Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 09:11   #16
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Men orka bumpa den här tråden när jag sitter med veckans tredje påsjävul i näven.
Jag skulle vara mer orolig för de där tre gainomax som du tog som mellanmål.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Rekommendationen är t.o.m. ett om dagen. Baserat på en ogrundad försiktighetsprincip i mina ögon. Kan man rekommendera 6-8 brödskivor om dagen förstår jag inte varför man inte skulle kunna rekommendera 6-8 ägg som ju är överlägset allt bröd ur näringssynpunkt.
Vilka risker finns det med 6-8 skivor bröd? Att ägg är mer näringstäta än bröd kan ju t o m vara en anledning att inte rekommendera att äta flera ägg så jag har lite svårt att följa ditt resonemang.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 10:49   #17
Peter Hansen
Registered User

Peter Hansens avatar

Reg.datum: Jun 2009
http://http://www.konsumentverket.se/html-sidor/livsmedelsverket/akrylamid_analysresultat_for_varje_enskilt_stickpr ov.htm

Senast redigerad av Peter Hansen den 2009-07-08 klockan 10:50. Anledning: ändring av felaktig länk
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 11:32   #18
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Men orka bumpa den här tråden när jag sitter med veckans tredje påsjävul i näven.
HAha!

Denhär tråden gör mig sugen på chips!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 11:55   #19
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Vilka risker finns det med 6-8 skivor bröd? Att ägg är mer näringstäta än bröd kan ju t o m vara en anledning att inte rekommendera att äta flera ägg så jag har lite svårt att följa ditt resonemang.
Inga vad jag vet, med andra ord finns ju ingen större anledning att rekommendera så lite ägg eller hur?

Varför skulle mer näring vara ett skäl till att äta mindre? Det är verkligen inget resonemang jag kan följa.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 12:58   #20
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Rekommendationen är t.o.m. ett om dagen. Baserat på en ogrundad försiktighetsprincip i mina ögon. Kan man rekommendera 6-8 brödskivor om dagen förstår jag inte varför man inte skulle kunna rekommendera 6-8 ägg som ju är överlägset allt bröd ur näringssynpunkt.
Fast gör de verkligen det?

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html
Gammal 2009-07-08, 13:12   #21
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Fast gör de verkligen det?
Jag pratar om Livsmedelsverket, inte Brödinstitutets kampanj tillsammans med SoS på 70-talet.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat--Nar...a-t-livsmedel/

Citat:
Bröd äter vi också för lite av. Forfarande är målet 6-8 brödskivor, men vi äter 3–5 skivor per dag.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 13:18   #22
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Jag pratar om Livsmedelsverket, inte Brödinstitutets kampanj tillsammans med SoS på 70-talet.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat--Nar...a-t-livsmedel/
Kul att de nämner kampanjen i pdf'en på SLVs hemsida

"Detta innebär att Brödinstitutets kampanj ”sex till åtta skivor bröd om dagen” från mitten av 70-talet, vars budskap Socialstyrelsen stod bakom, står sig fortfarande (Konsumentverket, Socialstyrelsen, 1976; Brödinstitutet 1987)."

Jag hade hört om brödinstitutets kampanj men inte att den hade stöd i verkligheten s a s.
Gammal 2009-07-08, 14:18   #23
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Varför/hur kan man fortfarande ha ett "mål" att få befolkningen att äta ett visst antal brödskivor per dag?. - Låter ju som ett skämt LCHF-rörelsen skulle kunna ligga bakom, men det var ju faktiskt sant.
Gammal 2009-07-08, 14:20   #24
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle vara mer orolig för de där tre gainomax som du tog som mellanmål.

Vad är det för fel på en massa gaino nu då?!
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 15:03   #25
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
Varför/hur kan man fortfarande ha ett "mål" att få befolkningen att äta ett visst antal brödskivor per dag?. - Låter ju som ett skämt LCHF-rörelsen skulle kunna ligga bakom, men det var ju faktiskt sant.
Fiber. Såna där supernyttiga växtskräpdelar...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 15:40   #26
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Man ska nog se brödrekomendationen i sin samtid.
Detta var före pastans tid så måltiderna bestod av korv, fett fläsk och brunsåser. Kosten dominerade av energirikmat och målsättningen var att sänka det totala energiintaget genom att servera bröd som ersättning eller tilltugg.

Inte alls konstigt för mig som minns kampanjen.... även om jag inte förstod vem som stod bakom.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 15:53   #27
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Fiber. Såna där supernyttiga växtskräpdelar...
Frukt och grönt får väl ändå anses ha tillräckligt med fiber i sig för de flestas ändamål, framförallt grönsaker måste ju ändå räknas som otroligt mycket "bättre" livsmedel än bröd. Att ha brödätande som ett självändamål år 2009 känns rätt befängt faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Man ska nog se brödrekomendationen i sin samtid.
Detta var före pastans tid så måltiderna bestod av korv, fett fläsk och brunsåser. Kosten dominerade av energirikmat och målsättningen var att sänka det totala energiintaget genom att servera bröd som ersättning eller tilltugg.

Inte alls konstigt för mig som minns kampanjen.... även om jag inte förstod vem som stod bakom.
Det låter absolut som en god tanke, men problemet är att kostråden verkar kvarstått.

Jag har absolut ingenting emot bröd i sig, men jag ser ingen mening att i dagens läge försöka få den svenska befolkningen att nå upp till en viss minimigräns för brödskivor per dag.
Gammal 2009-07-08, 16:09   #28
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
Frukt och grönt får väl ändå anses ha tillräckligt med fiber i sig för de flestas ändamål, framförallt grönsaker måste ju ändå räknas som otroligt mycket "bättre" livsmedel än bröd. Att ha brödätande som ett självändamål år 2009 känns rätt befängt faktiskt.
Mm, just det jag menade.

Havrefiber (betaglukaner? låter lite som thethaner) och grönsaksfiber: bra.
Vetefiber: dåliga.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2009-07-08, 17:42   #29
sumialic
Banned User

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Mm, just det jag menade.

Havrefiber (betaglukaner? låter lite som thethaner) och grönsaksfiber: bra.
Vetefiber: dåliga.
Vad är det som är så dåligt med vetefibrer?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 17:51   #30
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Vad är det som är så dåligt med vetefibrer?
Fytinsyra och får magen att skrika om du överdriver det, t.ex. vetefiberberikat havregryn.

Berätta istället gärna vad fördelen med vetefiber är.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:51.