Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-16, 20:23   #91
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
vad jag förstått är det mängden kalorier som avgör om man går upp i vikt. får man inte i sig tillräckligt med kalorier så spelar det ingen roll hur mycket man tränar på gymet, hur många reps, set eller vikt på stången.
Fan vad ni krånglar till det. Klappa till honom på fingrarna direkt istället. Varför låter ni honom komma undan så där lätt? Jag kan räkna upp mängder av grabbar som ökat muskulärt och gått upp i vikt trots kaloriunderskott. Det kallas pubertet.

För övrigt - om Ketchups argument stämmer vore det ju bara att dricka ett par deciliter riktigt fet matolja på morgonen. Så man fick i sig kaloriöverskottet direkt. Nu är det inte så enkelt. Och det VET jag, efter att bl a ha testat den varianten.
Vad trött jag blir på tangentbordsbyggare ibland.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 20:24   #92
erk
Reg. användare

erks avatar

Reg.datum: May 2004
Sverker: =)
erk är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:01   #93
heinz
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:

Jag förstår hur du tänker heinz, dock så tycker jag det är helt fel att säga att du bygger muskler av coca-cola och wienerbröd, det du däremot kan säga utan protester är att du får en viktökning med hjälp av colan och wienerbrödet. Den muskelmassa du då lägger på dig har du den bra delen av kosten att tacka för, förmodligen lär inte ett skit av colan och wienerbröden vara just dom livsmedlen som resulterar i muskler.
jag tycker inte det är fel. eftersom det är just coca colan och wienerbrödet som gör att jag går över gränsen till ett överskott av kalorier. utan det ingen kalorieökning = ingen muskeltillväxt.
men man kan ju om man vill vända på det och börja dagen med wienerbröd och coca-cola och sen avsluta med en gainer på kvällen och få det tillatt det är gainern som är det där lilla extra som gör att man ökar. men sanningen är väl att det är båda delarna.

Citat:
Säger du sedan att du inte lägger på dig mer fett om du äter wienerbröd och cola varje dag så gör det då för all del,
ja fettet måste ju bygga på det totala fettintaget per dag, alltså kan jag med gott samvete käka wienerbröd så länge det total fettintaget inte blir för stort i förhållande till allt annat.
alltså är det fel att påstå att det skulle vara skadligt att käka wienerbröd varje dag. det är inte skadligare än att käka en proteinshake per dag.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:04   #94
heinz
Registered User

Citat:
För övrigt - om Ketchups argument stämmer vore det ju bara att dricka ett par deciliter riktigt fet matolja på morgonen. Så man fick i sig kaloriöverskottet direkt. Nu är det inte så enkelt. Och det VET jag, efter att bl a ha testat den varianten.
för det första är det många, för att inte säga dom flesta, som har delar av sin kost som bygger på s k tomma kalorier. sen finns det ju en hel del byggare upp till absoluta proffsnivån som äter dålig mat på t ex kfc eller burger king. det är en del av deras off-season ätande.

för det andra så är olja just ett vanligt råd till folk som har svårt att gå upp i vikt för att öka just kaloriemängden. tror det funkar alldeles utmärkt.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:09   #95
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Om man har samma resonemang som andra i denna tråd så är det kass mat.
Näringsmässigt är det ju i princip lika kasst som weinerbröd.

exakt. och ska man gå på den här "vetenskapliga" vi-vet-bäst-linjen som framhålls i den här tråden då är det ett antal livsmedel som mer eller mindre är helt verkningslösa och som befinner sig på ungefär samma näringsnivå som coca-cola och wienerbröd.
och då kan man ju fråga sig vad som händer när en betydande del av folks dagliga kost ändå består av dessa?
om folk i genomsnitt ligger på 3000 kalorier, då är det ingen överdrift att minst 500 av dessa är från s k tomma, verkningslösa. kalorier.
och vad blir då konsekvenserna av det?

protein råder det ju en hets kring, så det verkar alla gilla oavsett i vilken form eller sammanhang det kommer.

fett ska helst vara bra fetter, men det är inte ovanligt att dåliga fetter också rekommenderas.

återstår kolhydrater, vilket ju ofta är just det som kallas tomma kalorier, som återfinns i vitt bröd, snacks, fikabröd, pasta, pommes frites, ris m.m.
om intag av det har NOLL betydelse för ens muskelutveckling då bör nog ganska många på forumet ta sig en funderare på vad dom stoppar i sig...
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:11   #96
heinz
Registered User

OM s k tomma kalorier är så enormt verkningslösa som vissa påstår, då ligger nog svaret till varför många inte ökar i muskler i det och inte som man kan tro, i för lite protein.
det skulle nämligen innebära att dom allra flesta fick i sig på tok för lite kalorier vilket gör muskeltillväxt (enligt vissa) omöjlig eller i bästa fall (enligt andra) liten eller minimal.

jag hoppas denna tråd kan bringa klarhet i detta,
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:20   #97
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Jaha, och vart vill du komma med det här? Förutom att få slå dig för bröstet och tjafsa lite med Grub och Sverker (vilket inte bekommer dem ett dugg). Om du menar att folk lägger FÖR stor vikt vid maten kan du ha en poäng - fortfarande är det så att träningen är det viktigaste för att bygga. Om du menar att kosten inte har nån betydelse är du definitivt ute och cyklar.
Om du vill klämma i dig dina kolisar i form av vitt bröd, socker och wienerbröd så varsågod - det är inte det bästa att träna på om man så säger.
Eller är det bara så att du vill ha ett kvitto på att du gör rätt - okey, det är ett fritt land, träna och käka som du vill. Så kan vi jämföra resultat sen (jag sitter med ett rätt bra facit efter så här många år).

allan

Allan är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:24   #98
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Om folk här skulle slarva med kosten emellanåt - vad spelar det för roll? Skillnaden är att vi är rätt många som VET hur resultaten blir när man sköter maten exemplariskt. När man för matdagbok, håller koll på GI och kcal.

allan

Allan är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:27   #99
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Om man har samma resonemang som andra i denna tråd så är det kass mat.
Näringsmässigt är det ju i princip lika kasst som weinerbröd.

Enligt vem? Vad är skillnaden på snabbmakaroner och vanliga makaroner?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:29   #100
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Enligt vem? Vad är skillnaden på snabbmakaroner och vanliga makaroner?
Koktiden.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:34   #101
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Om folk här skulle slarva med kosten emellanåt - vad spelar det för roll? Skillnaden är att vi är rätt många som VET hur resultaten blir när man sköter maten exemplariskt. När man för matdagbok, håller koll på GI och kcal.

allan
vet ni? hur vet man det? måste vara svårt att komma fram till en slutsats när det är så många faktorer som spelar in som genetiska faktorer, mängd mät, kalorieintag, näringsinnehåll, om man vart frisk eller sjuk, set, reps, återhämtning, intensitet, tidsperspektiv, tidsintervall, vila mellan set, sömn, kosttillskott.

att i det läget kunna peka ut en eller ett par enstaka faktorer och säga "det är pga att jag övergått till fullkornsmakaroner istället för snabbamakaroner som gör att jag ökat 2cm över bröstkorgen" tycker jag låter väldigt knepigt.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:38   #102
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Citat:
vet ni? hur vet man det? måste vara svårt att komma fram till en slutsats när det är så många faktorer som spelar in som genetiska faktorer, mängd mät, kalorieintag, näringsinnehåll, om man vart frisk eller sjuk, set, reps, återhämtning, intensitet, tidsperspektiv, tidsintervall, vila mellan set, sömn, kosttillskott.
Nu börjar du närma dig vad man lär sig veta om sin kropp om man är riktigt seriös med sin träning. Det tar en jävla tid, är en plåga emellanåt men blir rätt bra i slutet. Du skulle bara veta hur många elitbyggare som har en invand rutin för att komma i form; en väl utprovad metod. Man lär sig vad som funkar helt enkelt. Det är därför så få lyckas bra första gångerna de tävlar.

Citat:
att i det läget kunna peka ut en eller ett par enstaka faktorer och säga "det är pga att jag övergått till fullkornsmakaroner istället för snabbamakaroner som gör att jag ökat 2cm över bröstkorgen" tycker jag låter väldigt knepigt.
Jag vet i varje fall ett antal svenska mästare som hänvisar sina framsteg till ytterligt små förändringar i kosthållningen - både när det gäller lagad mat och kosttillskott. På samma vis som de kan hävda muskulära framsteg med ytterst små ändringar av detaljer i träningen.

allan

Allan är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 21:43   #103
heinz
Registered User

OM wienerbröd är så värdelöst och verkningslöst, som vissa påstår i denna tråd, då är det ju rätt mycket som hamnar i samma grupp åtminstone om man ser till det glykemiska indexet. sen kan det ju ha lite mer näring, men det torde väl kvitta då näringsintaget var fullt redan i trådexemplet.

följande bör man alltså INTE räkna till kalorier per dag man äter:
potatis, flesta rissorter, snabbmakaroner, ett antal frukter, ärtsoppa, svarta bönsoppa, dom flesta brödsorter m.m.

själv inbillar jag mig dock att den som äter t ex ris och fisk till lunch, potatis och kött till middag kan tillgodogöra sig hela måltiden, dvs inte bara fisken eller köttet, utan ochså riset och potatisen spelar in är en del av dom kalorier som i sin tur leder till muskelökning. jag verkar dock vara rätt ensam med den åsikten?
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 22:03   #104
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Koktiden.

Hehe

heinz varför är snabbmakaroner, ris och potatis dåligt?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 22:06   #105
herr_vanlig
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Varför svarar ni inte på karlns fråga bara? Jag kan hjälpa er annars..

Vad är bäst för muskeltillväxt?

a) kaloriunderskott med 500kcal

b) Kalorinivå i paritet med förbränning

c) det har ingen betydelse, för man går upp bra i muskler även fast man ligger under sin förbränning i kaloriintag.(detta alternativ väljer bl.a. King grub)
herr_vanlig är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.