2004-11-16, 19:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
"Athletes are interested in nutritional manipulations that may enhance lean tissue gains stimulated by resistance training. Some research demonstrates that acute consumption of food containing protein causes superior muscle protein synthesis compared to isoenergetic foods without protein. This benefit has not been verified in longer-term training studies. We compared body composition and muscle function responses to resistance training in males who consumed a carbohydrate or a multi-macronutrient beverage following each training session. METHODS: Nineteen, untrained men (18-25 years) consumed either a milk (MILK) or a carbohydrate-electrolyte (CHO) drink immediately following each workout during a 10 week resistance training program. Muscle strength (1RM for seven exercises), body composition (DXA scan), fasted, resting concentrations of serum total and free testosterone, cortisol, IGF-1, and resting energy expenditure (REE) were measured prior to and at the end of training. RESULTS: Resistance training caused an increase (44 +/- 4%, p < 0.001) in muscular strength for all subjects. The training program reduced percent body fat (8%, p < 0.05, -0.9 +/- 0.5 kg) and increased fat-free soft tissue (FFST) mass (2%, 1.2 +/- 0.3 kg, p < 0.01). MILK tended to increase body weight and FFST mass (p = 0.10 and p = 0.13, respectively) compared to CHO."
J Am Coll Nutr. 2004 Aug;23(4):322-30. Effect of post-exercise supplement consumption on adaptations to resistance training.
|
|
|
2004-11-16, 19:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
[QUOTE=King Grub][quote]
du hävdar att man visst kan äta coca cola och wienerbröd EFTER träning - då skulle det ha betydelse.
Citat:
Du menar: "möjligen då direkt efter träningspass, och även vid det tillfället skulle det vara två undermåliga alternativ"?
Givetvis menar jag som alternativ till kolhydratkälla här, men som tidigare nämnt: ett undermåligt alternativ. Proteinet behöver kolhydrater för att komma till sin rätt. Det är fortfarande inte wienerbrödet som står för eventuell muskeltillväxt. Det har jag inte skrivit och kommer aldrig att skriva.
|
det som står för eventuell muskeltillväxt är det faktum att man äter mer än 2000 kalorier i detta exempel. vad som leder till detta är det man äter direkt efter träningen, undermåligt eller ej.
coca cola efter träning = enligt dig, kan ha möjlig betydelse = ger överskott av kalorier = muskeltillväxt.
om inte? varför säger du då att det MÖJLIGEN har betydelse och sen att det inte har det?
antingen har det betydelse eller inte.
|
|
|
2004-11-16, 19:49
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
heinz,
|
|
|
2004-11-16, 19:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
det som står för eventuell muskeltillväxt är det faktum att man äter mer än 2000 kalorier i detta exempel. vad som leder till detta är det man äter direkt efter träningen, undermåligt eller ej.
coca cola efter träning = enligt dig, kan ha möjlig betydelse = ger överskott av kalorier = muskeltillväxt.
om inte? varför säger du då att det MÖJLIGEN har betydelse och sen att det inte har det?
antingen har det betydelse eller inte.
|
Det är inte bara överskottet i sig som leder till muskeltillväxt! Energiöverskott möjliggör ökning av kroppsvikten, men proteinsyntes stimuleras inte bara av överskottet, utan mer viktigt är kostens sammansättning! Plus givetvis den största faktorn: träningen.
Proc Nutr Soc. 2004 May;63(2):351-6. Regulation of protein synthesis associated with skeletal muscle hypertrophy by insulin-, amino acid- and exercise-induced signalling.
Although insulin, amino acids and exercise individually activate multiple signal transduction pathways in skeletal muscle, one pathway, the phosphatidylinositol 3-kinase (PI3K)-mammalian target of rapamycin (mTOR) signalling pathway, is a target of all three. Activation of the PI3K-mTOR signal transduction pathway results in both acute (i.e. occurring in minutes to hours) and long-term (i.e. occurring in hours to days) up-regulation of protein synthesis through modulation of multiple steps involved in mediating the initiation of mRNA translation and ribosome biogenesis respectively. In addition, changes in gene expression through altered patterns of mRNA translation promote cell growth, which in turn promotes muscle hypertrophy.
|
|
|
2004-11-16, 19:52
|
|
Reg. användare
Reg.datum: May 2004
|
Har du gått med på detta forum för att provocera eller för att du är intresserad av kost och träning?
|
|
|
2004-11-16, 19:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är inte bara överskottet i sig som leder till muskeltillväxt! Energiöverskott möjliggör ökning av kroppsvikten, men proteinsyntes stimuleras inte bara av överskottet, utan mer viktigt är kostens sammansättning! Plus givetvis den största faktorn: träningen
|
ja. jag tränar. jag käkar mer protein än jag enligt dom flesta studier behöver. jag får i mig tillräckligt med vitaminer och proteiner. jag får i mig rätt fetter.
det är dock ett problem. mängden kalorier är för liten.
500 kalorier till är vad som krävs. är dessa från coca cola och wienerbröd hävdar du att detta inte gör nån skillnad å ena sidan, å andra sidan att dom möjligen gör skillnad om dom tas direkt efter träning, det är dock inte att rekommendera då det finns bättre (hur mkt bättre vet vi inte, svårt att tyda dina begränsade studier på engelska som du återkommer till, tyckte det stod nåt om 0,2? o,2procent mer muskler då kanske...)
|
|
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Legance
ja ska va ärlig, ja tror heinz lider av en hjärnskada :> eller så är du bara riktigt dum grabben :>
|
Ett råd är att inte skriva "ja ska va" om du vill anklaga någon för att vara dum.
|
|
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av erk
Har du gått med på detta forum för att provocera eller för att du är intresserad av kost och träning?
|
känner du dig provocerad av att komma till korta och inte ha svaret på frågorna jag ställer?
jag förstår det. jag tycker också det är lite provocerande när ingen vet nåt vare sig om kost eller träning trots att dom ägnar hela livet åt det.
|
|
|
2004-11-16, 19:59
|
|
Reg. användare
|
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
känner du dig provocerad av att komma till korta och inte ha svaret på frågorna jag ställer?
jag förstår det. jag tycker också det är lite provocerande när ingen vet nåt vare sig om kost eller träning trots att dom ägnar hela livet åt det.
|
King Grub har svarat på dina frågor flera gånger om. Jag har sammanställt vad som sagts i denna tråd eftersom du inte tycks ha uppfattat de svar du fått. Ändå är du inte nöjd. Du är inte mottaglig för svar. Det måste vara något annat du är ute efter, och vad ligger närmare till hands än att du vill provocera?
|
|
|
2004-11-16, 20:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Jag vill oxå va med!
Vi har ju konstaterat att man behöver ett kaloriöverskott för att gå upp i vikt, sen beror det till stor del på val av kost som gör vad den viktuppgången resulterar i för massa.
Jag förstår hur du tänker heinz, dock så tycker jag det är helt fel att säga att du bygger muskler av coca-cola och wienerbröd, det du däremot kan säga utan protester är att du får en viktökning med hjälp av colan och wienerbrödet. Den muskelmassa du då lägger på dig har du den bra delen av kosten att tacka för, förmodligen lär inte ett skit av colan och wienerbröden vara just dom livsmedlen som resulterar i muskler.
Säger du sedan att du inte lägger på dig mer fett om du äter wienerbröd och cola varje dag så gör det då för all del, dock så lär dom flesta vara överrens om att du fått bättre ökningar om du ätit bra mat istället för skräpet för att skapa kaloriöverskottet. Förutom alla andra nackdelar som kommer med skräpmaten givetvis. Har dock inga studier eller liknande som stödjer detta, men jag gör som alla andra och använder sunt förnuft
I övrigt så förstår jag inte varför du gör en tråd bara för att starta bråk, vilket är ganska uppenbart när du fullkomligt skiter i vad alla andra säger till dig, och stödjer dina argument med "Ingen egentligen vet" när det gäller allt.
Även om det inte finns några studier som bevisar exakt hur det ligger till, så finns det ju mer eller mindre fakta som pekar i en eller annan riktning, det i samband med folks erfarenheter bör vara fullt tillräckligt för att få tyst på dig, men du ger dig helt enkelt inte, och det stör mig.
I'm done now.
|
2004-11-16, 20:06
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Sluta säga att snabbmakaroner är dålig mat, för det är det inte.
Vad du frågar om jag fattat det rätt är: Kan jag istället för att öka med bra kolhydrater öka med cola och liknande? Alltså du äter bra mat upp till +-0, men vill öka några kilo.
Det går att öka muskler när man ligger på negativt kalori-intag, det är väldigt svårt dock. Jag tror personligen du kommer öka mer med +500 kalorier "dålig mat" än utan om du ligger på 0 annars. Dock så vet jag inte hur "optimal" muskelökningen kommer att vara eftersom att leva på dålig mat i längden går ofta ut över den vanliga maten. Det kommer även ge dålig insulinkänslighet antar jag, dessutom så måste du få i dig tillräckligt med vanliga kolhydrater för att fylla på muskelglykogenet.
Jag tror inte det är ett bra sätt, men du kan alltid testa.
|
|
|
2004-11-16, 20:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Sluta säga att snabbmakaroner är dålig mat, för det är det inte.
|
Om man har samma resonemang som andra i denna tråd så är det kass mat.
Näringsmässigt är det ju i princip lika kasst som weinerbröd.
|
|
|
2004-11-16, 20:11
|
|
Reg. användare
|
"Sluta säga att snabbmakaroner är dålig mat, för det är det inte."
Sämre mat än vanliga makaroner, fast de behöver för den delen inte vara dåliga. Bara för att något är bättre innebär inte det att det sämre alternativet är ett dåligt alternativ, bara ett sämre alternativ än det bättre.
|
|
|
2004-11-16, 20:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
drpepper har återuppstått
|
|
|
2004-11-16, 20:22
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Tycker det låter rätt dyrt med cola och wienerbröd för att bara få i sig 500 kcal.
Skall man räkna på ett år så blir en flaska rapsolja billigare. Det är MÅNGA kalorier i en liter.
Vill man växla lite så är havregryn inte så dyrt heller.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:33.
|

|