Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-29, 12:21   #16
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Slarm Visa inlägg
tackar. JAg satt som en tok och försökte hitta någon slags Studie eller dylikt om det men det gick ju inte..
Nej, man bekostar inte studier om rena stolligheter eller om saker som det inte finns minsta misstanke om. Särskilt inte studier som skall motbevisa nämnda stolligheter eller enstaka förbryllande påståenden som någon kläcker ur sig. Bevisbördan ligger hos den som påstår orimligheter.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 12:25   #17
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Reg.datum: Dec 2007
Finns bara en effektiv minuskalori, binnikemask.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:02   #18
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av kaer Visa inlägg
Jag tror inte hennes chef kommer att erkänna sig besegrad =)
Nä. För Livsmedelsverket hittar säkert på i sina tabeller.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:08   #19
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Trubblet blir ju att du tagit på dig att motbevisa honom istället för att han ska bevisa sitt påstående med fakta.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:10   #20
joko
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
De saker man får i sig genom kosten men som man inte kan metabolisera (kärnor, vissa frön, delar av förpackningar, vigselringar etc.) 'kostar' de någonting i spjälkningsprocessen ändå?

Vad är det egentligen i spjälkningen som kostar på? Tarm- och magrörelser?
joko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:26   #21
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av joko Visa inlägg
Vad är det egentligen i spjälkningen som kostar på? Tarm- och magrörelser?
Vad som kostar i spjälkningen är just spjälkningen, dvs digerering, hydrolysering, nedbrytning (kärt barn har många namn).

Alltså när våra enzymer klipper av bindningarna mellan molekyler. Exempel på det är laktas som hydrolyserar bindningen mellan galaktos och glukos, olika proteaser som hydrolyserar olika proteiner, lipaser som hydrolyserar fettkedjor m.m.

i de fall när något passerar oförstört genom oss så beror det helt enkelt på att vi inte har de enzymer som krävs för att bryta ner näringsämnet i fråga. Ibland kan även komponenter i kosten inaktivera enzymer, t.ex. antinutrienter i baljväxter och råa ägg som sagt.

Men visst kostar mag- tarmsystemets arbete litegrann det också. Dessutom är fet en viss ökning av annan energi som följer med ut i toan när kosten är fiberrik. Många olika saker påverkar hit och dit. En viss typ av mat innebär med termogen effekt, olika påverkan på näring i feces där även mag- tarmhälsan förstås spelar in o.s.v.

Nu har jag snurrat rejält, får ta en paus.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:31   #22
joko
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vad som kostar i spjälkningen är just spjälkningen, dvs digerering, hydrolysering, nedbrytning (kärt barn har många namn).

Alltså när våra enzymer klipper av bindningarna mellan molekyler. Exempel på det är laktas som hydrolyserar bindningen mellan galaktos och glukos, olika proteaser som hydrolyserar olika proteiner, lipaser som hydrolyserar fettkedjor m.m.

i de fall när något passerar oförstört genom oss så beror det helt enkelt på att vi inte har de enzymer som krävs för att bryta ner näringsämnet i fråga. Ibland kan även komponenter i kosten inaktivera enzymer, t.ex. antinutrienter i baljväxter och råa ägg som sagt.

Men visst kostar mag- tarmsystemets arbete litegrann det också. Dessutom är fet en viss ökning av annan energi som följer med ut i toan när kosten är fiberrik. Många olika saker påverkar hit och dit. En viss typ av mat innebär med termogen effekt, olika påverkan på näring i feces där även mag- tarmhälsan förstås spelar in o.s.v.

Nu har jag snurrat rejält, får ta en paus.
Tack, det var ju något så ovanligt som informativt skitsnack (höhö).
joko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 13:50   #23
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Nä. För Livsmedelsverket hittar säkert på i sina tabeller.
Nej, det tror jag inte. Men folk med den här typen av argument brukar inte ge upp så lätt. Jag tror han kommer med motargument som 'ja men de tar inte hänsyn till bla bla bla'.
Dessutom chefer som besserwissrar yngre kvinnliga medarbetare tänker nog inte ge med sig bara för vad som står på ett forum på internet.
Tänk bara på alla som postat här på forumet om vad deras farsor/lärare sagt för tokigheter och vägrar att ge med sig, trots redovisade fakta.

Hoppas TS postar chefens respons, vad gäller vadet?
kaer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 16:42   #24
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Hmm.. Vad var det nu... Var någon form av grönsak som också var så där sjukt lågt i energiinnehåll att det skulle bli minuskalorier. 12 per 100 eller så, säljs i konservburkar.

Även kål ligger ju runt 25 kcal per 100 gram och det är ju knappt värt att räkna.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 16:54   #25
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Ola om negativa kalorier
Negativa kalorier: Kan man äta mat som tar energi från kroppen istället för att ge?

Själva tanken bakom uttrycket "negativa kalorier" grundar sig på att det skulle finnas livsmedel som kräver mer energi för nedbrytning och transport än den energi som livsmedlet tillför kroppen. Finns det verkligen sådana livsmedel?

Eftersom mätningen av hur mycket energi som ett livsmedel kräver för nedbrytning och transport är relativt svår att utföra med hög precision så finns det inga säkra svar, förutom vad det gäller kallt vatten. Vatten innehåller ingen energi, därför är all energi som behövs för att värma upp kallt vatten till kroppstemperatur att betrakta som negativa kalorier.

Ett glas kylskåpskallt vatten (ca 2dl, á 5°C) kräver ungefär 6 kcal för att värmas upp till kroppstemperatur. Eftersom det inte är bra att dricka allt för mycket vätska utöver sitt behov så är detta en väldigt långsam och arbetsam metod för viktminskning som kräver ca 220 dagar och ca 550 extra toalettbesök för ett enda kilo.

Andra livsmedel som möjligen ger mindre energi än vad de kräver är bl.a. selleri, olika salladssorter, gurka, rädisa, rättika och kantareller. Den eventuella energikostnad som dessa livsmedel skapar är i så fall så marginell att den inte är att räkna med, förutom om dessa livsmedel ersätter annan energirik mat.

Senast redigerad av Sverker den 2009-04-29 klockan 19:15. Anledning: Länk till shop med måltidsersättning
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 18:51   #26
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Hmm.. Vad var det nu... Var någon form av grönsak som också var så där sjukt lågt i energiinnehåll att det skulle bli minuskalorier. 12 per 100 eller så, säljs i konservburkar.

Även kål ligger ju runt 25 kcal per 100 gram och det är ju knappt värt att räkna.
Selleri.
Gammal 2009-04-29, 21:01   #27
-Englund
Registered User

-Englunds avatar

Reg.datum: Apr 2007
Selleri som e så NICE!
-Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 23:57   #28
Slarm
Registered User

Slarms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Ort: Kungsholmen, Stockholm. Den finaste staden i världen! Älskar den
Vadet gäller att jag jobbar dubbelt i två veckor, eller att jag inte behöver vara där i två veckor, Knegar i kök så det blir ju ganska tungt om jag inte har något bra att visa honom. JAg vill ju verkligen trycka ner honom
Slarm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 00:14   #29
Rackham
Registered User

Rackhams avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Vadet gäller att jag jobbar dubbelt i två veckor, eller att jag inte behöver vara där i två veckor, Knegar i kök så det blir ju ganska tungt om jag inte har något bra att visa honom. JAg vill ju verkligen trycka ner honom
Haha, skojar du? Slog ni vad om det? Du får ledigt med betalt i två veckor om du har rätt?

Säga vad man vill om din chef, men han är rätt säker på att han har rätt (vilket han som sagt inte har) Haha, coolt
Rackham är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 05:04   #30
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Knegar i kök så det blir ju ganska tungt om jag inte har något bra att visa honom. JAg vill ju verkligen trycka ner honom
Tillaga 100 kokta ägg per dag i det köket och tvinga honom äta dom. Han borde ju bli sjukt rippad då enligt sin egen teori.

Men som King Grub säger hittar du inga studier som motbevisar honom eftersom studier inte görs på absoluta självklarheter. Det känns som dött lopp om DU måste stå för bevisbördan.

Lite som att slå vad med någon om huruvida det var hundar som låg bakom 9/11. Motbevisa att det inte är så annars vinner jag vadet.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:25.