Om man bortser från The Critical Drinkers internetpersona (den fulla) så tycker jag ofta att hans analyser är rätt så klockrena. Han är duktig på att, ur sitt författarperspektiv, förklara varför vissa filmer är bra eller dåliga, och varför. Sen är ju hans recensioner och analyser självklart subjektiva.
Ja, har jag påstått att han inte får tycka vad han vill? Vad jag menar är att han uppenbarligen inte vet vad han pratar om då om man faktiskt sett de videos han gör så ser man gott om positiva omdömen och kommentarer i enskilda klipp och långt ifrån enbart negativitet.
Drinker må driva sitt perspektiv/agenda hårt, något som sannerligen behövs, men han baserar det på hur en berättelse bör byggas upp och föras fram, ungefär som Scratch skriver.
Se exempel nedan på ett urval av till större del positiva reviews:
Jag är glad över Nolans utveckling med denna och hans förra film Dunkirk, hur han från film till film lägger mindre och mindre energi på att bygga karaktärer, framföra ostiga förklaringar om vad kärlek och mänsklighet är o.s.v. Jag älskar hur denna film dränker ut dialogen ibland för att det är inte dialogen som är viktig. Det är soundtrack, det är bild, det är TRYCK. Karaktärerna är inte där för att bära filmen, utan de är bara ett ramverk för konceptet som filmen är. Mycket trevlig action-thriller med inslag av sci-fi som inte går för långt i att försöka förklara hur vetenskapen är tänkt att funka. Mindre exposition, mer TRYCK. Stort koncept i en snortight förpackning, älskart.
Jag har inte avsiktligen sett någon film av Jim Jarmusch, utan har lyckats råka snubbla över alla fyra som jag har betat av. Denna såg jag på rekommendation av en vän då den ligger på SVT Play just nu. En mysig liten pärla till film som hyllar vardagslivets poeter och konstnärer, som skapar saker för sig själva i det tysta. Hela filmen kretsar bara kring en busschaufför och hans vardag, inom vilken han skriver en dikt varje dag utan ambitioner eller att vilja visa upp det. Ibland när folk frågar om han är poet svarar han ja, ibland nej beroende på sitt humör. Han skriver bara för att göra sin egna vardag lite vackrare, och detta skildrar filmen på ett supermysigt sätt. Briljant och diskret feel-good rulle helt enkelt.
Jag är glad över Nolans utveckling med denna och hans förra film Dunkirk, hur han från film till film lägger mindre och mindre energi på att bygga karaktärer, framföra ostiga förklaringar om vad kärlek och mänsklighet är o.s.v. Jag älskar hur denna film dränker ut dialogen ibland för att det är inte dialogen som är viktig. Det är soundtrack, det är bild, det är TRYCK. Karaktärerna är inte där för att bära filmen, utan de är bara ett ramverk för konceptet som filmen är. Mycket trevlig action-thriller med inslag av sci-fi som inte går för långt i att försöka förklara hur vetenskapen är tänkt att funka. Mindre exposition, mer TRYCK. Stort koncept i en snortight förpackning, älskart.
Tyckte också den utmärkte sig på ett positivt jämfört med många andra mellanmjölkiga actionrullar.
Film om en svart kille från Memphis som vill bli sommelier istället för att ta över det gamla bbq-hak som hans pappa ärvt av sin pappa. Familjen förstår inte alls och undrar varför han vill flytta till Afrika och bli pirat. Ibland är filmen smårolig och den brottas med intressanta frågor om förväntningar som krockar med passion och självförverkligande. Men mycket faller platt och i slutändan blir filmen ganska tråkig. Ångrar inte att jag såg den men hade inte heller missat något om jag låtit bli.
Jäkla kul film! Startar som en quirky western och man känner omedelbart att något är skevt med den givna protagonisten. Vändningen kommer rätt tidigt och resten av filmen är komiska konfrontationer med klassiska tropes inom ffa westerngenren. Klassiska ögonblick uppstår och stängs ner omedelbart på ett härligt sätt. Rekommenderas varmt!
Svensk film.
Kul med svensk film, kul med natur och sådär. Lite "jägarna" över filmen, fast mycket kassare.
Antalet gånger dom borde ha dött av nedkylning i denna filmen alltså, jeez... Bara att de skulle sova över i ett tält i vintern på ett fjäll? Sen ute och gå i kylan ett dygn, ner och plaska i isvak, promenera vidare i storm, o.s.v. Och bruttan använder inte ens sin huva eller drar upp blixlåset i kragen
+ för kvinnlig resigör, vilket gör att scenerna där de zoomar in och filmar de kvinnliga skådespelarnas rumpor inte blir creepy.
- för att de inte vet hur en helikopter fungerar
en helikopter "faller" inte ur himlen för att den får soppatorsk! det är något vi tränar för och jag misstänker att ingen som kan flyga helikopter varit inblandade i filmen.