Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-28, 13:08   #136
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Afrikansk veg-gryta med ris
recept på http://www.vegomums.com/recept.php?id=728

Senast redigerad av o.z.z den 2008-04-12 klockan 18:55.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 17:33   #137
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Reg.datum: Nov 2005
o.z.z:
Mm, ser jätte gott ut. Ska ta och pröva det någon gång. Är du (lakto-ovo)-vegetarian?

Dagens middag är en slags äggfri äggröra. Jag experimenterar lite inför påsken. Det är tofu och NoEgg pulver. Jag hade för mycket vätska i men den blev helt okej. Jag älskar ägg egentligen så det känns lite trist med en påsk utan ägg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tofuröra.jpg (24.8 KB, 2161 visningar)
Isdrake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 18:52   #138
il_Duce
Registered User

il_Duces avatar

Reg.datum: Sep 2005
Kvällens middag:

Renskavsgryta med lök och kantareller
Bifogade bilder
Filtyp: jpg renskav.jpg (37.8 KB, 2219 visningar)
il_Duce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 19:56   #139
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Isdrake
Blue Dragon har tofu. http://www.goodnessdirect.co.uk/detail/363546b.jpg
Tofu är ingen vanlig rätt i Sverige och kan vara svår att hitta. Jag brukar köpa den på Konsum. Annars har Kung Markatta ekologisk tufu med olika marinader men jag har inte lyckats hitta dessa. Jag tror att Hemköp är den affären som är bäst när det gäller sånt här, tyvärr finns det inget hemköp där jag bor.

Dom brukar finnas på avdelningen med asiatiska livsmedel. Annars kan du ju fråga om dom kan ta hem för Blue Dragon har dom flesta affärer.
Jamen blue dragon är väl silkestofu? det är ju rätt stor skillnad menar jag...

Här(i Malmö) finns kung markattas typ överallt. Konsum, willys osv. vid osten brukar det stå. Den är helt ok tycker jag, lite dyr och lite "seg" i konsistensen dock.

annars brukar det finnas sjukt mycket billigare och godare på sk "invandrarbutiker". Den brukar vara sådär lagom mjuk och krämig men ändå så den går att steka. Där finns ofta riktigt fin silkestofu också, men det vet jag inte riktigt vad man ska göra med...
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 20:00   #140
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Jamen blue dragon är väl silkestofu? det är ju rätt stor skillnad menar jag...

Här(i Malmö) finns kung markattas typ överallt. Konsum, willys osv. vid osten brukar det stå. Den är helt ok tycker jag, lite dyr och lite "seg" i konsistensen dock.

annars brukar det finnas sjukt mycket billigare och godare på sk "invandrarbutiker". Den brukar vara sådär lagom mjuk och krämig men ändå så den går att steka. Där finns ofta riktigt fin silkestofu också, men det vet jag inte riktigt vad man ska göra med...
Tyvärr är detta den enda tofun jag har fått tag på. Jag har inte prövat något annat än silkes tofu. Vad är det för skillnad?
Jag får ta och gå runt i olika invandrarbutiker och kolla för vanliga mataffärer har dålig utbud.

För övrigt tycker jag det finns väldigt lite av Kung Markattas varor här i Örebro. Jag tycker det är skit eftersom Kung Markatta finns just i Örebro.
Gammal 2006-03-28, 20:06   #141
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Tyvärr är detta den enda tofun jag har fått tag på. Jag har inte prövat något annat än silkes tofu. Vad är det för skillnad?
Jag får ta och gå runt i olika invandrarbutiker och kolla för vanliga mataffärer har dålig utbud.

För övrigt tycker jag det finns väldigt lite av Kung Markattas varor här i Örebro. Jag tycker det är skit eftersom Kung Markatta finns just i Örebro.

Silkestofu är ju mjukare och går väl liksom inte att skära i bitar tex? Jag har aldrig använt det själv, så jag vet inte riktigt. Vanlig tofu är ganska fast i konsitensen, lite gummiaktig liksom (iallafall markattans, inte de glada invandrarnas ofta). Har du verkligen frågat efter den i alla större affärer? verkar konstigt att den finns överallt här och ingenstans där du bor.

Om du åkter till köpenhamn nån gång så måste du gå till "Spidseroden", där säljs typ all vegansk mat, massa roliga grejer, nästan allt ekologiskt etc. Dessutom finns det hela veganska bagerier i Köpenhamn med weinerbröd, vaniljbullar och ALLT man kan önska sig (åk inte under deff alltså...)
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-28, 20:18   #142
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Silkestofu är ju mjukare och går väl liksom inte att skära i bitar tex? Jag har aldrig använt det själv, så jag vet inte riktigt. Vanlig tofu är ganska fast i konsitensen, lite gummiaktig liksom (iallafall markattans, inte de glada invandrarnas ofta). Har du verkligen frågat efter den i alla större affärer? verkar konstigt att den finns överallt här och ingenstans där du bor.

Om du åkter till köpenhamn nån gång så måste du gå till "Spidseroden", där säljs typ all vegansk mat, massa roliga grejer, nästan allt ekologiskt etc. Dessutom finns det hela veganska bagerier i Köpenhamn med weinerbröd, vaniljbullar och ALLT man kan önska sig (åk inte under deff alltså...)
Å det låter underbar.
Silkestofun går att skära men den går sönder väldigt lätt så man måste vara jätte försiktig. Ska hålla utkik efter vanlig tofu för den verkar vara mycket bättre.
Gammal 2006-03-28, 20:31   #143
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Citat:
o.z.z:
Mm, ser jätte gott ut. Ska ta och pröva det någon gång. Är du (lakto-ovo)-vegetarian?

Dagens middag är en slags äggfri äggröra. Jag experimenterar lite inför påsken. Det är tofu och NoEgg pulver. Jag hade för mycket vätska i men den blev helt okej. Jag älskar ägg egentligen så det känns lite trist med en påsk utan ägg.
japp jag är lakto-ovo vegetarian.
Gammal 2006-03-29, 18:25   #144
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Linser i krossade tomater, råris och kokt vitkål.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Linser.jpg (22.9 KB, 2135 visningar)
Gammal 2006-03-29, 19:14   #145
Milia
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Citat:

Som någon skrev så brukar den "fasta" tofun finnas vid Philadelfiaosten och messmöret, i alla fall där jasg bor, både på Ica och Coop! Den är i en vit plastbytta med genomskinlig plastfilm med text ovanpå och det finns naturell och marinerad.
Milia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-29, 20:01   #146
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Milia
Som någon skrev så brukar den "fasta" tofun finnas vid Philadelfiaosten och messmöret, i alla fall där jasg bor, både på Ica och Coop! Den är i en vit plastbytta med genomskinlig plastfilm med text ovanpå och det finns naturell och marinerad.
Jaha, jag har alltid trott att det varit någon form av vegetarisk hård ost. Då finns den ju. Ska köpa sådan nästa gång.

Har ni några tips på vad man kan göra med den? Panera kanske?
Gammal 2006-03-30, 12:00   #147
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Fullkornsmakaroner stuvade i röda linser, Quorn fileer & grönsaker

Senast redigerad av o.z.z den 2009-06-23 klockan 21:55.
Gammal 2006-03-30, 13:18   #148
Milia
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Jaha, jag har alltid trott att det varit någon form av vegetarisk hård ost. Då finns den ju. Ska köpa sådan nästa gång.

Har ni några tips på vad man kan göra med den? Panera kanske?
Det har jag aldrig testat och jag undrar om inte det blir lite svårt... Jag brukar woka den i olja och kanske lite balsamvinäger och örtsalt på, jättegott!, man kan ju mixa den och använda till såser också tror jag, men det har jag aldrig testat, jag har nog bara wokat den...
Naturell så smakar den inte något men man kan antingen köpa den färdigmarinerade eller marinera själv i soja och balsamvinger som jag brukar göra.
Milia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-30, 14:17   #149
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Milia
Det har jag aldrig testat och jag undrar om inte det blir lite svårt... Jag brukar woka den i olja och kanske lite balsamvinäger och örtsalt på, jättegott!, man kan ju mixa den och använda till såser också tror jag, men det har jag aldrig testat, jag har nog bara wokat den...
Naturell så smakar den inte något men man kan antingen köpa den färdigmarinerade eller marinera själv i soja och balsamvinger som jag brukar göra.
Jag prövade att panera silkestofu föra veckan. Det blev jätte gott fast det lossnade ganska mycket men det tror jag beror mest på att det var min första panering.
Pröva det, det blev skitgott. Påminde lite om fiskpinnar.
Gammal 2006-03-30, 17:53   #150
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Sojabitar med rotmos och bostomgurka. Jag älskar rotmos, det är kärlek.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Rotmos_soja.jpg (27.1 KB, 2054 visningar)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.