Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 18:10   #31
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Man ska nog se brödrekomendationen i sin samtid.
Detta var före pastans tid så måltiderna bestod av korv, fett fläsk och brunsåser. Kosten dominerade av energirikmat och målsättningen var att sänka det totala energiintaget genom att servera bröd som ersättning eller tilltugg.
På den tiden fanns väl inga direkta skäl att hålla nere energikonsumtionen? Idag finns fog för det men rekommendationen är ju inte ändrad för det. Men den får gärna vara kvar för min del, jag behöver ju inte följa den tack och lov.

Men varför man skulle kunna rekommendera så mycket bröd men helt utan grund rekommendera sådan försiktighet med ett superlivsmedel som ägg (för den friska befolkningen) är fortfarande helt bortom mitt förstånd.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 18:16   #32
sumialic
Banned User

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Fytinsyra och får magen att skrika om du överdriver det, t.ex. vetefiberberikat havregryn.

Berätta istället gärna vad fördelen med vetefiber är.
Inte en aning. Måste det finnas något positivt för att jag är nyfiken på vad det dåliga är?

Fytinsyra är allvarligt eller? Antar att 3-400 gram macka på vete inte är hela världen per dag?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 18:20   #33
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Fytinsyra är allvarligt eller?
Allvarligt och allvarligt, fytinsyran binder mineralämnen och hämmar upptaget av dessa. T.ex. zink, icke hemjärn, kalicum och magnesium. Men jag kan inte svara på hur omfattande förekomsten är från vetet och inte vet jag heller någon studie där man undersökt mineralförluster via fytinsyran i förhållande till livsmedlets mineralinnehåll.

Men samma mineralmängd från t.ex. kött och fisk kommer tas upp bättre än från en fullkornsprodukt i alla fall.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 18:24   #34
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
"Här har vi något som vi vet har negativa effekter på näringsupptaget; eventuellt är det neutralt. Jo, men det tycker jag att vi skall be folk äta!"

Bevisbördan, alltid, på den som säger att det är nyttigt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 05:36   #35
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Bevisbördan, alltid, på den som säger att det är nyttigt.
Nej, bevisbördan ligger på den som påstår något.

Med ditt tänk så skulle jag kunna säga att LCHF är dåligt utan att behöva bevisa det

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.