etc finns ju i multivitamintabletter.

tycker inte det känns som hållbara argument till varför man inte bygger muskler på tomma kalorier om dessa tomma kalorier BIDRAR till att det totala kalorieintaget blir tillräckligt stort.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 14:35   #172
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Tanken måste ju vara att man äter bra mat och möjligen använder multivitamin/mineral för att vara helt säker på att man får i sig alla näringsämnen.

Att basera sitt intag av vitaminer och mineraler från tillskott är enligt mig ett systemfel.
Sverker är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 15:17   #173
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Hallå!

Orkade bara läsa til sida 6, sen fick jag ont i huvudet (tack för det grabbar )

Så här tycker jag...och det har säkerligen påpekats i tråden redan så ha överssende med lite upprepning.

Om det råder ett kaloriunderskott, kommer coca-cola & wienerbröd möjliggöra muskeluppbyggnad förutsatt att tillräckligt med protein finns närvarande i kosten för övrigt. Men det är proteinet i sig som blir muskler, inte colan eller winerbrödet.

Baseras hela energiintaget på cola och wienerbröd lär det inte leda till ngn muskeluppbyggnad. Det skulle saknas alldeles för mycket protein!

Energiöverskottet möjliggör muskeluppbyggnad, men det är inte energin i socker och fett som blir muskelprotein. För det behövs kväve som endast finns i protein!

Sen finns det många fler faktorer än proteinmängd och kalorimängd som påverkar muskeluppbyggnad. Personligen tror jag att kvaliteten har rätt stor betydelse för hur bra muskeluppbyggnaden sker. Jag tror att ju bättre kvalitet det är på maten, desto bättre muskeluppbyggnad får man.

Därmed inte sagt att cola och wienerbröd inte bidrar till muskeluppbyggnad. Snarare att det inte är det bästa för ändamålet.

Mvh

William
Gammal 2004-11-17, 15:26   #174
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av William

Om det råder ett kaloriunderskott, kommer coca-cola & wienerbröd möjliggöra muskeluppbyggnad förutsatt att tillräckligt med protein finns närvarande i kosten för övrigt. Men det är proteinet i sig som blir muskler, inte colan eller winerbrödet.

Mvh

William
Det var just det som var hela poängen, men som vissa inte höll med om.
Ligger man på underskott så lär väl kroppen använda proteinet till annat istället för muskeluppbyggnad? Hamnar man på överskott så kan kroppen använda proteinet till muskeluppbyggnad?
Yankeee är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 15:32   #175
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Det var just det som var hela poängen, men som vissa inte höll med om.
Ligger man på underskott så lär väl kroppen använda proteinet till annat istället för muskeluppbyggnad? Hamnar man på överskott så kan kroppen använda proteinet till muskeluppbyggnad?
Jag sade ju det redan på sid 3. "Jag har inte påstått att du inte behöver ligga på ett visst energiöverskott. Men även om du gör det kommer det inte vara colan som stimulerar proteinsyntes! Det är alltså trots att energiöverskottet kommer från cola som du har möjlighet att lägga på dig muskler då, inte tack vare!"

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 15:35   #176
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag sade ju det redan på sid 3. "Jag har inte påstått att du inte behöver ligga på ett visst energiöverskott. Men även om du gör det kommer det inte vara colan som stimulerar proteinsyntes! Det är alltså trots att energiöverskottet kommer från cola som du har möjlighet att lägga på dig muskler då, inte tack vare!"
Vafan har alla tjafsat om i 9 sidor då?
Gammal 2004-11-17, 15:46   #177
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Heinz visst är du poopo (eller vad det var) från halsa.info?
Gammal 2004-11-17, 15:56   #178
tokke
Registered User

tokkes avatar

Reg.datum: Jan 2004
Coca Cola = Muskler, det blir en annorlunda bok!

"Äter du någon speciell kost för att bli en starkare dräng?
- Nej, det blir vad mamma lagar. Päror. Något mer? Kött. Men inte
grönsaker! Det äter jag aldrig."
tokke är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 15:59   #179
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Heinz visst är du poopo (eller vad det var) från halsa.info?
nej
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-17, 16:00   #180
heinz
Registered User

OK nu är till och med jag nöjd med svaren :love:
heinz är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:56.