2013-08-24, 11:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
BACKGROUND:
Aortic dilation may critically precede progression to thoracic aortic aneurysm (TAA). Prolonged or repetitive isometric-type heavier strenuous activities resulting from the nature of some professions may be an important causative factor for TAA.
METHOD:
The echocardiographic measurement data of middle-age subjects who were isometric-type daily strenuous activity trainers or ordinary activity trainers were retrospectively analyzed. Clinical features and echocardiographic parameters of the left ventricle and left atrium (LA), aortic root (AR) and ascending aorta (AA) were compared between the groups.
RESULTS:
AR (35.6±3.0 mm versus 33.5±1.9 mm), AA (36.8±3.0 mm versus 34.4±1.9 mm) and LA (37.4±2.2 mm versus 36.2±2.2 mm) diameters were significantly enlarged in the strenuous activity trainer group versus the ordinary activity group. Diastolic blood pressure was significantly lower (73.8±5.9 mmHg versus 78.3±6.0 mmHg) in this group. AR diameter was correlated with height (β=0.460; P=0.004) and LA diameter (β=0.280; P=0.008) while AA diameter was correlated with type of profession (β=0.309; P=0.003), left ventricular systolic diameter (β=0.500; P=0.001) and LA diameter (β=0.272; P=0.005) in regression analysis.
CONCLUSION:
Aortic dilation and, subsequently, TAA may be an occupational disease due to nature of some professions (eg, the military, security, weight lifters, athletes, heavy workers, etc). Echocardiography is a convenient method of imaging that could be easily applied either during preparticipation screening or during periodical examination of these subjects. Earlier detection of TAA and limitation of such strenuous activities in these individuals may be initial lifesaving measures for the prevention of future cases of aortic aneurysm and dissection.
|
Citat:
We suggest that subjects with certain professions and occupations, such as members of the military, security, Special Forces of the army, professional weight lifters, endurance athletes, etc, are at a risk for the development of aortic enlargement and, subsequently, aortic aneurysm, and should initially and periodically be examined using echocardiography. Individuals whose aortic diameters are increased or tended to rapidly enlarge during follow-up should be strictly prohibited from performing such strenuous activities, circumstances and occupations because delayed or missed cases could eventually result in catastrophic states of disease, such as aortic rupture or dissection, or sudden cardiac death.
|
Exp Clin Cardiol. 2013 Spring;18(2):93-7. Enlargement of the aorta: An occupational disease?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3718583/
|
|
|
2014-05-16, 07:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Icefire
Ledsen, men någon har givit dig fel information. Extraslag handlar inte om att hjärtat "vilar" sig, utan det är en impuls som utlöses något för tidigt från någon annan del av hjärtat än sinusknutan, som normalt styr hjärtrytmen. Extraslagen kan komma från antingen förmak eller kammare. Efter ett extraslag kommer en kort kompensatorisk paus.
Det är inte normalt att få ökad mängd extraslag vid ansträngning och inte heller behöver hjärtat ta en paus då och då, hur effektivt det än råkar pumpa.
Detta var dock inte ämnet i tråden, men jag brinner lite för hjärtan.
|
 Har börjat få mer dubbelslag vid ansträngning. Bye bye, träning?
|
|
|
2014-05-16, 09:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Detta var oroväckande läsning.
På vilka sätt påverkar en ökad diameter av aortan? Spontant känns det som om det vore bra då mer blod får plats men studien visar ju motsatsen. Är du insatt i hur det fungerar?
Intressant hade vart att se hur stor risken är procentuellt för en plötslig död beroende på olika variabler: hur länge man tränat, vikt, muskelmassa, diameter på aortan från normalen osv
Skickat från min C6903 via Tapatalk
|
|
|
2014-05-16, 10:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
En förstorade aorta kan orsaka åderbråck i hjärtat.
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaky
Intressant hade vart att se hur stor risken är procentuellt för en plötslig död beroende på olika variabler: hur länge man tränat, vikt, muskelmassa, diameter på aortan från normalen osv
|
Baserat på storleken på aortan kan man få en riskbedömning
Citat:
Increasing aortic size index was a significant predictor of increasing rates of rupture (p = 0.0014) as well as the combined endpoint of rupture, death, or dissection (p < 0.0001). Using aortic size index, patients were stratified into three risk groups: less than 2.75 cm/m2 are at low risk (approximately 4% per year), 2.75 to 4.24 cm/m2 are at moderate risk (approximately 8% per year), and those above 4.25 cm/m2 are at high risk (approximately 20% per year).
|
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16368358
Andra variabler tror jag knappast man kan använda sig av. Finns för mycket som kan spela in samt en enorm individuell variation.
|
|
|
2014-05-16, 12:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hampfuz
En förstorade aorta kan orsaka åderbråck i hjärtat.
Baserat på storleken på aortan kan man få en riskbedömning
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16368358
Andra variabler tror jag knappast man kan använda sig av. Finns för mycket som kan spela in samt en enorm individuell variation.
|
Mycket intressant, tack för källorna.
Rimligtvis borde de positiva hälsoaspekterna väga tyngre än de negativa?
Vet du vilken storlek man normalt sätt brukar ha om man tränat under 2 år?
Finns det någon medicin eller speciell kost som kan minska risken? Blodförtunnande?
Fan, nästan så jag känner att jag vill kolla upp det så man vet var man ligger.
|
|
|
2014-05-16, 14:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Går inte att svara på. Beror helt på hur du tränar och hur de lever i övrigt. För intensiv träning är inte bra för kroppen. Ingen träning är inte heller bra för kroppen. Som med det mesta med hälsan är lagom bäst.
Men deltagarna i studien i första posten var elitidrottare, som har en extrem träningsintensitet. Där såg man förstorad aorta hos mindre än 10%. 2 års styrketräning är ingenting i sammanhanget.
|
|
|
2014-05-16, 14:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hampfuz
Går inte att svara på. Beror helt på hur du tränar och hur de lever i övrigt. För intensiv träning är inte bra för kroppen. Ingen träning är inte heller bra för kroppen. Som med det mesta med hälsan är lagom bäst.
Men deltagarna i studien i första posten var elitidrottare, som har en extrem träningsintensitet. Där såg man förstorad aorta hos mindre än 10%. 2 års styrketräning är ingenting i sammanhanget.
|
Det var detta jag misstänkte. Alltså inget man borde oroa sig alltför mycket över.
Jag har en Hypotes om att detta till väldigt stor del är genetiskt då majoriteten, som du säger, inte drabbas av detta
|
|
|
2015-02-19, 23:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaky
Detta var oroväckande läsning.
På vilka sätt påverkar en ökad diameter av aortan? Spontant känns det som om det vore bra då mer blod får plats men studien visar ju motsatsen. Är du insatt i hur det fungerar?
|
Jag tänker att du hellre vill ha en förbättrad compliance, som man får av konditionsträning, än en rent utav förstorad aorta. Om jag förstod riskerna rätt så kan en förstorad aorta även töja osteum aortae, övergången mellan aorta och cor. Detta kan göra så att semilunarklaffarna läcker, och då kommer aorta att släppa tillbaka blod i ventriculus sinister vid diastole.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Aortic_insufficiency)
Intressant nog så har ju inte aertaklaffarna några chorda tendinae som förhindrar läckage men det funkar ju bra ändå. Det hade ju dock inte hjälpt om klaffarna inte når varandra.
Sammanfattningsvis tycks det ju vara en ovanlig kärlsjukdom.
|
|
|
2015-02-20, 18:42
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Jag som trodde brandslangar på armarna var hälsosamt
Edit: Jag gick i nekrofällan!
Senast redigerad av Alltidxx den 2015-02-20 klockan 18:43.
|
|
|
2015-02-22, 08:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Jag tänker att du hellre vill ha en förbättrad compliance, som man får av konditionsträning, än en rent utav förstorad aorta. Om jag förstod riskerna rätt så kan en förstorad aorta även töja osteum aortae, övergången mellan aorta och cor. Detta kan göra så att semilunarklaffarna läcker, och då kommer aorta att släppa tillbaka blod i ventriculus sinister vid diastole.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Aortic_insufficiency)
Intressant nog så har ju inte aertaklaffarna några chorda tendinae som förhindrar läckage men det funkar ju bra ändå. Det hade ju dock inte hjälpt om klaffarna inte når varandra.
Sammanfattningsvis tycks det ju vara en ovanlig kärlsjukdom.
|
Jag ställer denna fråga till Morty eftersom han verkar kunnig, men alla får svara.
Kan konditionsträning motverka dessa negativa effekter, eller till och med förminska aortan? Det verkar ju som att intensiv konditionsträning ökar risken för plötslig död, men samtidigt påstås ju att denna träningsform är bra för hjärtat (om man tar hänsyn till blodtryck, insulinkänslighet, kolesterolvärden etc). Frågan är då om de positiva effekterna väger ut de negativa?
|
|
|
2015-02-22, 10:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Personer som ägnar sig åt konditionsträning på elitnivå har i genomsnitt en något större aortarot än personer som inte gör det. Ökningen i diameter som fås av träningen är relativt liten och ska inte ses som en sjuklig process utan snarare som en fysiologisk anpassning. Undantag är de personer med ovanliga tillstånd, t.ex. Marfans syndrom och Ehlers-Danlos syndrom, där sjukdomen i kombination med intensiv träning skulle kunna föra med sig negativa konsekvenser.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.
|

|