Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-22, 12:37   #211
Popeye
Registered User

Popeyes avatar

Reg.datum: May 2004
Och så lade man ned en hel massa tid i onödan.
Sicket pucko han var den där Heinz.
Popeye är inte uppkopplad  
Gammal 2005-05-22, 13:58   #212
HenrY
Registered User

HenrYs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Popeye
Och så lade man ned en hel massa tid i onödan.
Sicket pucko han var den där Heinz.
Pucko?! han är faen en legend här på kolo!
HenrY är inte uppkopplad  
Gammal 2005-05-22, 14:07   #213
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Reg.datum: Dec 2003
Pucko eller ej jag är fortfarande kluven. Vet inte om jag ska hata eller älska han, har fortfarand einte bestämt mig för va som är bäst. With coke or without.
Man and Machine är inte uppkopplad  
Gammal 2005-07-21, 11:37   #214
Jense
Jensefisken

Jenses avatar

Reg.datum: Oct 2003
det kunde ni sagt förfan. jag dricker en flaska explorer lingon varje kväll bara för att va på säkra sidan i kalorimängd. borde fan vara som sticky..
Jense är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-28, 11:20   #215
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
För att spä på en "torkad" tråd kan tilläggas att forskningsresultat inte alltid kan extrapoleras till omständigheter som skiljer sig vesäntligt från forutsättningarna under vilka forskningen bedrivits. Den tes heinz utgick ifrån var att man för att lägga på sig muskelmassa endast behöver ligga på kaloriöverskott inom en 24-timmarsperiod, spridningen på kaloriintaget (och andra faktorer som näringsämnen) skulle med stösta sannolikhet skilja sig vesäntligt från förutsättningarna under vilka kaloriförbrukningen uträknades och eventuella muskeluppbyggnadsesultat uppsakttades.

För att dra det till en extrem kan man försöka dra slutsatsen att endast ett mål mat om dagen innehållande alla kalorier och näringsämnen skulle räcka, eller mer extremt att 1 månads hetsätning skulle kunna väga upp 4 månades svält. Detta fungerar helt enkelt inte! Detsamma gäller även medicinska tester där ett sjukdomstillstånd eller intag av ett preparat utanför forskarens kontroll kan göra att resultaten blir helt annorlunda.

Ta forskningen för vad den är, ett resultat som hittats under vissa förutsättningar. Skillnaden mellan forskning och erfarenhet ligger i dokumentation, observation och isolation av faktorer.

Om du intar 500kcal i form av i princip uteslutande snabba kolhydrater och fett vid ett tillfälle varje dag skiljer det sig säkerligen till stor del från förutsättningarna för den forskning som bedrivits och dess resultat kan därmed inte med så stor säkerhet appliceras. Om du däremot sprider intaget över dagen som en "krydda" till det du annars äter kan det förmodligen användas.

-------------------
Själv upptäckte jag att jag ökade snabbare i muskelvikt av att helt ta bort tillsatser av socker i min kost jämfört med ett tidigare relativt högt intag (sösaker av alla tänkbara slag ), därmed inget sagt om jag ätit "nyttigt" ur kostsammansättningssynpunkt. En erfarenhet från flera år tillbaka, vilken såklart inte betyder att det skulle gälla för någon annan eller ens för mig själv om jag skulle göra om det men understryker att det kanske inte alltid endast är det totala kaloriintaget som är nyckeln.

Kan för övrigt inte dricka läst sedan dess, vidrigt sött.
SWETiger är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-28, 11:35   #216
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Tillägg: Experimentunderlaget (testgruppen i de här sammanhangen) är för det mesta vald att återspegla en så stor målgrupp som möjligt och fortfarande ge tillfredsställande noggrannhet på resultaten. Optimalt vore såklart att ha en homogen målgrupp där alla reagerar på exakt samma sätt, då skulle endast en person behöva testas och resultatet ändå bli exakt. Verkligheten är sällan entydig och det finns ofta för stor spridning på reaktioner, därav väljer man att snäva sin målgrupp med hänsyn till vissa faktorer (t.ex. en åldersgrupp 20-25) där variationerna kan vara mindre och på så sätt ge ett acceptabelt resultat. Blir målgruppen för liten (en individ t.ex.) blir inte resultatet tillämpart i stor utsträckning.

Ursäkta om det blev lite off-topic, men behövde skriva av mig lite efter 15 sidor läst munhuggande.
SWETiger är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-28, 13:45   #217
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Det var just det som var hela poängen, men som vissa inte höll med om.
Ligger man på underskott så lär väl kroppen använda proteinet till annat istället för muskeluppbyggnad? Hamnar man på överskott så kan kroppen använda proteinet till muskeluppbyggnad?
"lär" ja. Om man delar upp de bra borde inte kroppen använda proteinet som energi?

Är väl ett par år efter men va fan, intresserad är man efter läst alla dessa sidor.
krilleh är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-28, 13:50   #218
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Och om man timer det så att kroppen inte använder proteinet som energi vid energiunderskott, typ om man VET att man bara behöver 100 g per dygn, då har man tillräckligt med plats för att fylla på med kolhydrater som kroppen kan använda och vi kmr tillbaka till ruta 1. eller?

Isf bygger 2000 kcal lika bra som 2500 kcal fast dessa 500 är skit. Eller borde inte glukoset i sockret göra lite nytta ivf? I glykogenen?
Gammal 2006-08-29, 11:04   #219
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
jag äter bra men får i mig för få kalorier.

varför får jag i mig för få kalorier?
jo därför att jag äter hälsosamt.
ju hälsosammare man äter, ju färre kalorier blir det.
Fel, du väljer mindre energitäta livsmedel, därför får du i dig färre kalorier.

Anledningen till att du bygger muskler genom att komplettera din kost med wienerbröd och coca-cola är att du genom dem hamnar på energi +. Det har du helt rätt i.

Om du istället bytte ut ditt wienerbröd och din Cola mot säg fisk och potatis, skulle du då få bättre resultat?

-Ja, förmodligen. Marginellt dock, eftersom du redan tillför de nödvändiga ingredienserna för muskeluppbyggnad genom din övriga kost. Det viktiga i sammanhanget är att hamna på energi +, samtidigt som du tillför allt kroppen behöver för att växa och fungera.

Det vill säga. Kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer, mineraler, antioxidanter, spårämnen osv. osv. Det mesta av detta finns inte i wienerbröd och coca-cola.

Skulle äta bara wienerbröd och Cola för 2500kcal skulle du då få någon muskelökning?

-Nej, möjligen marginell under en kort period. Innan du drabbas av sjukdomar/bristsjukdomar

Summering (= för Erks )För att bygga muskler krävs en bra sammansatt kost där du lyckas täcka kroppens behov av alla näringsämnen. När det behovet är täck är det inte LIKA relevant hur man spenderar de återstående kalorierna som krävs för att nå ett överskott. Därmed inte sagt att resultatet inte skulle bli ännu bättre om man spenderade de återstående kalorierna på näringsrika livsmedel.
Fjod0r är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-29, 11:06   #220
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fjod0r
Fel, du väljer mindre energitäta livsmedel, därför får du i dig färre kalorier.

Anledningen till att du bygger muskler genom att komplettera din kost med wienerbröd och coca-cola är att du genom dem hamnar på energi +. Det har du helt rätt i.

Om du istället bytte ut ditt wienerbröd och din Cola mot säg fisk och potatis, skulle du då få bättre resultat?

-Ja, förmodligen. Marginellt dock, eftersom du redan tillför de nödvändiga ingredienserna för muskeluppbyggnad genom din övriga kost. Det viktiga i sammanhanget är att hamna på energi +, samtidigt som du tillför allt kroppen behöver för att växa och fungera.

Det vill säga. Kolhydrater, proteiner, fett, vitaminer, mineraler, antioxidanter, spårämnen osv. osv. Det mesta av detta finns inte i wienerbröd och coca-cola.

Skulle äta bara wienerbröd och Cola för 2500kcal skulle du då få någon muskelökning?

-Nej, möjligen marginell under en kort period. Innan du drabbas av sjukdomar/bristsjukdomar

Summering (= för Erks )För att bygga muskler krävs en bra sammansatt kost där du lyckas täcka kroppens behov av alla näringsämnen. När det behovet är täck är det inte LIKA relevant hur man spenderar de återstående kalorierna som krävs för att nå ett överskott. Därmed inte sagt att resultatet inte skulle bli ännu bättre om man spenderade de återstående kalorierna på näringsrika livsmedel.
Ja, men då har han rätt. Cola=Muskler
Gammal 2006-08-29, 11:07   #221
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
Ja, men då har han rätt. Cola=Muskler
Jag har inte sagt något annat
Gammal 2006-08-29, 11:08   #222
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

OO härligt att man inte läser datumstämplarna direkt. Necro Necro
Gammal 2006-08-29, 11:10   #223
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fjod0r
Jag har inte sagt något annat
Många andra har om du läser sidorna. Blir hyffsat irriterad.
Gammal 2006-08-29, 11:16   #224
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
Många andra har om du läser sidorna. Blir hyffsat irriterad.
Sluta skriva i en två tusen år gammal tråd då, så slipper du irritationsmomentet.
tossefar är inte uppkopplad  
Gammal 2006-08-29, 11:18   #225
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tossefar
Sluta skriva i en två tusen år gammal tråd då, så slipper du irritationsmomentet.
Knappast jag som bumpa upp tråden.

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:40.