Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-29, 11:59   #226
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
Många andra har om du läser sidorna. Blir hyffsat irriterad.
Eller nej, coca-cola är inte = muskler. Förenklat ja, men konkret nej.
Coca-colans enda uppgift är att verka som "utfyllnad". Man kan skriva protein = muskler och man har fel, man kan skriva fet = muskler, man har fortfarande fel. Det som därimot skiljer dessa två mot coca-cola är att de är relevanta. Coca-cola är inte det. Man kan också konstatera att de andra två är nyttiga, det är inte Coca-cola.
Fjod0r är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-29, 12:02   #227
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

samt att de två sistnämna är viktiga faktorer i muskelbyggnad. Det är inte Coca-cola
Gammal 2006-08-29, 14:21   #228
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fjod0r
Eller nej, coca-cola är inte = muskler. Förenklat ja, men konkret nej.
Coca-colans enda uppgift är att verka som "utfyllnad". Man kan skriva protein = muskler och man har fel, man kan skriva fet = muskler, man har fortfarande fel. Det som därimot skiljer dessa två mot coca-cola är att de är relevanta. Coca-cola är inte det. Man kan också konstatera att de andra två är nyttiga, det är inte Coca-cola.
Om vi säger såhär. om han struntar i colan så kmr han inte bygga lika mkt muskler(ja man kan bygga på +- 0) som om han drack colan. Så det är tack vare colan han får sina muskler förenklat ja

Dock är det som sagt självklart att det inte är just colan som han får musklerna av men tack vare.
krilleh är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-29, 14:28   #229
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
Om vi säger såhär. om han struntar i colan så kmr han inte bygga lika mkt muskler(ja man kan bygga på +- 0) som om han drack colan. Så det är tack vare colan han får sina muskler förenklat ja

Dock är det som sagt självklart att det inte är just colan som han får musklerna av men tack vare.

heeh
Gammal 2006-08-29, 15:04   #230
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av SWETiger
[...]Den tes heinz utgick ifrån var att man för att lägga på sig muskelmassa endast behöver ligga på kaloriöverskott inom en 24-timmarsperiod, spridningen på kaloriintaget (och andra faktorer som näringsämnen) skulle med stösta sannolikhet skilja sig vesäntligt från förutsättningarna under vilka kaloriförbrukningen uträknades och eventuella muskeluppbyggnadsesultat uppsakttades.[...]

Om du intar 500kcal i form av i princip uteslutande snabba kolhydrater och fett vid ett tillfälle varje dag skiljer det sig säkerligen till stor del från förutsättningarna för den forskning som bedrivits och dess resultat kan därmed inte med så stor säkerhet appliceras. Om du däremot sprider intaget över dagen som en "krydda" till det du annars äter kan det förmodligen användas.[...]
Det är inte säkert att endast ett energiöverskott med tvivelaktig fördelningen ger resultat, man kan som lekman spekulera i frågan men förvänta dig inte ett konkret svar. Min egen erfarenhet säger att tomma kaloribomber för mig är sämre för uppbyggnaden än att låta bli. Om du vill få ett definitivt svar på frågan får du nog helt enkelt testa det på egen hand, det är som sagt fler faktorer än kalorimängder som påverkar kroppen.
SWETiger är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-06, 22:17   #231
Jaive
Registered User

Jaives avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag vill för det första be om ursäkt för en bump av en tråd för de flesta sedan länge är en känd och utagerad diskussion.
Nu till vad jag vill ha sagt, jag känner att det som började med en intressant frågeställning slutade (iaf diskussionen mellan Grub och Heinz) med medvetna misstolkningar av inläggen och diverse personangrepp från båda parter.
Det konstiga är att vi aldrig får något slutgiltigt svar av de två som varit mest aktiva och kommit med flest belagda argument emot Heinz nämligen Grub och Sverker vars kunskap jag verkerligen inte ifrågasätter. Det som för mig dock framgår som aningen underligt är att det inte kommer något svar på vilken effekt de "bra" livsmedlen skulle tillföra då behovet av dem redan är uppfyllt och varför just de "dåliga" livsmedlen skulle ha så mycket sämre effekter? Vi behöver inte ha just wienerbröd och cola som exempel utan bara ta någon "tom" kolhydrat som inte medför så i övrigt negativa effekter som i dem i det första inlägget och om man sprider ut intaget jämt över hela dagen så vill jag ha en förklaring för den ovan ställda frågon som i princip är densamma som i trådens första inlägg.
Jag vill också tillägga att det i slutet av tråden kommer några inlägg där man håller med Heinz med jag skulle en gång för alla vilja få ett svar från tex Grub om det skett någon förändring av hans åsikt eller om den står fast vid att effekterna av "bra" kost, trots att behoven av denna är uppfyllda, skulle leda till så mycket sämre resultat än "dålig" kost.
Jaive är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-06, 22:24   #232
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Det är klart att tomma kalorier som t.ex. av cola kan ge positiv energibalans och att positiv energibalans är en förutsättning för maximal muskelökning. Vad är diskussionen egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-06, 22:25   #233
Jaive
Registered User

Jaives avatar

Att det inte skulle vara fallet, så som jag har fattat det hela efter att ha läst tråden.
Jaive är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-07, 13:32   #234
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Jaså denna tråden har vaknat igen?

Man kan ju se det så här:

Man har ett energibehov på 3000 kcal och tränar styrketräning.

1. Man äter vanlig bra mat och dricker coca cola till sina måltider. Man har ett energiintag på 3000 kcal varav coca cola är på 500.

2. Man äter som ovan fast dricker mjölk. Intag på 3000 kcal varav mjölk 500.

3. Man äter som i 2, dricker som i 2, fast man dricker även coca cola till måltiderna och kommer därför upp i 3500 kcal, varav coca cola 500.

Varför skulle inte nummer 3 bygga bäst?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-07, 16:17   #235
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jaive Visa inlägg
Att det inte skulle vara fallet, så som jag har fattat det hela efter att ha läst tråden.
Klart fan att så är fallet.
Yankeee är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-07, 16:29   #236
Jaive
Registered User

Jaives avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Klart fan att så är fallet.
Jo det tror jag med men det kom aldrig något erkännande från många, bara det jag syftar på.
Jaive är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-07, 16:37   #237
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Jo det tror jag med men det kom aldrig något erkännande från många, bara det jag syftar på.
Det beror på att folk inte vet vad de pratar om. Den här tråden är ett skämt
Yankeee är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-07, 16:45   #238
Englund
Registered User

Englunds avatar

Reg.datum: Dec 2006
Heinz, jag kan nog hålla med dig. Nu vet jag inte om detta som jag kommer att skriva stämmer men det är vad jag har läst iaf.
Ligger man på ett överskott av kalorier kontra ett underskott så producerar kroppen mer testosteron (vilket är bra för muskelökning) vilket i sin tur leder till mer muskelmassa. Så ja, det är bra för muskelökningen om man fyller ut sitt dagliga ätande med kanske 20% dålig mat. Iallafall indirekt.
Englund är inte uppkopplad  
Gammal 2006-12-07, 16:52   #239
hasse36
Kolos egen språkpolis

hasse36s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Det är bara typiskt flockbeteende från snorungar som vill vara på den segrande sidan.

I dag är det etablerad kolosanning att:
  • Man måste ligga på energiöverskott för att bygga muskler.
  • Det finns utrymme för "skräpmat" om kosten i övrigt är bra.
Gammal 2007-05-07, 19:54   #240
Bibacstyle
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Fan i helvete ta och ät era jävla wienerbröd och coca cola och *****

<ovanstående pekar på ironin i denna tråd>
Bibacstyle är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.