Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-17, 23:22   #1
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Reg.datum: Dec 2004
Lista nyttiga (gärna billiga) livsmedel

Har inte lyckats hitta en liknande tråd så jag tar o skapar en. Min idé är att man listar livsmedel som är bra och nyttiga på alla sätt, kesella och havregryn och sådant är ju rätt uppenbart, finns ju så mycket annat dock. Jag känner att jag behöver variera min kost lite...
grisbil3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-17, 23:26   #2
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
linser/bönor/gryn av alla slag
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-19, 00:58   #3
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Alla rotfrukter t.ex. morot, palsternacka, kålrot, majrova, svartrot, sellerirot, persiljerot, rödbetta, kålrabbi, jordärtskockor. Alla kålväxter, t.ex. blomkål, vitkål, broccoli, vitkål, kinakål, fänkål. Gul lök. champinjoner dyrt per kg, men 2 champinjoner väger inte mycket, men gör underverk med smaken. Baljväxter som föregående inlägg rekommenderade, själv köper jag Eldorados torkade på 900 g för runt 12:50 på HEMKÖP.

förslag på billig middag:
YNGVES STANDARD

Blötlägg 85 g bönor, t.ex. svarta, kidney, vita bönor eller kikärter i 10h, koka i 1l vatten med 1 tsk salt och 1 tsk kyndel 30 minuter. Koka 150 g korngryn i 5 dl vatten med 1/2 veg buljong tärning i ca 17 min. woka 1 tärnad morot tills bitarna sviktar något när man trycker på dem, tillsätt därefter 1 klyfta strimlad vitkål, 1 hackad lök och 2 skivade champinjoner, och lite mellanmalen svartpeppar och franska örter. Woka klart och tillsätt därefter de avrunna bönorna och korngrynen,servera med 2 glas lättmjölk, ger ca 1000 kcal för ca 12 kr.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-20, 00:58   #4
Spannmål
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Havre, pasta, potatis och ris är utmärkta kolhydratkällor, i princip gratis. Kyckling och alaska pollock är de billigaste proteinkällorna, om man inte är sugen på att dra i sig tungmetaller via tonfisk.
Spannmål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-20, 01:15   #5
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Reg.datum: Dec 2004
Alaska pollock är ja grymt sugen på att testa, näringsvärdet verkar ju smått himmelskt. Vad kostar ett pack på 300 g på ICA på ett ungefär?
grisbil3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-20, 08:15   #6
Mac
Registered User

Macs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Alaska Pollock 400g 14kr
Mac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-20, 09:08   #7
Karate_kid
Banned

Karate_kids avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av grisbil3n
Alaska pollock är ja grymt sugen på att testa, näringsvärdet verkar ju smått himmelskt. Vad kostar ett pack på 300 g på ICA på ett ungefär?

haha. Nja käka det en gång så kommer du nog ändra uppfattning, visst går det ner, men himmelskt ?
Karate_kid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-13, 00:15   #8
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av YTS
förslag på billig middag:
YNGVES STANDARD

Blötlägg 85 g bönor, t.ex. svarta, kidney, vita bönor eller kikärter i 10h, koka i 1l vatten med 1 tsk salt och 1 tsk kyndel 30 minuter. Koka 150 g korngryn i 5 dl vatten med 1/2 veg buljong tärning i ca 17 min. woka 1 tärnad morot tills bitarna sviktar något när man trycker på dem, tillsätt därefter 1 klyfta strimlad vitkål, 1 hackad lök och 2 skivade champinjoner, och lite mellanmalen svartpeppar och franska örter. Woka klart och tillsätt därefter de avrunna bönorna och korngrynen,servera med 2 glas lättmjölk, ger ca 1000 kcal för ca 12 kr.
Verkar ju riktigt nyttigt och godare än det jag äter

Vill dock anmärka på koktiden, svarta bönor klarar sig väl på 30min, vita bönor mer, säg 40, kidneybönor 40-45 och kikärtor skulle jag nog koka 50+.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-13, 20:46   #9
Lalla
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Alex82 > Ursäkta men hur f--n får du fisken hård när du kokar den för länge? Glömt den på spisen över natten o kokat bort vattnet, eller?
Lalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-14, 09:39   #10
Lalla
Registered User

Reg.datum: Nov 2001
Ojdå, kanske ska läsa hela inlägget först...
Trodde du lagade mat på traditionellt sätt på spisen.
Lalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 03:09   #11
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Verkar ju riktigt nyttigt och godare än det jag äter

Vill dock anmärka på koktiden, svarta bönor klarar sig väl på 30min, vita bönor mer, säg 40, kidneybönor 40-45 och kikärtor skulle jag nog koka 50+.
Vita bönor behöver 40 minuter, där skrev jag fel, men alla de övriga har klarat sig på 30 minuter. Sen beror koktiden också på hur nyskördade bönorna är, ju äldre desto längre koktid.

Yngve
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:39.